۶ تیم لیگ برتری امسال ترکیه را برای برگزاری اردوی آماده‌سازی خود انتخاب کردند که با حواشی هم روبرو شدند.

هر ساله تیم‌ها برای آماده سازی خود جهت حضور مقتدرانه در لیگ برتر فوتبال به اردو‌های برون مرزی می‌روند و نکته قابل توجه این است که ۴ تیم مدعی لیگ از جمله پرسپولیس، استقلال، تراکتور و سپاهان اردوی خود را در ترکیه پشت سرگذراندند که این اردو‌ها خالی از مسائل حاشیه‌ای نبود. علاوه بر این، تیم‌های نساجی و مس رفسنجان هم در ترکیه اردو زدند.

البته در سال‌های گذشته برگزاری اردو‌های خارجی ممنوع بود، اما یکی، ۲ سالی هست که فدراسیون فوتبال اجازه داده که تیم‌ها با گرفتن مجوز شورای برون مرزی بتوانند اردو‌های خود را در خارج از کشور برگزار کنند که امسال هم ۶ تیم لیگ برتری تصمیم گرفتند که اردوی خود را در ترکیه برگزار کنند.

برگزاری اردوی خارجی قبل از مسابقات لیگ برای آماده سازی تیم ها، محک خوردن آنها و دوری از حواشی خیلی خوب و مناسب است، اما اینکه  تیم‌ها به درستی مدیریت نمی‌شوند تا این اردو‌ها کمک حالشان برای شروع لیگ باشد جای سوال دارد. به هر حال ایجنت‌ها و دلال‌ها علاوه بر اینکه بازار نقل و انتقالات را تسخیر کردند در برگزاری اردو‌های آماده سازی هم نقش اساسی ایفا می‌کنند. نمونه بارزش را در  دومین بازی  تدارکاتی پرسپولیس در اردوی ترکیه شاهد بودیم که در حالی که سایت باشگاه  اعلام کرد که این تیم در دیداری تدارکاتی به مصاف تیم بیکوز اسپور ترکیه رفته است. عکس‌هایی از این دیدار در رسانه رسمی باشگاه پرسپولیس منتشر و در خبر مربوط به آن نوشته شد که شاگردان خوان کارلوس گاریدو با نتیجه ۵ بر ۲ برابر حریف به برتری دست یافته‌اند. ساعاتی بعد، اما باشگاه بیکوز اسپور انجام چنین دیداری را تکذیب و با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرد که تیم فوتبال این باشگاه با هیچ تیم ایرانی بازی نکرده است.

درادامه بررسی‌ها نشان داد که اتفاقی عجیب رخ داده و سرخپوشان پایتخت با تیم JK  بازی کردند. بدین ترتیب مشخص شد که حریف واقعی پرسپولیس در این دیدار تدارکاتی، یک تیم آماتور بوده و باشگاه هم پس از جنجال خبری که به پا شد، موضوع را تأیید کرد. باشگاه پرسپولیس در نیمه شب اطلاعیه‌ای صادر و در خصوص اشتباه به وجود آمده توضیح داد و در پایان آن نوشت: "از اشتباه پیش آمده متأسفیم و حق قانونی باشگاه در این زمینه را به جدیت پیگیری می‌کنیم. "

حتی گفته می‌شود که محل اردوی سرخپوشان هم در جایی بوده است که گاو و گوسفند در محل تمرینات این تیم بودند. البته بادامکی معاون ورزشی باشگاه پرسپولیس مدعی شد، چون کمپ‌های تمرینی  ترکیه بیشتر در روستا‌های این کشور قرار دارند به خاطر همین گاو و گوسفند در فضای آزاد آنجا هستند و مشکلی در این باره وجود ندارد.

علاوه بر این، تیم سپاهان در چهارمین دیدار دوستانه اش در اردوی ترکیه بازی اش بیش از ۴۰ دقیقه طول نکشید چرا که  به علت احتمال مصدومیت بازیکنان با درخواست کادرفنی و تأیید داور مسابقه، این بازی نیمه‌تمام ماند. اردوی تراکتور در ترکیه هم با مسائل حاشیه‌ای مواجه شد و  بازی این تیم برابر تیم آدانا دمیر اسپور ترکیه لغو شد. رسانه رسمی باشگاه تراکتور در این رابطه نوشت:"بر اساس هماهنگی به عمل آمده، قرار بود تراکتور با کیت دوم خود (یاسی) و حریف نیز با لباسی با رنگ متفاوت‌تر بازی کند که متأسفانه حریف اصرار بر پوشیدن پیراهن همرنگ با تراکتور داشت. همچنین تیم داوری و رقیب، لباس جایگزین تراکتور که همراه تیم بود را هم نپذیرفت و به همین دلیل این بازی برگزار نشد. ".

اما باشگاه ترکیه‌ای نظر متفاوتی نسبت به تراکتوری‌ها دارد. باشگاه آدانا دمیر اسپور رعایت نشدن قوانین از سوی تراکتور را دلیل اصلی لغو این دیدار دوستانه اعلام کرد. در اطلاعیه این باشگاه آمد: "بازی دوستانه‌ای که قرار بود با نماینده ایران یعنی تراکتور برگزار شود به دلیل رعایت نکردن قوانین بازی از سوی حریف (تأخیر در زمان مسابقه و عدم آوردن پیراهن طبق قوانین) لغو شد.. "

البته اردوی استقلال در ترکیه برخلاف ۳ تیم دیگر بدون اتفاق عجیب و غریبی برگزار شد و آبی پوشان بعد از ۹ روز به تهران برگشتند و قرار است تمرینات خود را برای شروع لیگ برتر در تهران پیگیری کنند.

به هر حال ایران با توجه به شرایط آب و هوایی دارد می‌تواند محل مناسبی برای تیم‌های کشورمان جهت برگزاری اردو‌های آماده سازی باشد، اما مسئولان ورزش تاکنون نتوانستند ساختار مناسبی را ایجاد کنند تا تیم‌های فوتبال به جای صرف هزینه‌های زیاد و خروج ارز از کشور در کشورمان اردو‌های خود را برگزار کنند. به هر حال کمپ‌های تمرینی باید دارای زمین مناسب و امکانات و تجهیزات درست و حسابی باشند تا تیم‌های ایرانی ترغیب شوند در کشورمان اردو برپا کنند به جای اینکه به کشور‌های خارجی بروند و با صرف هزینه‌های زیاد با تیم‌های بی نام و نشان بازی برگزار کنند و با مسائل حاشبه‌ای مواجه شوند.

امیر حسین اصلانیان مهاجم سابق پرسپولیس درباره برگزاری اردوی پرسپولیس در ترکیه گفت: در مجموع برگزاری اردو‌های خارجی با توجه به سابقه‌ای که خودم داشتم، این اردو‌ها شرایط آمادگی خوبی را برای بازیکنان فراهم می‌کند، چون هم آب و هوای بهتر و هم چمن مناسب تری دارد و هم بازیکنان از هیاهو و حواشی به دور هستند. به نظرم خیلی اردوی خارجی به روند تیم برای آماده سازی کمک می‌کند.

او درباره حواشی و اتفاقات رخ داده در اردوی ترکیه و اشتباه در نام یکی از حریفان پرسپولیس گفت: ما وقتی ۲۲ سال پیش با مدیریت غمخوار به ترکیه رفتیم با فنرباغچه تیم اول ترکیه بازی کردیم و با نتیجه ۲ بریک باختیم، اما پرسپولیسی‌ها امسال رفتند با تیمی بی نام و نشان مسابقه دادند و اسم تیم را به اشتباه اعلام کردند و گفتند با تیم دسته دومی ترکیه بازی کردند و اینها قشنگ نیست.  وقتی این همه پول هزینه می‌کنند روابط قوی‌تر باید داشته باشند تا با تیم‌های قوی‌تر و گردن کلفت مسابقه بدهند  در نهایت می‌بازند و نقطه ضعف‌ها مشخص می‌شود نه اینکه با مدرسه و آکادمی فوتبال ترکیه بازی دوستانه برگزار کنید، چون بازی با آن تیم چیزی به تیم اضافه نمی‌کند.

جمشید شاه محمدی پیشکسوت تیم فوتبال پرسپولیس درباره اینکه تیم پرسپولیس برای برپایی اردوی آماده سازی به ترکیه رفته است، گفت: من با برگزاری اردو‌های برون مرزی مخالف هستم. به نظرم یک تیم باید با تیم‌های بازی دوستانه برگزار کند که ارزش داشته باشند. شما وقتی با تیم درجه چندم ترکیه بازی دوستانه برگزار می‌کنید به درد نمی‌خورد. به نظرم پرسپولیس باید به آلمان می‌رود و حداقل با تیم‌های آلمانی بازی می‌کرد و یا آنها را  به ایران دعوت می‌کرد تا در اینجا بازی دوستانه برگزار می‌کرد. بازی دوستانه بهتر از اردو است. ما جا‌های خوبی مثل سرعین داریم که عین بهشت است. دلالان جیب هایشان را پر می‌کنند و من در این سیستم بودم و می‌دانم و آن کسی که تیم را به اردوی خارج از کشور می‌برد خودش بیشتر از باشگاه گیرش می‌آید و داستان‌های زیادی پشت پرده وجود دارد. من می‌گویم که پرسپولیس می‌توانست اردوی سرعین، اردبیل و سبلان برود و هزینه اردوی خارجی را صرف تیم می‌کرد. به نظرم شما اگر به آلمان بروید و با چند تیم درجه دوم آلمان هم بازی کنید بهتر از این است که به ترکیه بروید. هلندی‌ها هیچ وقت نمی‌گذارند ما به آنجا برویم، چون فوتبالمان درجه پنجم است.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار