نماینده تهران گفت: طرح اصلاح ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها با هدف تحقق عدالت اجتماعی و جلوگیری از فساد، تبعیض و احداث بنا‌های غیرمجاز طراحی شده است.

علی خضریان نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به جریان افتادن مجدد طرح اصلاح ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها که در مجلس یازدهم بر اساس ماده ۱۳۷ قانون آیین نامه داخلی مجلس، گفت: این طرح در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی و پس از چندین ماه کار تخصصی و شنیدن دیدگاه‌های کارشناسان شهرسازی طراحی شد و به تصویب کمیسیون عمران رسید؛ لذا با عنایت به اهمیت موضوع و عدم رسیدن نوبت بررسی در صحن علنی مجلس، مجدداً با امضای نمایندگان در دوره دوازدهم به جریان افتاده است.

خضریان ادامه داد: با گذشت بیش از ۵۵ سال از تصویب ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها و تبصره‌های اصلاحی آن براساس شرایط و ضرورت‌های اولیه انقلاب در سال ۵۸، امروز به جرأت می‌توان گفت این قانون تبدیل به ماشین پول‌سازی تخلفات ساختمانی شده است.

نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس با بیان اینکه قانون موجود برای سامان دادن به وضعیت ساخت و ساز‌های غیرمجاز ناشی از عدم صدور مجوز برای احداث بنا‌های افراد فاقد مسکن و همچنین رسیدگی به تخلفات ساختمان‌های احداث شده در آن مقطع مصوب شده است، تصریح کرد: پس از گذشت ۴۵ سال از پیروزی انقلاب اسلامی و ضرورت اجرای اصل حاکمیت قانون و جلوگیری از تبعیض و احداث بنا‌های غیرمجاز که اساساً با اصول شهرسازی و معماری و قواعد حقوق عمومی مغایرت دارد و همچنین در راستای جلوگیری از فساد اداری و اخذ جریمه‌های تخلف ساختمانی در قبال نقض مقررات در تبصره‌های ماده ۱۰۰ قانون شهرداری که موجبات تشویق مالکین، ناظرین و شهرداری‌ها به تحقق تخلفات ساختمانی بدون پروانه و یا مخالف پروانه را فراهم کرده و از قابلیت مناسب در جهت پیشگیری از ساخت و ساز‌های غیرمجاز و تخلفات ساختمانی برخوردار نیست، اصلاح این قانون ضروری به نظر می‌رسد.

وی افزود: در سال‌های اخیر این موضوع همواره یکی از دغدغه‌های مسئولین بوده است؛ به نحوی که در حال حاضر با توجه به تبصره‌های ذیل ماده ۱۰۰ شاهد ناکارآمد بودن نظارت بر ساخت و ساز‌های غیرمجاز هستیم؛ و اخذ جریمه‌های تخلف ساختمانی در قبال نقض مقررات در تبصره‌های ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها عملاً موجبات تشویق مالکین، ناظرین و شهرداری‌ها به تحقق تخلفات ساختمانی بدون پروانه و یا مخالف پروانه را فراهم کرده و موجب افزایش فساد اداری در سطح کارکنان شهرداری‌ها و تضییع حقوق عامه شده است.

خضریان در پایان گفت: مقررات فعلی نه تنها موجبات ایجاد فساد و نقض قوانین و مقررات در حوزه انضباط شهری را با نادیده گرفتن طرح‌های مصوب تفصیلی و جامع فراهم کرده است، بلکه در نهایت موجب نارضایتی مردم و تبعیض ناروا و تضییع حقوق عمومی و عدم پرداخت حقوق شهری و اختلافات حقوقی میان شهروندان ناشی از تخلفات ساختمانی شده است؛ لذا طرح اصلاح ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها با هدف تحقق عدالت اجتماعی و جلوگیری از فساد، تبعیض و احداث بنا‌های غیرمجاز که اساساً با اصول شهرسازی و معماری و قواعد حقوق عمومی مغایرت دارد، طراحی شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۱۲ ۱۷ شهريور ۱۴۰۳
باید قبل از بتن ریزی هر سقف ، ناظر ساختمان و مامور شهرداری از ساختمان بازدید کنند و تاییدیه بتن ریزی را اعلام یا موارد تخلف ساختمانی را به شهرداری اعلام کنند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۵ ۰۱ شهريور ۱۴۰۳
کوچکتر شدن عرض راه پله مغایر با مقررات ملی ساختمان هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۴ ۳۱ مرداد ۱۴۰۳
ساختمان های با خلاف اضافه طبقه باید تخریب شوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۵ ۲۳ مرداد ۱۴۰۳
تراکم فروشی یعنی شهرفروشی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۷ ۰۱ شهريور ۱۴۰۳
تهدید ناظر توسط سازنده یا مالک جزو تخلفات ساختمانی هست که باید در کمیسیون ماده ۱۰۰ بررسی شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۴۵ ۱۹ مرداد ۱۴۰۳
جلوی خلاف های اضافه زیربنا بنا در فونداسیون را بگیرید .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۱۳ ۱۷ شهريور ۱۴۰۳
باید ناظران ساختمان تشویق شوند تا انگیزه کار کردن داشته باشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۴ ۱۶ مرداد ۱۴۰۳
چرا هواپیما میفروشند وزمین میخرند حتما سود کلانی دارد شهرداریها باید مواظب باشند
Iran (Islamic Republic of)
فلفل
۱۹:۵۹ ۱۶ مرداد ۱۴۰۳
بسیار تعجبی است !
تازه فهمیده اند : به نظر می‌رسد!!!! اصلاح این قانون !!! ضروری است !
ماده ۱۰۰ یعنی : شخص متخلف با ساخت خلاف،حق و حقوق همسایه را نابود کند و بعد جریمه را به شهرداری بدهد تا فیش نجومی و اضافه کارهای بی مورد و پاداش‌های نابجای آقایان در شهرداری تامین شود !
این پول ۱۰۰ درصد حرام است و اصلا ماده ۱۰۰ یعنی همین که ۱۰۰ در ۱۰۰ ، حرام است.
اگر کسی تخلف ساخت دارد باید اولا رفع تخلف کند، دوما شاکی خصوصی نداشته باشد.
طرف آمده با توافق با شهرداری !!!!!!( توافق!!!!) یک طبقه مازاد بر ارتفاع مجاز ساخته و بعد که تمام همسایگان به شهرداری شکایت کرده اند ، شهرداری متخلف را به کمیسیون ماده ۱۰۰ معرفی نموده و کمیسیون ماده صد متخلف را به مثلا پنجاه میلیون تومان پرداخت به شهرداری !!!! محکوم کرده !!!

اصلا ماده ۱۰۰ معنی ندارد. ماده ۱۰۰ یعنی ۱۰۰ درصد فساد و پول حرام در شهرداری.
ستون تخلف‌ها در ساخت و ساز همین ماده ۱۰۰ است.
و عجیب تر اینکه گوش کسی نه در دولت نه در مجلس و نه در قوه قضاییه در این مورد شنوا نیست! بعد هم ادعای عدالت و ...... !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۳ ۱۶ مرداد ۱۴۰۳
کاش مجلس برای پس گرفتن ارتفاعات مشرف به شهر از دست شهرداریها هم اقدام کند

شهرداری شیراز همه ارتفاعات را به نابودی کشانده و با احداث جاده و بتون کاری دیواره های کوه تمام چشم اندازهای زیبای شهر را کریه و بد منظر کرده است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۹ ۱۶ مرداد ۱۴۰۳
ماده 100 قاتل باغها و طبیعت و عامل فسادزا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۶ ۱۶ مرداد ۱۴۰۳
از بین بردن فساد یعنی شفاف اجرای قانون برای همه اگر تبصره و فریب قانون وجود دارد باید برای همه یکسان باشد ولی اینطور نیست بروید در شهرداری و دادگاه جریمه ها را مشاهده نماید در دو پرونده اتهام عین هم یک پرونده برائت و یک پرونده محکوم در شهرداری هم همینطور
آخرین اخبار