ریاست اطلاعات و فرهنگ بدخشان از برگزاری جشنواره فرهنگی و ادبی سیب رخش خبر داد.

ریاست اطلاعات و فرهنگ بدخشان جشنواره فرهنگی وادبی سیب رخش را در ولسوالی بهارک این ولایت برگزار کرد.

در این برنامه که با حضور شماری از‌ شاعران،‌ نویسندگان،‌ فرهنگیان، علما و دهقانان برگزار شد، نخست انجنیر ذبیح الله امیری رییس اطلاعات و فرهنگ بدخشان، درسخنانش گفت با حاکمیت دوباره طالبان در کشور این گونه جشنواره ها همه ساله از سوی ریاست اطلاعات و فرهنگ، جهت تقویت داشته های فرهنگی راه اندازی می شود، شاعران و فرهنگیان با ارائه شعر و صحبت های شان فضای همدلی و یک دیگر پذیری را ایجاد می کنند.

وی سیب رخش را دارای قدمت هزار ساله می داند که در ولسوالی بهارک این ولایت یافت شده و یکی از داشته های بومی این ولایت محسوب می شود.

او علاوه کرد که متاسفانه این میوه خوشمزه بدخشانی ها با روی کار آمدن سیب های زراعتی که با اقلیم این ولایت سازگاری چندان ندارد، در معرض انقراض و نابودی قرار گرفته است و از باشندگان این ولایت خواست که جهت حفظ هویت فرهنگی شأن یک نهال از سیب رخش را در خانه های شان زرع کنند و از آن به درستی نگهداری کنند.

شماری از علمان دین نیز در صحبت های شان جایگاه شعر و شاعری را از صدر اسلام تاکنون به معرفی گرفتند و بیان کردند که شعرا انسان های حلیم و منصف اند.

آنان از شعرا خواستند که اکنون زمینه آن فراهم شده است که از تامین امنیت، پایان اشغال و فضای اخوت و همدلی نیز در اشعار شأن توصف و تمجید کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.