کشور‌های غربی تلاش کردند با تماس‌های تلفنی یا صدور بیانیه، ایران را از پاسخ دادن به اقدام تروریستی صهیونیست‌ها منصرف کنند.

در روز‌های پس از ترور شهید هنیه، کشور‌های غربی تلاش کردند با تماس‌های تلفنی و در آخرین مورد با صدور بیانیه‌ای از جانب تروئیکای اروپایی، ایران را از پاسخ دادن به اقدام تروریستی صهیونیست‌ها منصرف کنند. پاسخ منفی تهران به چنین درخواستی و تأکید بر حق خود در واکنش مناسب، کشور‌های غربی را ناامید کرده است. 

واشینگتن‌پست به نقل از یک مقام صهیونیست گزارش داد که حمله مستقیم ایران به اسرائیل در واکنش به ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس ممکن است در آینده نزدیک رخ بدهد. وال‌استریت‌ژورنال نیز با اشاره به افزایش سطح آماده‌باش نظامی رژیم صهیونیستی برای نخستین‌بار در ماه جاری میلادی و با استناد به اظهارات منابع صهیونیست نوشت که نگرانی از واکنش ایران و حزب‌الله به ترور هنیه و فؤاد شکر از فرماندهان ارشد حزب‌الله باعث شده اسرائیلی‌ها با وجودی که از زمان دقیق واکنش ایران و حزب‌الله مطمئن نیستند، حالت تدافعی خود را تقویت کنند. اگرچه تل‌آویو خود را برای پاسخ ترور‌های اخیر آماده می‌کند، غرب همچنان در تکاپو است تا ایران را متقاعد سازد که به جنایات صهیونیست‌ها پاسخ ندهد. امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه، کر استارمر نخست وزیر انگلیس و حتی کاردینال پیترو پارولین نخست‌وزیر واتیکان در این زمینه با مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور ایران گفتگو کردند و همواره این پاسخ را شنیدند که حق ایران در تنبیه متجاوزان محفوظ است. آنتونیو تایانی وزیر امور خارجه ایتالیا هم در گفت‌وگوی تلفنی با علی باقری‌کنی، سرپرست وزارت امور خارجه ایران خواستار خویشتنداری تهران شد تا به زعم وی از به خطر افتادن امید‌ها برای برقراری صلح در منطقه جلوگیری شود. وزیر امور خارجه ایتالیا که مقام‌های ایرانی نگاه چندان بدبینانه‌ای به او ندارند، نتوانست پاسخ متفاوتی دریافت کند و درباره این گفتگو به خبرنگاران گفت: «ایران بار دیگر بر حق خود برای پاسخ به ترور اسماعیل هنیه و فؤاد شکر تأکید کرده است.» تایانی تصریح کرد: «من نیم ساعت تلفنی با سرپرست وزارت امور خارجه ایران گفتگو کردم و دوباره درخواست خود را برای احتیاط مطرح کردم. وزیر ایران در پاسخ، موضع قاطعانه‌ای داشت. او بر حق ایران برای واکنش به حمله به خاک ایران و کنسولگری آن در دمشق تأکید کرد.»

 درخواستی وقیحانه

در یکی از تازه‌ترین اقدامات، انگلیس، آلمان و فرانسه (تروئیکای اروپایی) با صدور بیانیه‌ای مشترک، با به میان کشیدن تحولات غزه و البته با چشم‌پوشی از اقدامات تروریستی صهیونیست‌ها از ایران و متحدانش خواستند از حملاتی که تنش‌های منطقه‌ای را بیشتر می‌کند، خودداری کنند. ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه به بیانیه یادشده این‌طور واکنش نشان داد: «بیانیه سران سه کشور اروپایی در حالی منتشر شده که در اثر بی‌تفاوتی کشور‌های غربی و حامی رژیم اسرائیل، ارتکاب انواع جنایات بین‌المللی از جمله نسل‌کشی و جنایات جنگی این رژیم علیه ملت بی‌دفاع فلسطین استمرار دارد و بی‌کیفرمانی مقامات صهیونیستی، وقاحت آنها در ارتکاب شنیع‌ترین جرایم و جنایات بین‌المللی را افزوده است.» کنعانی با اشاره به وخامت اوضاع انسانی در نوار غزه گفت: «در شرایطی که سازمان ملل متحد و شورای امنیت آن بیش از ۱۰ ماه است که در ایجاد بازدارندگی علیه رژیم جنایتکار صهیونیستی ناتوان هستند، ابعاد جنایات ضدبشری رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین و ترور‌های فراسرزمینی آن در دیگر کشور‌های منطقه هر روز ابعاد جدیدی به خود می‌گیرد و در کمال تعجب هیچ اقدام عملی و مؤثری از سوی کشور‌های غربی از جمله آلمان، فرانسه و انگلیس برای توقف یا مقابله با این جنایات مشاهده نمی‌شود.» سخنگوی دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: «بیانیه سه کشور یاد شده، بدون هیچ اعتراضی به جنایات و جرائم بین‌المللی رژیم صهیونیستی، به صورت وقیحانه‌ای از جمهوری اسلامی ایران برای عدم اقدام تنبیهی و بازدارنده علیه رژیم متجاوز به حاکمیت و تمامیت سرزمینی خویش، درخواست می‌نماید.» کنعانی تأکید کرد: «چنین درخواست‌هایی فاقد منطق سیاسی، مغایر کامل با اصول و قواعد حقوق بین‌الملل و مطالبه‌ای زیاده‌خواهانه است و به منزله حمایت علنی و عملی از منشأ جنایات بین‌المللی و تروریسم در منطقه و تشویق و پاداش به آمرین و عاملین ارتکاب نسل‌کشی، جنایات جنگی، جنایت علیه بشریت و تروریسم به شمار می‌رود.» سخنگوی وزارت خارجه تأکید کرد، بی‌عملی دولت‌ها و شورای امنیت سازمان ملل در برابر وحشی‌گری رژیم سفاک صهیونیستی و همچنین حمایت سیاسی و نظامی گسترده دولت‌های غربی از این رژیم، عامل اصلی گسترش بحران در منطقه است و البته حامیان رژیم اسرائیل باید در برابر جنایات در حال انجام و بدون حد و مرز در غزه و غرب آسیا پاسخگو باشند. 

 دست از جانبداری کورکورانه بردارید

جبهه خلق برای آزادی فلسطین هم دیروز به زیاده‌خواهی اروپایی‌ها در قالب بیانیه‌ای واکنش نشان داد: «بیانیه امریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان و ایتالیا و تأکید آنها بر دفاع از رژیم اشغالگر در مقابل حمله ایران، نشان‌دهنده نفاق، فریب و دوگانگی معیار‌ها است.» در این بیانیه آمده است: «موضع این چند کشور درحالی است که نسبت به جنایت ترور اسماعیل هنیه و تجاوز به حاکمیت ایران و جنایت‌های جنگی در نوار غزه چشم بستند و سکوت اختیار کردند. از انسان‌های آزاده در غرب می‌خواهیم که به دولت‌های خود فشار بیاورند تا جانبداری کورکورانه را که تنها منجر به افزایش تجاوز‌ها و تنش‌ها می‌شود، متوقف کنند.» 

همچنین سید مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق، بیانیه تروئیکای اروپایی درباره آتش‌بس در نوار غزه را دروغ و فریبکاری توصیف کرد و خواستار توقف حمایت آنها از رژیم صهیونیستی شد. منابع مطلع ایرانی به رسانه قطری «العربی‌الجدید» گفته‌اند طرف‌های اروپایی و امریکایی در تماس‌های خود با تهران از سیاست چماق و هویج برای منصرف کردن ایران از پاسخ به رژیم صهیونیستی استفاده کرده و پیشنهاد‌هایی ارائه کردند که شامل توسعه روابط ایران و اروپا و از سرگیری مذاکرات با هدف لغو تحریم‌ها به شکل جدی‌تر از قبل می‌شد. این منابع می‌گویند در سایه ترس از گسترش درگیری در منطقه و تبدیل آن به جنگ گسترده و همه‌جانبه، طرف ایرانی هشدار‌ها و پیشنهاد‌های غیرجدی در مورد مذاکرات آتش‌بس غزه و از سرگیری مذاکرات هسته‌ای را رد کرده است. العربی‌الجدید نوشت که تهران به طرف‌هایی که با آنها تماس گرفته بودند اطمینان داده که می‌خواهد رژیم صهیونیستی را به دلیل عبور از خطوط قرمز تنبیه کند و در پی جنگ نیست، اما در عین حال به امریکا و اروپا اطلاع داد که هرگونه پاسخ اسرائیل به این حمله، پاسخ قوی‌تر ایران را به همراه خواهد داشت. هرچند مختصات پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی روشن نیست، با این حال برخی منابع این را منتفی نمی‌دانند که تهران برخلاف تنش در ماه آوریل، پاسخ اطلاعاتی درخور به اسرائیل بدهد؛ و به گفته منابع، ایران درعین حال به طرف‌های دیگر هم اطلاع داده که مداخله امریکا یا غرب در هرگونه حمله رژیم صهیونیستی منجر به شعله‌ور شدن جنگی همه‌جانبه در منطقه می‌شود.

منبع: روزنامه جوان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.