رییس مرکز خشکسالی گفت: براساس مدل‌های اقلیمی تا پایان سال آبی، بارش‌ها با شرایط نرمال به پایان می‌رسد.

احد وظیفه در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: از ابتدای سال آبی ۱.۵ درجه دمای کشور بالاتر از نرمال بوده است، همچنین از ابتدای فصل تابستان بیشینه دما ۱.۷ درجه بالاتر از نرمال بوده است.

او با بیان اینکه به طور متوسط در مرداد ماه میانگین دمای کشور ۲.۵ درجه بالاتر از نرمال بوده است، افزود: با تابستان گرمی بویژه در فلات مرکزی، دامنه های جنوبی البرز،  نیمه شرقی تا جنوب کشور روبرو هستیم و در مقابل کمترین آنامولی و بی‌هنجاری دما را در استان‌های شمال غرب تا سواحل شمالی کشور داشتیم به طوریکه دما در این مناطق نرمال و زیرنرمال بوده است.

وظیفه ادامه داد: براساس نقشه های هواشناسی به طور میانگین دما در غالب نقاط کشور استان های کرمان، یزد، خراسان جنوبی ۴ تا ۶ درجه و تهران ۱.۷ درجه بالاتراز نرمال بوده است.  همچنین این هفته غالب مناطق مرکزی تا جنوب البرز بین ۳ تا ۶ درجه بیش از نرمال است.

به گفته او، براساس مدل های اقلیمی تا پایان سال آبی، بارش ها با شرایط نرمال به پایان می رسد، اما این بدان معنا نیست که در تمامی استان ها بارش ها نرمال است.

کشاورزان دور آبیاری را در مزارع و باغات افزایش دهند

او افزود: این هفته از لحاظ شدت انرژی شرایط سختی سپری کرده ایم و همواره توصیه می شود که شهروندان  تا پایان فصل گرما برای جلوگیری از خاموشی مصرف را بهینه کنند. 

رئیس مرکز خشکسالی با اشاره به توصیه های افزایش دور آبیاری بدلیل شرایط جوی به کشاورزان افزود: با توجه به تشدید دما به کشاورزان توصیه می شود که بسته به نوع محصول و منطقه جغرافیایی که تنش دمایی بالاست، نسبت به افزایش دور آبیاری اقدام کنند.

به گفته او، با توجه به تابش شدید و تبخیر بالا ناشی از گرمای هوا به کشاورزان توصیه می شود که به منظور کنترل تنش گیاهی و باغی، افزایش دوره آبیاری را در دستور کار قرار دهند.

رئیس مرکز خشکسالی درباره آخرین وضعیت سدها گفت: عمده سدها حتی در بهترین زمان آبگیری که اواخر خرداد و اوایل تیرماه بود، ۴۰ درصد ظرفیت آنها خالی و ۶۰ درصد پر بوده است که بدلیل برداشت های اخیر ناشی از تامین برق، شرایط سدها ایده آل نیست.

ظرفیت بخشی از سدهای کشور خالی است

او ادامه داد:اکنون از سدهای جنوب غرب برای تامین برق برداشت زیادی صورت می گیرد که براین اساس شرایط سدها ایده آل نیست به طوریکه ظرفیت بسیاری از سدها خالی است که بدلیل آنکه بخشی از مزارع کشت آبی هستند، اتخاذ تدابیر تامین آب شرب و کشاورزی باید در دستور کار قرار بگیرد.

رئیس مرکز خشکسالی با تاکید بر مدیریت منابع آبی از سوی کشاورزان افزود: در خصوص مسئله آب بخصوص در استان های کم بارش که کمبود ذخیره آب داریم و جریان رودخانه ها کمتر از نرمال است به کشاورزان توصیه می شود که مدیریت منابع آب را در دستور کار قرار دهند تا شرایط تابستان را سپری کنیم.

وظیفه با  تاکید بر استفاده از ارقام مقاوم به خشکی متناسب با اقلیم هر منطقه و اجتناب از آبیاری در وسط روز به سبب تبخیر بالا افزود: در مناطقی که احداث گلخانه امکان پذیر است به کشاورزان توصیه می شود که کشت گلخانه ای را به جای فضای باز انجام دهند. همچنین در تمام نقاط کارشناسان ترویج حضور دارند که بکارگیری توصیه های فنی برای هر منطقه می تواند باعث کاهش خسارت شود. 

رئیس مرکز خشکسالی گفت: با توجه به کاهش منابع آب های زیرزمینی ناشی از برداشت بی رویه در دشت ها، مدیریت منابع باید در دستور کار کشاورزان قرار بگیرد در گذشته کمبود منابع آب های زیرسطحی داریم که مصرف کمتر آب های سطحی باعث تقویت آب های زیرزمینی شود.

خبرنگار: آزاده محبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار