رئیس جمهور بنگلادش در پی استعفای شیخ حسینه از نخست وزیری در واکنش به تداوم اعتراضات مرگبار و انتشار گزارش‌هایی درخصوص فرار وی به هند، وعده برگزاری یک انتخابات در سریع‌ترین زمان ممکن را داد.

«محمد شهاب‌الدین»، رئیس جمهور بنگلادش در یک سخنرانی سراسری شبانه در دوشنبه دستور به آزاد شدن معترضانی که در جریان تظاهرات دانشجویی اخیر در اعتراض به یک قانون جنجالی تعیین سهمیه برای مشاغل دولتی دستگیر شده و به زندان افتاده‌اند را داد. او همچنین دستوار به آزاد کردن «خالده ضیاء»، نخست وزیر سابق و رهبر مخالفان دولت شیخ حسینه را داده و گفت که از روز سه‌شنبه شش صبح به وقت محلی حکومت نظامی لغو شده و اصناف اجازه بازگشایی پیدا می‌کنند.

«واکرالزمان»، فرمانده ارتش بنگلادش اوایل روز دوشنبه اعلام کرد حسینه استعفا کرده و قرار است یک دولت موقت در ضمن رایزنی با شهاب‌الدین قبل از آنکه انتخابات جدید برگزار شود، تشکیل شود. حسینه که ۱۵ سال قدرت را در دست داشت بر اساس گزارش‌ها روز دوشنبه بعد از آنکه معترضان کاخ نخست وزیری را اشغال کردند با بالگردی از بنگلادش به هند فرار کرد و از آن زمان به بعد اظهارنظر علنی نداشته است.

فرمانده ارتش بنگلادش خاطرنشان کرد: «یک دولت موقت قرار است تشکیل شود و ممکن است همین امشب انجام شود. عدالت در قبال هر فرد کشته شده اجرا خواهد شد. به ارتش ایمان داشته باشید.»

به گزارش شبکه «بلومبرگ» برخی منابع مطلع گفته‌اند حسینه ۷۶ ساله بعد از فرارش در روز دوشنبه به هند به دنبال این است که به لندن برود و هنوز محل دقیق او در حال حاضر مشخص نیست. «دیوید لمی»، وزیر امور خارجه انگلیس خواستار آن شده که تحقیقاتی تحت رهبری سازمان ملل درباره ناآرامی‌های بنگلادش انجام شود.

اشغال کاخ نخست وزیری توسط معترضان بنگلادشی

حسینه به عنوان پرسابقه‌ترین رئیس زن یک دولت در جهان شناخته می‌شد و در انتخابات ماه ژانویه گذشته که از سوی مخالفان و بخش قابل توجهی از رای‌دهندگان تحریم شد به چهارمین دور نخست وزیری رسیده بود. آمریکا که بزرگترین خریدار صادرات بنگلادش است از آن انتخابات انتقاد کرده و محدودیت روادید را در ماه ستپامبر گذشته بر اعضای حزب حسینه و مقام‌های امنیتی بنگلادش اعمال کرده بود.

خالده ضیاء، نخست وزیر سابق بنگلادش

حزب حسینه موسوم به «لیگ عوامی» حدود ۸۰ درصد کرسی‌های پارلمان را در اختیار دارد، اما رئیس ارتش بنگلادش از هیچ یک از نمایندگان این حزب به مذاکرات بر سر تشکیل دولت موقت دعوت نکرد. این در حالی است که قانون اساسی بنگلادش چنانچه ملاک قرار بگیرد ملزم کرده هر نخست وزیری حمایت اکثریت نمایندگان پارلمان را کسب کند.

چند تن از رهبران معترضان در کنفرانسی مطبوعاتی در اواخر روز دوشنبه گفتند در عرض ۲۴ ساعت آینده با احزاب سیاسی دیدار خواهند کرد و یک دولت موقت را پیشنهاد خواهند کرد و همزمان خواستار آزادی همه بازداشت‌شدگان اعتراضات هستند. «ناهید اسلام»، یکی از رهبران معترضان در سخنرانی در یک نشست خبری مشخص نکرد آیا حزب لیگ عوامی در مذاکرات تشکیل دولت موقت نقش خواهد داشت یا خیر.

«متیو میلر»، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز دوشنبه گفت واشنگتن از تشکیل یک دولت موقت در بنگلادش استقبال می‌کند. او اظهار کرد: «ما اکنون متمرکز بر حمایت از پایان خشونت‌ها و پاسخگو ساختن هستیم.»

شیخ حسینه نخست وزیر مستعفی بنگلادش

شروع اعتراضات اخیر در بنگلادش از اواخر ماه ژوئن بود، زمانی که دانشجویان معترض در اعتراضاتی صلح آمیز لغو قانون تعیین سهمیه از مشاغل دولتی برای خانواده‌های کهنه‌سربازان جنگ استقلال بنگلادش را خواستار شدند. در ادامه این اعتراضات مرگبار و به خشونت کشیده شد و در نتیجه معترضان استعفای شیخ حسینه را خواستار شدند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که تعداد کشته‌های این اعتراضات از اواسط ژوئیه تاکنون به حدود ۳۵۰ تن رسیده است. اوایل دوشنبه هم هزاران دانشجوی معترض با به چالش کشیدن قانون حکومت نظامی در شهر داکا راهپیمایی کردند.

منبع: ایسنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار