معاون علمی ریاست جمهوری گفت: به دلیل وجود انتقادات به نظام ارزیابی فعلی در بحث دانش بنیا‌ن‌ها، نظام ارزیابی جدیدی برنامه ریزی شده است.

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری با اشاره به کار ناتمام در بحث نظام ارزیابی در شناسایی و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان مطرح کرد: ارتقای نظام ارزیابی در دستور کار است تا این کار ناتمام، تکمیل شود.

او ادامه داد: در حال حاضر کارگزارانی‌ وجود دارند که سال‌های سال با معاونت علمی کار کرده‌اند و برای ارزیابی شرکت‌ها می‌روند؛ اما با وجود تلاش‌ها و زحماتی که انجام شده، به این نظام انتقاداتی وارد است و کاستی‌هایی دارد. از جمله این که آن کارگزار شاید تخصص لازم برای تشخیص را نداشته باشد، نتیجه حقیقی تشخیص برای او تضاد منافع داشته باشد، یا بعضا اتفاقاتی از جمله سوءاستفاده کردن رخ بدهد‌‌.

دهقانی اضافه کرد: به همین منظور نظام ارزیابی جدیدی برنامه ریزی شده و این نظام کارگزاری‌ و ارزیابی جدید تا دو ماه آینده اجرا می‌شود. به این صورت که شرکت‌های نوپا دیگر به شکل قبلی ارزیابی‌ نمی‌شوند؛ بلکه در هر حوز‌ه‌ای داوران خوش نامی که توسط معاونت علمی تایید شده‌ یا حتی توسط خود شرکت ها معرفی شده‌اند، کار داوری و بررسی را انجام و به شرکت‌ها امتیاز می‌دهند.

او توضیح داد: اگر امتیازها از یک حد بالاتر برود؛ آن شرکت، دانش‌بنیان محسوب و تعیین می‌شود که این شرکت توسط کدام داوران تایید و به عنوان دانش بنیان ثبت شده است. این کمک می‌کند که تصمیم و انتخاب داور، درست‌تر باشد.

معاون علمی ریاست جمهوری ادامه داد: شرکت های بزرگ‌تر که حدود ۱۵ درصد شرکت‌های دانش بنیان را تشکیل می‌دهند نیز بر اساس استانداردهای مشخص، می توانند کارگزاران را خودشان انتخاب کنند. علاوه بر آن، شرکت های بزرگ دانش بنیان می توانند در صورت علاقه مندی به عضویت باشگاه ارزیابی معاونت علمی درآیند. 

دهقانی تاکید کرد: این شیوه موجب خارج شدن انحصار ارزیابی شرکت‌ها از یک سری از شرکت ها خواهد شد و همچنین موجب رفع تعارض منافع می شود.

او با اشاره به اعطای گواهی به ارزیابان رسمی، بیان کرد: پیش‌بینی می شود نظام ارزیابی جدید در دو ماه آینده وارد مرحله اجرا شود.

خبرنگار: فاطمه کربلایی

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار