نماینده مجلس گفت: اگر کسانی که به ایران می‌آیند بدون مدرک باشند یک تهدید هستند و نباید اجازه دهیم که این تهدید ریشه بگیرد.

ابوالفضل ظهره‌وند عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره بازگشت اتباع غیرمجاز به کشورشان گفت: میلیون‌ها پناهجو در کشور داریم و باید با آن بخشی که شناسایی شدند و دارای مدرک قانونی هستند و حضورشان مستند است مدارا کرد و تا مقطعی که بتوانند به کشورشان برگردند، اما کسانی که به صورت قاچاق وارد ایران می‌شوند باید به کشورشان برگردانده شوند و ما نسبت به آنها تعهدی نداریم ضمن اینکه باعث ناهنجاری در کشورمان هستند.

وی اظهار کرد: در همه جای دنیا پناهجویی غیرقانونی معنا ندارد و مسئولیت رسیدگی به امور اتباع غیرمجاز با طالبان است و قرار نیست اینها سرازیر شوند به ایران، چون اتباع غیرمجاز هم برای ما ایجاد ناامنی و ناهنجاری می‌کنند و هم با قوانین ما هماهنگ نیستند ضمن اینکه ما در شرایط تحریم هستیم و الان بیشتر از این چهار الی پنج میلیون اتباع را نمی‌شود تحمل کرد لذا هر پناهجویی که در ایران فاقد مدارک است باید برگردانده شود. 

نماینده مردم تهران، ری، اسلامشهر، شمیرانات و پردیس در مجلس بیان کرد: باید از وزارت کشور و مسئولان مربوطه پرسید چرا دیر با اتباع غیرمجاز برخورد شده شاید الان متوجه آثار حضور غیرقانونی آنها در کشور که موجب اخلال شده و برای شهروندان مشکلات امنیتی ایجاد کرده‌اند، شده‌اند.

ظهره‌وند اظهار کرد: دولت جدید باید تشکیل سازمان ملی مهاجرت را پیگیری کند، چون در همه جای دنیا درباره مهاجرین یک نظم و نسخی وجود دارد. ما حتی در خصوص پناهجویانی که در ایران هستند هم باید جنبه منفی و هم جنبه مثبت آن را ببینیم، چون چه بخواهیم و چه نخواهیم پناهجویان هستند و اگر شهروند مناسبی باشند و ضوابط و قوانین ما را در یک فرآیند زمانی رعایت کنند ما باید به اینها اقامت دهیم همان‌طور که در همه دنیا به همین صورت است، اما اگر کسانی که به ایران می‌آیند بدون مدرک باشند یک تهدید هستند و نباید اجازه دهیم که این تهدید ریشه بگیرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: پناهجو‌های افغان که حضورشان در کشور مستند و قانونی است در یک بازه و فرآیندی که در سازمان ملی مهاجرت آن را تعیین می‌کنیم می‌توانیم به آنها اقامت و شهروندی بدهیم.

وی تصریح کرد: اتباعی که توانستند مجوز اقامت بگیرند مجوزشان موقت است، اما با گذشت زمان اینها یا ازدواج می‌کنند یا فرزندانی به دنیا می‌آورند که باید برای اینها یک قاعده تعریف کرد، چون بچه‌ای که اینجا به دنیا آمده یا همسر ایرانی دارد شهروند ایران می‌شوند لذا ما به‌دلیل نبود قانون و تعابیر ناروشن همین‌طور آنها را معلق نگه داشتیم و این معلق بودن مشکلات آتی را ایجاد می‌کند که ما باید به این موضوع پایان دهیم.

نماینده مردم تهران، ری، اسلامشهر، شمیرانات و پردیس در مجلس بیان کرد: با با قوانین و فرآیندی که تعریف می‌کنیم برای کسانی که می‌خواهند شهروندی ایران را بگیرند شاهد شهروندان جدید و منضبط تری خواهیم بود که قانون را رعایت می‌کنند همان‌طور که در اروپا هست. ممکن است فردی که در اینجا زندگی می‌کند ناهنجار باشد، اما وقتی به قوانین و مقررات اروپا مواجه می‌شود تبدیل به یک شهروند منظم و مرتب می‌شود لذا باید این امر را به فرصت تبدیل کنیم.

ظهره‌وند گفت: ما از یک طرف می‌گوییم جمعیت و نسل جوانمان کم است به همین دلیل اتباع را نسل جوان فرض کنیم و آنها را آموزش دهیم و از آنها کار بگیریم و توزیع مناسب و نرمال برای مناطقی که نیاز است داشته باشیم البته در همه جای دنیا به همین صورت است مثلا اگر طرف می‌خواهد اقامت بگیرد مناطقی را تعیین کنیم که اقامتش در آنجا باشد و با کار و تلاش شهروندی بگیرد، اما ما چرا بهم ریخته حرکت می‌کنیم؟، این بهم ریختگی باعث می‌شود که اتباع برای ما به تهدید تبدیل شده لذا باید در این مورد تصمیم‌گیری کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: اتباعی که در اینجا کار می‌کنند نان زحمت خود را می‌خورند و اگر نبودند یکی دیگر باید این کار را انجام می‌داد. خیلی از بیکاری‌ها اختیاری است. الان به خیلی از جوان‌ها بگویی حاضر نیستند رفتگری کنند، اما برخی از اتباع تحصیلات هم دارند و رفتگری می‌کنند. 

وی بیان کرد: ما اگر مشکلاتی داریم به‌دلیل نوع فرهنگ و نوع انتظارات ما است. اتباع می‌توانند برای ما فرصت‌های بلندمت ایجاد کنند و اگر قرار باشد در بلندمدت روابط ایران و افغانستان متحول شود و ما به سمت منطقه‌گرایی برویم اتباع شهروندانی هستند که به این سیاست کمک می‌نند و نباید به حضور اتباع افغانستان منفی نگاه کرد، چون خیلی از آنها برای ما مثبت هستند مثل فاطمیون که در تامین امنیت نقش ایفا کردند لذا نکته‌های مثبت آنها را باید ببینیم و بدانیم که از فشار طالبان و جریان‌های تکفیری به سمت ماا پناه آوردند لذا یک سرمایه برای ما هستند و این سرمایه را به یک فرصت برای بهبود شرایط امنیتی و اقتصادی‌مان تبدیل کنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار