دهقانی فیروزآبادی طی یادداشتی با تقدیر از نقش و جایگاه خبرنگاران در مسیر آگاهی رسانی، خبرنگاران را آزاداندیشان مسیر آگاهی برشمرد.

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهور  در یادداشتی تاکید کرد: تحولات گسترده دنیای علم و فناوری در سال‌های اخیر جنبه‌های مختلفی از زندگی ما را تحت تأثیر قرار داده است که شاید یکی از مهم‌ترین آنها بحث ارتباطات و اطلاع‌رسانی است. این روز‌ها بر خلاف گذشته دسترسی به اخبار و اطلاعات به قدری دگرگون شده است که حتی می‌توانیم بگوییم در معرض بمباران اطلاعات قرار گرفته‌ایم.

دهقانی ادامه داد: چند سال پیش زمانی که هوش مصنوعی در روز‌های ابتدای جهانی شدن قرار داشت نگرانی‌های زیادی برای تحت‌الشعاع قرار گرفتن مشاغل و تخصص‌های گوناگون مطرح شده بود که از جمله آنها جایگزینی خبرنگاران بود. اما تا چه حد این نگرانی قابل اعتناست؟

وی افزود: واقعیت این است که اگر خبرنگاری به سادگی تحلیل داده‌ها و ارائه مستندات خلاصه می‌شد شاید خیلی زود می‌توانستیم شاهد نرم‌افزار‌هایی باشیم که با بررسی داده‌ها به ارائه گزارشاتی بپردازند. اما نگاه تیزبین و منتقدانه خبرنگار را چطور می‌توان شبیه‌سازی کرد؟ انگیزه‌ای که او را بدون در نظر گرفتن زمان و مکان و شرایط به پای صحنه عمل می‌کشاند چه جایگزینی دارد؟ پایداری و استقامتی که او را ساعت‌ها پشت در جلسات و اتاق مسئولان نگه می‌دارد تا حقی را محقق کنند یا مطالبه‌ای را بدون واسطه به گوش آنان برساند مشابهی خواهد داشت؟

دهقانی نوشته است: خبرنگاری فقط بازنشر خبر نیست؛ قلم برنده‌ای است که روی کاغذ فشرده می‌شود تا آگاه کند و بینشی است که می‌تواند به خوبی نقصان‌ها را گوشزد کرده و با انعکاس عملکرد‌های مثبت امید بیشتری را برای تداوم مسیر پیشرفت در قلب جامعه تزریق کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار