رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: امسال با توزیع هشت هزارو ۳۱۹ جعبه تخم نوغان بین نوغانداران، خراسان شمالی رتبه نخست کشوری را به لحاظ توزیع و توسعه نوغانداری کسب کرد.

 محمد محمد زاده  با بیان اینکه شهرستان‌های رازو جرگلان، مانه و سملقان ظرفیت بیشتری برای توسعه نوغانداری دارد، گفت: با تکمیل زنجیره تولید از جمله توسعه توستانها، ایجاد سردخانه برای نگهداری تخم نوغان، کارگاه پیله خشکنی و کارگاه ابریشم کشی امیدواریم ارزش افزوده اقتصادی این صنعت نیز افزایش یابد.

وی افزود: امسال ۳۲۰ تن پلیه‌تر به ارزش ۱۲۸ میلیارد تومان در استان تولید شد که با ایجاد زیر ساخت‌های مناسب، و افزایش کیفیت و بهره وری رتبه تولید استان در پلیه‌تر به رتبه سوم کشوری ارتقا یافت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در ادامه گفت: امسال نوغانداران استان بیش از ۳۲۰ تُن پیله‌تر ابریشم تولید کردند که در مقایسه با سال گذشته که ۲۸۷ تن پلیه تولید شده بود، ۱۱ درصد بیشتر است.
محمد زاده گفت: به طور میانگین نوغانداران استان از هر جعبه ۴۲.۷ کیلوگرم پیله‌تر کرم ابریشم تولید می‌کنند که بیش از میانگین کشوری است و خراسان شمالی در شاخص میانگین بهره وری پیله‌تر کرم ابریشم در کشور رتبه اول را دارد.

وی علت بهره وری بالا در تولید پیله‌تر ابریشم در استان را دانش بومی نوغانداران این خطه، شرایط آب و هوایی مناسب، آموزش و ترویج بهره برداران در راستای افزایش تولید و ارتقای دانش آنان عنوان کرد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گسترش نوغانداری را یکی از اولویت‌های سازمان جهاد کشاورزی دانست.
بیش از سه هزار و ۵۸۰ بهره بردار در بخش تولید پیله‌تر کرم ابریشم فعالیت دارند و شهرستان راز و جرگلان قطب تولید پرورش کرم ابریشم در خراسان شمالی محسوب می‌شود و بانوان هنرمند این خطه با بافتن فرش ابریشمی دو روی ترکمن آوازه جهانی دارند.

برچسب ها: کشاورزی ، کرم ابریشم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.