معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: عطاری‌ها فقط اجازه فروش گیاهان دارویی به صورت فله دارند، البته به هیچ عنوان نباید روی گیاهان دارویی ادعای درمانی داشته باشند.

هدی ابوالحسنی  با اشاره به تعریف داروی قاچاق اظهار کرد: دارویی که از طریق مبادی غیر قانونی وارد کشور می‌شود، یا اینکه تولید داخل باشد ولی مجوز‌های مربوطه را در زمینه‌ی تولید نگرفته باشد مشمول داروی قاچاق می‌شود.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی قم  در پاسخ به این سوال که دارویی که تولید داخل است و از مبادی رسمی وارد می‌شود دارای چه ویژگی‌هایی‌ست، گفت: دارویی که اصالت دارد، تحت نظارت سازمان یا معاونت‌های غذا و داروی سراسر کشور در داخل تولید می‌شود، در مرحله‌ی تولید و توزیع توسط شرکت‌های پخش و تنها جایی رسمیِ عرضه دارو که داروخانه‌هاست ارائه می‌شود.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی قم بیان کرد: دارو‌های معتبر برچسب اصالت دارند. این برچسب به رنگ ترکیبی زرد و سفید و دارای بارکد و کد uid است که توسط سامانه تی‌تک قابل رهگیری و شناسایی می‌باشد. چنانچه داروی در خارج از کشور تولید شده باشد، باید از مبادی قانونی و از طریق گمرک وارد کشور شود و تحت نظارت برچسب اصالت دریافت می‌کنند.

وی در ادانه عنوان کرد: بنابراین اگر دارویی برچسب اصالت نداشته باشد، کمااینکه تولید داخل باشد برچسب اصالت نیز داشته باشد، ولی در مکان‌های نگهداری شود که در سامانه جامع انبار‌ها ثبت نشده باشد و معاونت‌ها نتوانند نظارتی داشته باشند، این دارو‌ها نیز مشمول دارو‌های قاچاق می‌شود.

ابوالحسنی تصریح کرد: یک زمانی ممکن است دارویی تولید داخل باشد، یا حتی از خارج از ایران توسط مبادی قانونی وارد شده باشد، اما از جایگاه‌های غیر معتبر مانند فروش اینترنتی عرضه شود؛ ممنوع است. فروش اینترنتی دارو ممنوع است؛ اصلا توصیه نمی‌کنیم و حتی به هموطنان عزیز هشدار می‌دهیم که به هیچ عنوان به صورت اینترنتی دارو خریداری نکنند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی قم در تکمیل بیان خود درباره‌ی برچسب اصالت دارو‌ها و تجهیزات پزشکی اظهار داشت: تنها جایگاه رسمی برای عرضه دارو‌ها و ملزومات مصرفی، مانند ست سرم، آنژوکت، سرنگ‌ها، مکمل‌های دارویی و دارو‌های گیاهی که تحت نظارت ما قرار داشته باشد داروخانه‌ها است.

وی در ادامه متذکر شد: عطاری‌ها به هیچ عنوان اجازه فروش دارو‌های شیمیایی و گیاهی را ندارند، حتی فروش دارو‌های گیاهی که برچسب اصالت دارند هم توسط عطاری‌ها ممنوع است؛ چراکه ما بر مسیر رسیدن و زنجیره پخش سرد این دارو‌ها به عطاری‌ها هیچ نظارتی نداریم. 

ابوالحسنی گفت: عطاری‌ها فقط اجازه فروش گیاهان دارویی به صورت فله دارند؛ البته به هیچ عنوان نباید روی گیاهان دارویی ادعای درمانی داشته باشند. چنانچه یک گیاه دارویی با ادعای درمانی و برچسبی عرضه شود غیرقانونی است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی قم بیان کرد: ما عطاری‌ها را از جهت اینکه چه محصولاتی را عرضه می‌کنند تحت نظارت قرار می‌دهیم. در واقع ما در معاونت غذا و دارو حوزه‌های مختلف از جمله حوزه دارو، حوزه غذا، فرآورده‌های خوراکی آشامیدن، فرآورده‌های آرایشی بهداشتی و فرآورده‌های طبیعی سنتی داریم.

وی خاطرنشان کرد: حوزه فرآورده‌های طبیعی سنتی نظارت بر فعالیت عطاری‌ها عهده‌دار است. رئیس اداره حوزه طبیعی سنتی طی بازدید‌ها و بازرسی‌هایی که انجام می‌دهد، به عطاری‌ها اطلاع‌رسانی کرده و متذکر می‌شوند که تنها اجازه فروش گیاهان دارویی به صورت فله بدون ادعای درمانی را دارید.

ابوالحسنی عنوان کرد: ما با همکاری اماکن، اداره سمت و تعزیرات حکومتی بازرسی‌های مشترک داریم؛ چنانچه موردی مشاهده شود، از طریق اصناف و پلیس مبارزه با مواد مخدر با این عطاری‌ها برخورد قانونی می‌شود. عطاری‌ها به هیچ عنوان نمی‌توانند فرمولاسیون دارویی را عرضه دهند. به این معناست که گیاه دارویی را نمی‌توانند به فرم اشکال دارویی دربیاورند. 

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: عطاری‌ها اجازه فروش فرمولاسیون دارویی مانند شربت، کپسول و قرص را ندارند. گیاهان دارویی در فرمولاسیون‌های دارویی زمانی اصالت دارند که دارای برچسب اصالت بوده و در کارخانه‌های معتبر تولید شده باشند. 

وی درباره مواجهه با فروش دارو‌های بدون برچسب اصالت در داروخانه‌ها تصریح کرد: ما برای نظارت بر دارو‌ها بخش‌های مختلفی از جمله مبادی رسمی مانند گمرک و پلیس داریم. نظارت مردم هم قسمتی از این بخش هاست، که البته نظارت مرحله‌ی آخر محسوب می‌شود. مردم عزیز ابتدا می‌توانند اصالت دارو را در سامانه تی‌تک بررسی کنند، در صورت عدم تایید سامانه، به جهت رسیدگی به شکایات غذا و دارو با شماره ۱۹۰ تماس بگیرند و یا به معاونت غذا و دارو مراجعه کنند.

منبع:تسنیم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار