مدیرکل میراث فرهنگی فارس گفت: بیش از ۵۰ اثر تاریخی و طبیعی در شهرستان استهبان شناسایی شده اند که قابلیت ثبت در فهرست ملی را دارند.

محمد ثابت اقلیدی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس امروز ۲۷ مردادماه ۱۴۰۳ با بیان اینکه بیش از ۵۰ اثر تاریخی و طبیعی در شهرستان استهبان شناسایی شده اند که قابلیت ثبت در فهرست ملی را دارند، اظهار کرد: در حال حاضر در شهرستان استهبان ۱۲۱ پرونده آثار تاریخی، طبیعی و معنوی در فهرست ملی به ثبت رسیده است.

او گفت: در این شهرستان ۳ اثر طبیعی شامل ۳ درخت چنار، سرو و ارس با قدمت ۶۰۰ تا هزار و ۵۰۰ سال در فهرست آثار طبیعی کشور به ثبت رسیده است و هم‌اکنون نیز پرونده ۲ سرو قدیمی و غاری معروف به ذکریا هم آماده‌سازی شده تا در این فهرست جای گیرد.

 مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس ادامه داد: یکی از جاذبه‌های طبیعی این شهرستان سرو‌های خیابان امام خمینی در شهر استهبان است که قدمت آن‌ها به بیش از ۳۰۰ سال می‌رسد و حدود ۴۰ درخت هستند که در سرتاسر خیابان قرار دارند و با توجه به ارزشمندی آنها احتمال ثبت این آثار هم وجود دارد.

ثابت اقلیدی با بیان اینکه در شهرستان استهبان ۳ پرونده میراث معنوی هم در فهرست ملی جای گرفته است، افزود: مراسم چارچوگردانی، آئین چک چکو و پرونده سفال و سرامیک استهبان در این فهرست قرار گرفته است که طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته رسم چک چکو در آئین سوگواره عاشورایی که قرار است اواخر ماه صفر در شیراز برگزار شود، به اجرا درآید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.