با تلاش‌های مجموعه وزارت و سازمان جهاد کشاورزی مازندران، عرضه ۲۸۷ هزار تن برنج وارداتی که در ۳ ماهه ابتدای سال وارد کشور شده بود، به بازار ممنوع شد.

روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی مازندران اعلام کرد: در پی پیگیری‌های مستمر یوسف نوری استاندار مازندران و حاجی پور عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی و با تلاش‌های مجموعه وزارت و سازمان جهاد کشاورزی مازندران، عرضه ۲۸۷ هزار تن برنج وارداتی که در ۳ ماهه ابتدای سال وارد کشور شده بود، به بازار ممنوع شد.

با پیگیری‌های ملی از سطح وزارتخانه‌های کشور جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت، نظر به اهمیت حمایت از کشاورزان برنجکار شمال و به‌منظور جلوگیری از لطمه به بازار داخلی، این تصمیم مهم اتخاذ شد.

نوری استاندار مازندران با تأکید بر اهمیت خودکفایی در تولید برنج، از این تصمیم به‌عنوان گامی مهم در جهت حمایت از تولیدات داخلی و کشاورزان مازندرانی یادکرد، وی همچنین بر لزوم تقویت زیرساخت‌های تولید و زنجیره تامین از مزرعه تا بازار تأکید کرد.

حاجی پور، رییس مجمع نمایندگان استان و عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، نیز از این تصمیم استقبال کرد و بر وحدت، جدیت و استمرار پیگیری‌های تمامی اعضای مجمع نمایندگان استان‌های شمالی و وحدت در پیگیری مطالبات کشاورزان این منطقه راهبردی در پاسداری از امنیت غذایی کشور و جلوگیری از هرگونه واردات بیش از تقاضا و خارج از موعد تاکید کرد.

او افزود: با این تصمیم، از ورود بی‌رویه برنج وارداتی به بازار جلوگیری شده و به کشاورزان این فرصت داده می‌شود تا محصولات خود را باقیمت مناسب به فروش برسانند.

حاجی پور: این تصمیم علاوه بر حمایت از تولیدکنندگان داخلی، می‌تواند به ثبات قیمت‌ها در بازار برنج نیز کمک کند.

مؤمنی رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز گفت: در سال جاری سطح زیر کشت برنج در مازندران به ۲۱۵ هزار هکتار رسیده است که از این میزان، بیش از ۱۶۰۱۶۹ هکتار به‌صورت مکانیزه کشت شده است، این آمار نشان‌دهنده رشد قابل توجهی در استفاده از روش‌های نوین کشاورزی و کاهش وابستگی به روش‌های سنتی است که انشالله رشد حداقل ۱۰ درصدی در تولید برنج استان را در پی خواهد داشت.

او افزود: مجموعه تلاش‌های ملی، استانی و بطور ویژه مدیران و همکاران گرانقدرم در این سازمان برای حمایت از کشت ثانویه در مناطقی که آب مطمئن دارند بویژه در تامین کود‌های پایه نیز به ثمر نشسته است.

مومنی گفت: با توجه به تدابیر متخذه در شهرستان‌های استان برای ذخیره آب کافی در آبندان‌ها و با بهره مندی از جزیانات سطحی، کشت راتون و نشای مجدد در ۱۰۵۰۰ و ۴۳۳۲۵ هکتار از اراضی استان انجام‌شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران افزود: اگرچه هنوز ۵۴۸۳۱ هکتار از اراضی استان به‌صورت سنتی کشت می‌شود، اما این رقم نسبت به سال‌های گذشته کاهش‌یافته است.

او افزود: در برداشت برنج نیز شاهد تحولات چشمگیری هستیم به‌طوری‌که از ۸۳۲۴۳ هکتار اراضی که به کشت برنج محلی اختصاص‌یافته، تنها ۶ هکتار به‌صورت سنتی برداشت‌شده و مابقی به‌صورت مکانیزه برداشت‌شده است.

مومنی گفت: این دستاورد‌ها در کنار اجرای نخستین پایلوت طرح جامع ساماندهی زیرساخت‌های اراضی شالیزاری که در سال جاری نیز تداوم خواهد یافت نشان می‌دهد که کشاورزی مازندران در مسیر مدرنیزاسیون و بهره‌وری بیشتر قرار گرفته است و انشالله با اراده جدی شکل گرفته برای حمایت از تولیدات داخلی در بازار محصولات کشاورزی، بازار شکوفا و مساعدی برای تولیدکنندگان و مصرف کنندگان شاهد باشیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار