مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران جریمه‌های برداشت غیرمجاز مصالح رودخانه‌ای را بازدارنده ندانست.

حیدر داوودیان مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران گفت: بازدارنده نبودن جریمه‌های برداشت شن و ماسه از حریم و بستر رودخانه‌ها و سواحل استان سبب شده که اقدامات انجام شده برای مقابله با این تخلف اثرگذار نباشد.

او با بیان این‌که هرگونه برداشت بدون مجوز از حریم و بستر رودخانه‌ها تخلف محسوب می‌شود، افزود: نظارت بر رودخانه‌ها از سوی شرکت آب منطقه‌ای مازندران و ادارات شهرستانی این دستگاه به طور مستمر و در حد توان انجام می‌شود، اما با توجه به پرتعداد بودن رودخانه‌های مازندران و طول هفت هزار کیلومتری رودخانه‌های استان سبب شده امکان پایش و رصد دائمی و دقیق فراهم نباشد.

داوودیان با اشاره به برداشت مجاز مصالح از رودخانه‌های مازندران، گفت: در برداشت‌های مجاز که پس از انجام فرآیند قانونی و بر اساس ضرورت مجوز آن صادر می‌شود، هم پیش از ورود پیمانکار به رودخانه و آغاز عملیات برداشت و هم پس از پایان برداشت مصالح نقشه‌برداری می‌شود تا از نظر کمی نظارت بر میزان برداشت انجام شود. نقشه‌برداری نشان می‌دهد که پیمانکار چقدر برداشت کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران افزود: برداشت قانونی مصالح از نظر کیفی هم توسط همکاران ما در شهرستان‌ها پایش می‌شود. البته ممکن است در برخی موارد سهل‌انگاری‌هایی هم صورت بگیرد که مواردی از این دست نیز مشاهده شد و با آن برخورد لازم انجام شد.

داوودیان مهم‌ترین چالش رودخانه‌های استان را برداشت‌های غیرمجاز عنوان کرد و گفت: در برخی نقاط استان برداشت‌های غیر مجاز آسیب‌های زیادی به رودخانه‌ها وارد کرده است که در حد توان تلاش کردیم پیشگیری کنیم. اما این مساله موضوعی چندبعدی است و نمی‌توان یکسویه به آن نگاه کرد.

او افزود: موارد متعددی داشتیم که در رودخانه ماشین‌آلات متخلفان را توقیف کردیم و پرونده به مراجع قضایی فرستاده شد. اما جریمه‌ای که برای این افراد در نظر گرفته می‌شود بازدارنده نیست و باز هم شاهد اقدام به برداشت غیرمجاز توسط همان افراد هستیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران گفت: بیشترین آسیب ما در رودخانه‌های استان به برداشت‌کنندگان غیرمجاز ارتباط دارد. ما تلاش می‌کنیم در حوزه نظارت پویاتر اقدام کنیم، اما این معضل باید با کمک رسانه‌ها برای فرهنگسازی و دستگاه‌های مرتبط برای تعیین اقدامات بازدارنده برطرف شود و شرکت آب منطقه‌ای مازندران به تنهایی نمی‌تواند در این حوزه اثرگذار باشد.

داوودیان افزود: انتظار و درخواست ما از شهروندان سراسر استان این است که با ارائه گزارش‌های تخلفاتی از این دست در حفاظت از منابع آبی استان سهیم شوند. سامانه دریافت پیامک به شماره ۳۰۰۰۷۹۱۰۰ و تلفن گویای ۱۸۲۱ متعلق به شرکت آب منطقه‌ای مازندران همواره آماده دریافت گزارش‌های مردمی از تخلفات مرتبط با منابع آب است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.