رژیم صهیونیستی تابستان سال ۲۰۰۶ میلادی به شکل گسترده و همه جانبه به لبنان حمله کرد. این جنگ ۳۳ روز به درازا کشیده شد و هیمنه پوشالی رژیم صهیونیستی فرو ریخت.

شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور به مناسبت پیروزی حزب الله لبنان در برابر ارتش رژیم صهیونیستی در جنگ ۳۳ روزه، ۲۳ مرداد را روز مقاومت اسلامی نام‌گذاری کرد تا بدین ترتیب، تجلیل از واژه مقدس مقاومت را برای همیشه ماندگار و جاویدان کند. این روز یادآور یکی از تحولات مهم و تاریخی در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی بود. رژیم صهیونیستی که خرداد سال ۶۱ به لبنان هجوم برده بود، در خرداد سال ۱۳۷۹ مجبور به خروج از لبنان شد.

جنگ ۳۳ روزه چگونه آغاز شد؟

جنگ ۳۳ روزه براساس یک نقشه جامع که به وسیله آمریکا، انگلیس، فرانسه، رژیم صهیونیستی، مصر، اردن، عربستان و برخی احزاب لبنان طراحی شده بود به اجرا درآمد. در همان هفته اول، ارتش رژیم صهیونیستی که توانایی جنگیدن با حزب الله را نداشت، مایل بود، پایان جنگ را اعلام کند، اما آمریکایی‌ها اصرار داشتند که این رژیم چیزی را به دست آورد و بعد آتش بس را اعلام کند. از این رو، سه هفته دیگر با اصرار آمریکایی‌ها جنگ ادامه پیدا کرد، اما در نهایت آمریکا نیز تسلیم شد و با تصویب قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت بر پایان آن مهر تأیید کوبید.

وقتی جنگ تمام شد، دو طرف جنگ در دو وضعیت متفاوت قرار داشتند. صهیونیست‌ها یکی یکی به شکست سنگین خود اذعان کردند و البته آمریکایی‌ها نیز اینگونه اعتراف کردند که «هیچ کس پیروز نشده است!»

حالا دیگر شکست ناپذیر بودن ارتش صهیونیستی، اقتدار هول انگیز نیروی هوایی آن، قدرت اطلاعاتی موساد، نقش موثر حمایت‌های سیاسی غرب و اعراب از تل آویو در مقابل حزب الله فرو ریخته و موجی از بی اعتمادی تار و پود دولت جعلی، ملت پوشالی و ارتش این رژیم را به لرزه درآورده بود و ثبات قبل از جنگ جای خود را به بی‌ثباتی داده بوده است.

از آن طرف، حزب الله لبنان پس از جنگ مورد تحسین فراوان ملت‌ها قرار گرفت. با گذشت سال‌ها از جنگ ۳۳ روزه حزب‌الله و رژیم صهیونیستی، ابعاد پیچیده و حیرت‌آور این جنگ از جنبه‌های مختلف قابل بررسی است. رژیم صهیونیستی که از ابتدای موجودیت جعلی خود در هیچ جنگی شکست نخورده بود، در این جنگ پس از ۳۳ روز حمله گسترده به مواضع حزب‌الله و تخریب تأسیسات زیربنایی لبنان و کشتار غیرنظامیان نتوانست به اهداف از پیش‌تعیین شده خود دست یابد. شکست خفت‌بار اسرائیل که چهارمین ارتش مدرن و مجهز دنیا را در اختیار داشت، نشان داد که گفتمان مقاومت، تنها راه غلبه بر دشمنان است.

با توجه به تحولات صورت‌گرفته و تغییر ماهیت امواج جدید اسلامگرایی، تئوری‌ها و فرضیه‌های گذشته در منطقه عربی، موضوعیت خود را از دست داد و جهان شاهد ناکارآمدی تئوری‌های پیشین شد. امواج بیداری نوین بیش از هر زمان متوجه حاکمان اسرائیلی و حامیان آمریکایی آنهاست. انفجار چندباره خط انتقال گاز به اسرائیل، بازگشایی گذرگاه رفح و سردادن شعار‌های ضد اسرائیلی و سقوط چندین دیکتاتور وابسته، از تاثیرات جنبش حزب‌الله در بیداری جدید ضدصهیونیستی است.

مقاومت لبنان بینی صهیونیست‌ها را به خاک مالید

حضرت آیت الله علی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب در دیدار با مردم آذربایجان شرقی، در باره علل و عوامل موفقیت حزب الله در جنگ ۳۳ روزه فرمودند: در ظرف کمتر از ۱۰ سال مقاومت لبنان بر ارتش جرّار صهیونیستی چند بار فائق آمد؛ مقاومت لبنان، بعد مقاومت فلسطین. مقاومت لبنان، اوّل صهیونیست‌ها را از جنوب لبنان بیرون کرد؛ بعد در جنگ ۳۳ روزه، بینی صهیونیست‌ها را به خاک مالید. آمریکا به صهیونیست‌ها کمک کرد، خیانتکاران داخلی کمک کردند، امّا نیروی مقاومت که نیروی مردمی بود، با ایمان بود، با هدف بود، می‌فهمید دارد چه‌کار می‌کند، توانست همه اینها را از عرصه خارج کند. اخیراً هم این ضرب‌شستی که نیروی مقاومت به ارتش صهیونیستی وارد کرد که هنوز داغ است، جزو حرف‌هایی است که هنوز فراموش نشده است. (۱۳۹۳/۱۱/۲۹)

ایشان همچنین در دیدار با کارگزاران نظام فرمودند: جبهه مقابل ما در طول این سال‌ها ضعیف‌تر شده است. یعنی اگر ما دو نماد اصلی این جبهه را آمریکا و رژیم صهیونیستی بدانیم و غرب را دنبال سر اینها بدانیم، واضح است که اینها ضعیف‌تر شده‌اند. امروز رژیم صهیونیستی به مراتب ضعیف‌تر از ۲۰ سال قبل و ۳۰ سال قبل است. بعد از حوادث شمال آفریقا و مسئله مصر، رژیم صهیونیستی به شدت تضعیف شده است؛ هم از درون دچار مشکل است، هم از بیرون مشکلات بی نهایتی دارد. آمریکای امروز هم آمریکای زمان ریگان نیست؛ اینها بمراتب عقب رفتند. در عراق وضعشان آنجوری شد؛ در افغانستان روزبه‌روز وضعشان بدتر شده است؛ در سیاست‌های خاورمیانه ایشان شکست خوردند؛ در جنگ سی و سه روزه، عاملشان که رژیم صهیونیستی است، شکست خورد؛ در جنگ ۲۲ روزه، عاملشان که رژیم صهیونیستی است، نتوانست در مقابل یک میلیون و اندی انسان بی دفاع کاری از پیش ببرد. اینها واقعیت‌های خیلی مهمی است؛ بنابراین اینها ضعیف شده‌اند. اینها نسبت به ۲۰ سال قبل و سی سال قبل بمراتب ضعیف‌ترند. این هم یک واقعیت دیگر است. (۱۳۹۱/۵/۳)

کتاب‌ها در حوزه مقاومت اسلامی

تاکنون کتاب‌هایی با عنوان حزب الله لبنان و بیداری اسلامی نوشته حمید پاشاپور یوالاری، حزب الله لبنان به قلم صادق غفوری سبزواری، جنگ غافلگیری‌ها و تدبیر‌ها از سمیر الخادم، دگران روند و آیند و تو همچنان که هستی از عبدالقدوس‌الامین، انتفاضه شعبانیه از صفاءالدین تبرائیان، بیداری اسلامی در بحرین از سید رضی عمادی و دگران روند و آیند و پشت صحنه سیاسی جنگ ۳۳ روزه به قلم حسن خلیل در حوزه مقاومت اسلامی به چاپ رسیده است.

سی و سه روز

سی و سه روز فیلمی است از جمال شورجه با تهیه کنندگی مهدی همایون فر که روایت واقعی از جنگ سی و سه روزه رژیم صهیونیستی و حزب الله لبنان را نشان می‌دهد. این فیلم با همکاری بنیاد سینمایی فارابی، حزب الله لبنان و دولت لبنان ساخته شده است.

مستند

تاکنون مستند‌هایی با نام‌های، نبرد در ۳۳ روز، جنگ ۳۳ روزه، ناگفته‌هایی از جنگ ۳۳ روزه لبنان و نقش ایران و یک پویانمایی با عنوان فرشتگانی که به حزب الله لبنان در جنگ ۳۳ روزه آمدند درباره جنگ رژیم صهیونی و لبنان ساخته شده است.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۳ ۲۳ مرداد ۱۴۰۳
صابون حزب الله به تن خبیث و کیثف و بد بوی
صهیونیست ها خورده
بدجوری از قدرت بی نظیر نظامی و استخبارات حزب الله
میترسند
جرات حمله همه جانبه ندارند
بدجوری
صهیونیست ها در منگه قرار گرفته اند
آخرین اخبار