مدیر باغ وحش ارم با انتقاد از صدور مجوز برای بخش خصوصی جهت احداث یک باغ وحش جدید در نزدیکی باغ وحش ارم گفت: در صورت احداث این باغ وحش بیماری بین حیوانات یا حیوانات به انسان منتقل خواهد شد.

قاسم محمدی مدیر باغ وحش ارم اظهار کرد: حدود ۸۰ گونه و بالغ بر ۴۰۰ حیوان در باغ وحش ارم وجود دارند که باتوجه به پیر بودن بیشتر آنها اقداماتی را در دستور کار قرار داده‌ایم.

 وی افزود: تعویض گله شامپانزه‌ها یکی از این اقدامات است و مکاتباتی را با کشور کنیا برای انتقال گله پیر شامپانزه های ارم به مرکز نگهداری از ابن گونه در کنیا و دریافت یک گله جوان انجام داده‌ایم

.وی اضافه کرد: گوزن‌ها معمولا در اسارت نرزایی می‌کنند بنابراین با اصلاح جایگاه و جیره غذایی موفق شده‌ایم که گوساله‌های ماده‌ای داشته باشیم.

مدیر باغ وحش ارم در ادامه اظهار کرد: شامپانزه‌ها معمولاً ۴۰ تا ۶۰ سال عمر می‌کنند و بیشتر آنها بین ۳۵ تا ۴۲ سالگی می‌میرند اما در حال حاضر پرویز ۷۲ سال سن دارد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: برای جلوگیری از همخونی متعدد ‌یک گونه ارتباط بسیار خوبی با سایر باغ وحش‌ها داریم و گونه‌هایی را با آن‌ها تبادل می‌کنیم.

محمدی ادامه داد: قرار است با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست برخی از حیوانات پیر باغ وحش به مرکز نگهداری دانشگاه تهران منتقل شوند تا کار علمی روی آن‌ها انجام شود. 

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد: ما تلاش کرده‌ایم طی یک سال اخیر مالکیت حیوانات باغ وحش را در اختیار بگیریم. با توجه به اینکه یکی از اعضای اتحادیه باغ وحش‌های اروپا هستیم، یکی از معیارهای این اتحادیه تعداد حیوانات تحت مالکیت باغ وحش است و این مورد یکی از اعتبارات چنین مجموعه‌هایی محسوب می‌شود.

 محمدی با اشاره به اقدامات توسعه‌ای در باغ وحش ارم گفت: در قبلی باغ وحش چوبی بود که با هدف افزایش ایمنی و زیبایی تعویض شده است.

مدیر باغ وحش ارم با بیان اینکه یکی از کارهای بسیار مهم که دغدغه مسئولان باغ وحش بوده جایگاه شامپانزهاست، اظهار کرد: مطالعات و طراحی‌های اولیه برای این جایگاه انجام شده و جایگاه زمستانه نیز به‌گونه‌ای است که بازدید کنندگان می‌توانند از بخشی از آن شامپانزه‌ها را ببینند.

وی در ادامه از رایزنی برای میزبانی از گورخر آفریقایی و زرافه در باغ وحش ارم خبر داد و گفت: در تلاش هستیم گربه ماهیگیر را به این مجموعه اضافه کنیم. 

محمدی ادامه داد: با تفاهمنامه امضا شده با یکی از مراکز نگهداری دو قلاده شیر سفید به مجموعه ارم اضافه شده است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود تاکید کرد: به دنبال در انحصار درآوردن گونه‌ها در ارم نیستیم چرا که هدف اصلی ما آموزش است بنابراین گونه‌هایی را به مراکز دیگر منتقل کرده‌ایم‌ به عنوان نمونه یک جفت کانگورو به باغ وحش سیرجان انتقال داده شده است. 

مدیر باغ وحش ارم از تلاش برای راه اندازی پلی کلینیک حیات وحش خبر داد و گفت: در حال خرید تجهیزات لازم برای این کار هستیم تا در آینده اقداماتی مانند سونوگرافی و رادیولوژی را در این مرکز انجام دهیم. 

وی در ادامه اظهار کرد: قصد انجام جانمایی‌های جدید در باغ وحش را داریم. در زون استرالیا کانگورو و در زون آفریقا شامپانزه،رزوس و زرافه ونگهداری می‌شوند.

 محمدی اضافه کرد: قصد راه‌اندازی تم‌پارک آموزشی داریم تا در آن دوره‌های آموزشی برگزار کنیم و تاکسیدرمی به نمایش بگذاریم.

مدیر باغ وحش ارم با اشاره به برنامه‌های پژوهشی باغ وحش اظهار کرد: اجرای برنامه‌های مدون،تهیه نقشه راه باغ وحش از جمله آنهاست علاوه بر آن برای اولین بار توانستیم مار سیاه پلنگی را درمان کنیم.

وی اضافه کرد: با مسئولان باغ وحش سنگاپور نشست‌های دوجانبه‌ای را برگزار کردیم و به آنها راهکارهایی در زمینه نگهداری از فیل‌ها ارائه دادیم.

محمدی افزود: قرار است با همکاری دانشگاه تهران برای اولین بار در دنیا اسپرم گیری و تلقیح مصنوعی کانگوروها را انجام دهیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد برای اولین بار رویدادهای آموزشی برای مردم برگزار کردیم که از جمله آن‌ها نحوه غذادهی به حیوانات بود.

محمدی در ادامه ارتقاء پرونده پزشکی هرگونه، میکروچیپ گذاری حیوانات، انجام مکاتبه برای انتقال گونه‌های مازاد،ارتقای سطح زندگی حیوانات در جایگاه‌ها را از دیگر اقدامات انجام شده در باغ وحش ارم عنوان کرد 

مدیر باغ وحش ارم اضافه کرد: یکی از دغدغه‌های ما آسیب‌های ناشی از گرما به حیوانات بود بنابراین جایگاه مه‌پاش نصب کردیم و پک‌های غذایی مانند آبمیوه یخ زده را در اختیار آنها قرار دادیم.

وی اضافه کرد: پس از سه سال موفق به معرفی گله فیل شدیم و در حال حاضر مایسا - توله فیل- به شدت به پدر علاقه‌مند است.

مدیر باغ وحش ارم در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: نخستین دوره چکاپ گونه‌های جانوری را طی یک سال گذشته انجام داده‌ایم و با هدف حفاظت از گور ایرانی و گوزن زرد ایرانی برخی از آنها را به فندقلو و یزد انتقال دادیم.

 وی اضافه کرد: برای نخستین بار در تاریخ باغ وحش شاهد تولد قوی مشکی بودیم که این اتفاق به علت شرایط رفاهی و جیره غذایی مناسب رخ داد.

 محمدی با اشاره‌ به پروژه حفاظت در اسارت پلنگ ایرانی اظهار کرد: در حال حاضر یک قلاده پلنگ نر در باغ وحش داریم و در تلاش هستیم یک قلاده پلنگ ماده با کمک سازمان حفاظت محیط زیست به باغ وحش منتقل کنیم. 

باغ وحش ارم در معرض تهدید 

مدیر باغ وحش ارم در ادامه برخی تلاش‌ها برای احداث یک مرکز نگهداری از حیات وحش در فاصله حدود ۱۳ کیلومتری این باغ وحش یک دغدغه مهم اظهار کرد و گفت: با سازمان‌های مختلف مانند سازمان حفاظت محیط زیست، منابع طبیعی و دامپزشکی و وزارت بهداشت مکاتبه کرده‌ایم ولی تاکنون پاسخی دریافت نکرده‌ایم این در حالیست که نزدیکی دو باغ وحش موجب افزایش احتمال انتقال بیماری‌های واگیردار بین حیوانات و حتی بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوانات می‌شود.

وی تاکید کرد: بخش خصوصی با پیگیری شهرداری تهران در تلاش است مرکز نگهداری حیات وحش را در منطقه چیتگر راه اندازی کند این در حالیست که بر اساس استانداردهای موجود دست کم ۴۰ کیلومتر بین دو مرکز نگهداری از حیات وحش باید فاصله وجود داشته باشد.

 محمدی تاکید کرد: ممکن است راه اندازی این مرکز حیات وحش موجب شود که عضویت باغ وحش ارم در اتحادیه باغ وحش‌های اروپا زیر سوال رود.

مدیر باغ وحش ارم با بیان اینکه دستورالعملی درباره باغ وحش در کشور وجود ندارد، گفت: ما پیشنهاد کردیم که باغ وحش ارم در این زمینه اقدام کند و ضوابط بین المللی را در این زمینه استخراج کنیم که با این پیشنهاد موافقت شد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره بودجه باغ وحش ارم اظهار کرد: باغ وحش‌داری توجیه اقتصادی ندارد. ما جزئی از مجموعه پارک ارم هستیم و حدود ۳ میلیارد تومان ماهانه صرف خوراک حیوانات می‌کنیم و از باغ وحش داری اهداف دیگری مانند اقدامات آموزشی و پژوهشی را دنبال می‌کنیم.

محمدی در پایان درباره نحوه مدیریت پسماند باغ وحش گفت: تفکیک پسماند انجام می‌دهیم و با شهرداری همکاری‌هایی در این زمینه داریم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار