وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: حدود ۱۰ هزار نیروی پزشکی با استقرار در مرزهای هشت گانه به زائران اربعین خدمات درمانی ارائه می‌کنند.

 بهرام عین اللهی شنبه شب در حاشیه بازدید از خدمات رسانی در مرز شلمچه   اظهار کرد: از سال گذشته و پس از دوران بیماری کرونا تردد زائران اربعین حسینی به عتبات عالیات و شرکت در همایش بزرگ جهان اسلام به صورت میلیونی انجام شده است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بزرگترین چالش همایش پیاده روی اربعین حسینی را گرمای طاقت فرسا عنوان کرد و افزود: گرما زدگی زائران یکی از مشکلاتی است که در ۲ سال اخیر کادر درمان با آن مواجه هستند که در راستای رفع آن احداث مراکز درمانی ثابت در دستور کار وزارت قرار گرفت و با توجه به این مهم اولین و مهم‌ترین مسئله برای گرمازدگی انتقال به محیط خنک است که از کانکس‌های سرد و همچنین اتوبوس آمبولانس‌ها استفاده می‌کنیم.

وی بیان کرد: مرکز درمانی شهید سلیمانی در مرز شلمچه با ظرفیت ۱۶۰ تخت، مرکز درمانی ثابت در مرز مهران با ظرفیت ۱۶۰ تخت و مرکز درمانی ثابت در مرز خسروی نیز با امکانات روز پزشکی برای ارائه خدمات درمانی به زائران به ویژه زائرانی که نیاز به بستری شدن دارند احداث گردیده است.

عین اللهی با بیان اینکه افراد گرمازده اگر حالشان مناسب نباشد سرم درمانی می‌شوند، یاد آور شد: این افراد اگر به درمان تخصصی نیاز داشته باشند به مراکز درمانی منتقل می‌شوند، از زوار درخواست داریم شب‌ها حرکت کنند تا مشکلی نداشته باشند و پیشگیری لازم را لحاظ کنند.

وی گفت: زائران حتما از کلاه استفاده‌ کنند و در میان راه از نوشیدنی‌های سرد استفاده نمایند و بعد از پیاده روی، استراحت کوتاهی داشته باشند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه اکنون جمعیت در مرزهای هشت گانه کشور منهتی به عراق برای حضور در همایش عظیم پیاده روی اربعین حسینی زیاد است، تاکید کرد: خوشبختانه از نظر بهداشت و خدمات درمانی نیروها پای کار و در حال فعالیت هستند.

وی بیان کرد: ۳۵ دستگاه اتوبوس آمبولانس، ۱۶۰ بیمارستان صحرایی و ثابت در مرزهای هشت گانه برای ارائه خئمات درمانی به زائران اربعین حسینی از ابتدای ماه صفر مستقر شدند و تا بازگشت آخرین زائر نیز خدمات رسانی ادامه خواهد داشت.

عین اللهی به انجام ۳۴ هزار و ۹۰۹ ماموریت از سوی اورژانس در مرزهای هشت گانه نیز اشاره کرد و گفت: از این تعداد یکهزار و ۷۵۵ بیمار به مراکز درمانی اعزام شدند، یکهزار و ۸۰۷ بیمار نیز دچار گرمازدگی شدند که ۶۶۷ نفر از آنها سرم درمانی شدند.

وی اظهار کرد: تاکنون ۹۴ بیمار به دلیل گرمازدگی شدید و دیگر موارد توسط آمبولانس ها به کشور باز گرداننده شدند که از این تعداد ۵۲ زائر به شلمچه و ۲۴ زائر به مهران و ۱۴ بیمار نیز به خسروی و ۳ بیمار به چذابه انتقال یافتند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تعداد مراجعه زائران به بیمارستان‌های مستقر در مرزهای هشت گانه را یک هزار و ۶۴۵ نفر خواند و افزود: از این تعداد ۹۴ زائر با اعلائم بیماری تنگی نفس یا گرمازدگی در بیمارستان.ها بستری شدند و ۱۲ بیمار نیز در بیمارستان‌ها مورد عمل جراحی قرار گرفتند.

وی به آزمایشات تخصصی از اتباع خارجی در مرزهای هست گانه نیز اشاره کرد و بیان کرد: تمامی اتباع خارجی در مرزها مورد غربال گری قرار می گیرند و در صورت نیاز واکسن به آنها تزریق می شود.

عین اللهی، گفت: از ابتدای ماه صفر تا کنون ۴۸ هزار و ۳۹۶ بازرسی از مراکز مختلف و همچنین حدود چهار هزار بازرسی از آب های آشامیدنی توسط بازرسان وزارت بهدات صورت گرفته است.

وی ادامه داد: با توجه به تردد بسیار زیاد زائران در مرزها و نیازی که وجود دارد حدود ۱۰ هزار نیروی پزشکی در مرزها مستقر شدند که از این تعداد حدود چهار هزار نفر به صورت داوطلب در پایگاه های جمعیت هلال احمر مستقر هستند.

 بر اساس تقویم رسمی کشور چهارم شهریور برابر با ۲۰ صفر ۱۴۴۵ هجری شمسی اربعین حسینی(ع) است.

پایانه‌های مرزی شلمچه و چذابه ۲ گذرگاه تردد زائران اربعین در خوزستان هستند و هر ساله هزاران نفر زائر عتبات عالیات از سراسر کشور و یا کشورهای دیگر از این ۲ مرز در مراسم اربعین عازم کشور عراق می‌شوند.

برچسب ها: اربعین ، مرز شلمچه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.