امام جمعه شیراز با تاکید بر انتقاده سازنده گفت: همانطور که در تعزیه وجود مخالف‌خوان سبب تاثیرگزاری و شنیده شدن صدای سخن امام حسین (ع) و یارانش می‌شود، بیان انتقاد نیز سبب رشد و اثرگذاری بیشتر دستگاه‌های مختلف می‌شود.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام در نشستی صمیمی به مناسبت بزرگداشت سالروز شهادت شهید محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی با اصحاب رسانه، خبرنگاران و عکاسان خبری استان فارس دیدار و گفتگو کرد. مدیران رسانه‌های برخط و مکتوب نیز در این جلسه مسائل و مشکلات فعالیت رسانه‌ای را با نماینده ولی فقیه در این استان، در میان گذاشتند.

او با بیان اینکه آموزش رسانه‌ای به مدیران را باید در قالب آموزش‌های ضمن خدمت که دارای برنامه و ردیف بودجه مشخصی است، گنجانده شود که البته این موضوع مصوبه شورای تامین فارس را هم دارد، گفت: برگزاری دوره‌های آموزش رسانه‌ای مدیران از برنامه و بودجه فارس پیگیری خواهم کرد.

نماینده ولی فقیه در استان فارس با تاکید بر انتقاده‌های سازنده ادامه داد: همانطور که در تعزیه وجود مخالف خوان سبب تاثیرگزاری و شنیده شدن صدای سخن امام حسین (ع) و یارانش می‌شود، بیان انتقاد نیز سبب رشد و اثرگذاری بیشتر اقدامات دستگاه‌های مختلف می‌شود.

او افزود: در کنار آموزش رسانه‌ای مدیران، خبرنگاران نیز باید با مسائل و چالش‌های مدیریتی آشنا شوند تا نوعی همکاری و هم‌افزایی میان آنها شکل بگیرد، چنانکه مسئول در مواجهه با خبرنگار، احساس کند که همکار او در کنارش قرار گرفته است.

انتقاد سازنده سبب رشد و اثرگذاری دستگاه‌های مختلف می‌شود

دژکام اذعان کرد: هر چند هزینه‌های بسیاری در حوزه رسانه شده، اما تجربه ما در زمینه استفاده مطلوب از رسانه‌ها کم است و در بسیاری از موارد نمی‌دانیم چگونه از ابزار رسانه استفاده کنیم.

او با اشاره به آیه ۴۱ سوره حجر، گفت: در این آیه، خداوند خطاب به پیامر اکرم (ص) فرموده است، به بندگان من خبر بده که من آمرزنده مهربان هستم، این در حالی است که در گذشته تاریخی دشمنان تلاش کرده‌اند تا اسلام را دین خشونت معرفی کنند.

دژکام افزود: اکنون نیز دشمنان همین نقشه را در سر دارند و خبرنگاران باید در حوزه معارف به طور تخصصی فعالیت کنند و رویکرد عطوفت و محبت اسلامی در تولیدات رسانه‌ای آنها چشمگیر باشد.

نماینده ولی فقیه در فارس با اشاره به دیدار سال گذشته خود با خبرنگاران ورزشی نویس، گفت: باید خبرنگار تخصصی معارفی نویس هم داشته باشیم، چیزی که دست‌کم من در فارس با آن مواجه نشده‌ام.

او از خبرنگاران فارس که در این حوزه فعالیت می‌کنند، دعوت کرد تا در نشستی ویژه درباره رشد و تربیت خبرنگاران حوزه دین و معارف گفتگو کنند.

نماینده ولی فقیه در فارس بیان کرد: دشمنان سعی دارند تا برخی ائمه جمعه را کم سواد جلوه دهند و نحوه پوشش آنها از سخنان و خطبه‌ها در همین جهت است، اما رسانه‌های خودمان نباید در این جهت کنند.

انتقاد سازنده سبب رشد و اثرگذاری دستگاه‌های مختلف می‌شود

دژکام با بیان نمونه‌هایی از پوشش خبری خطبه‌های نماز جمعه، ادامه داد: مطالب با مبانی و دلایل و ریشه‌های آن بیان می‌شود؛ بنابراین نباید سخن چنان کوتاه شود که به درستی منتقل نشود.

او خطاب به خبرنگاران گفت: باید مطالب به درستی دریافت و به خوبی و درستی منتشر شود.

نماینده ولی فقیه در فارس با تصریح بر اینکه دشمنان همچنین می‌خواهند از ائمه جمعه چهره‌ای عبوس را منعکس کنند، در حالی که اینگونه نیست و عکاس خبرنگار‌ها باید به این موضوع نیز توجه کنند، گفت: در تصویر و انتقال پیام دینی باید یک جهت‌گیری مشخص داشته باشیم و انتظار است رسانه‌های فارس بیش از گذشته به این موضوع توجه کنند.

هادی رضایی؛ رئیس بسیج رسانه فارس در ادامه این نشست نیز گفت: در نگاه به تاریخ، اگر بخواهیم الگویی از جهاد تبیین ارائه کنیم، می‌بینیم که پیش از انقلاب و پس از پیروزی، هر گاه امام جمله‌ای سخن می‌گفتند، بلافاصله منتشر و تبدیل به گفتمان و مطالبه می‌شد، زیرا شخصیت‌هایی مانند شهیدان مطهری، رجایی و باهنر آن را تبیین و مردم را همراه می‌کردند.

او با بیان اینکه امروز رسالت ما خبرنگاران این است که نگاهی جدی به تبیین داشته باشیم، افزود: اگر تنها به سطح استانی نیز بپردازیم، استان از اندیشمندان و دانشمندانی مانند آیت‌الله دژکام برخوردار است که کلام آنها حاصل سال‌ها مطالعه و سنجیده است و وظیفه ما است که آن را در جامعه تبیین کنیم.

رئیس بسیج رسانه فارس با بیان اینکه می‌توان این سخنان را تحلیل کرد و بر آنها حاشیه زد تا مورد توجه عموم مردم قرار گیرد، اذعان کرد: اگر ما این میراث‌ها را حفظ و نگهداری نکنیم، دشمن الگو‌هایی را معرفی می‌کند که پس از آن باید ساعت‌ها وقت بگذاریم و آفند دشمن را دفاع کنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار