یک کارشناس شبه قاره به تحلیل تحولات بنگلادش پرداخت.

نوذر شفیعی کارشناس مسائل شبه قاره در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به فرار نخست وزیر بنگلادش به هند و تحولات این کشور اظهار کرد: تحولات جاری در بنگلادش ریشه تاریخی دارد و دو خانواده از گذشته بر سر حکومت با یکدیگر اختلاف دارند،

وی افزود: یک خانواده مجیب الرحمن هستند که به عنوان بنیانگذار این کشور قلمداد می‌شوند و مبارزه آنها در سال ۱۹۷۱ باعث جدایی بنگلادش از پاکستان شد. این خانواده چهار سال بعد از استقلال این کشور در یک کودتای نظامی کشته شدند و تنها دو دختر زنده ماندند که یکی از آنها شیخ حسینه واجد است که امروز در نتیجه تصرف کاخ ریاست جمهوری توسط مخالفان به هند فرار کرد و بعد از آن نیز احتمالا راهی انگلیس خواهد شد.

اختلافات خانوادگی وضعیت فعلی بنگلادش را رقم زده است

وی افزود: علت دشمنی خانواده مجیب الرحمن با ضیا الرحمن به این دلیل است که این خانواده معتقدند ضیا الرحمن‌ها علیه آنها در کودتا نقش داشته و افرادی که موجب قتل اعضای خانواده‌شان شدند را از زندان آزاد کرده اند، بنابراین جنس اختلاف خونی است و چند سال بعد مجددا کودتایی علیه ضیا الرحمن اتفاق افتاد که خانواده آنها نیز از بین رفت و دخترشان خالد ضیا قدرت را به دست گرفت، لذا عملا از دیرباز میان این دو خانواده دشمنی وجود داشته که در نهایت این امر باعث رقابت میان دو خانم شده است.

شفیعی تاکید کرد: آنچه که اکنون باعث ایجاد اختلاف در بنگلادش شده احیای یک قانون توسط شیخ حسینه واجد است که بر اساس آن سی درصد از مشاغل دولتی باید به کسانی اختصاص پیدا کند که خانواده آنان در استقلال بنگلادش نقش داشته اند و از طرفی کسانی که مخالف این قانون هستند نیز ضد استقلال شناخته می‌شوند.

سی میلیون نفر در بنگلادش در شرایط زیر خط فقر به سر می‌برند/ ثروت کشور در اختیار ده درصد جامعه است 

کارشناس مسائل شبه قاره تاکید کرد: در این جریان هند همواره حامی استقلال بنگلادش بوده است و در نقطه مقابل پاکستان مخالف این امر است و دقیقا به همین دلیل وقتی شیخ حسینه واجد دچار مشکلی می‌شد به این کشور سفر میکرد و اتفاقا خانواده ضیا الرحمن نیز در مواقع بروز مشکل راهی پاکستان می‌شوند.

وی ادامه داد: لذا این قانون اکنون موجب درگیری در بنگلادش شده و البته مسائل دیگری نیز در این امر دخیل است، به عنوان مثال بیش از چهل درصد ثروت بنگلادش در دست ۱۰ درصد جامعه است و این کشور دچار بحران توزیع ثروت است و در عین حال سی میلیون نفر نیز در این کشور در شرایط زیر خط فقر به سر می‌برند؛ بنابراین شکاف‌های سیاسی قدیمی و شکاف‌های اقتصادی جدید خشم مردم را برانگیخت و در نهایت منجر به فرار نخست وزیر بنگلادش شد.

دولت آینده بنگلادش با چالش های بسیاری مواجه خواهد بود

شفیعی با اشاره به آینده سیاسی این کشور گفت: با حذف شدن شیخ حسینه واجد که رهبر حزب مردمی (لیگ) است، رقابت بین دو حزب ناسیونالیسم و جماعت اسلامی خواهد بود البته این حزب کمی ضعیف است و ممکن است نتواند با حزب مردمی رقابت کند، اما ممکن است مردم به دلیل این که مردم دل خوشی ازجریان اصلی ندارند به این حزب روی بیاورند.

کارشناس مسائل شبه قاره تاکید کرد: هرکدام از این احزاب سیاسی قدرت را به دست بگیرند با چالش‌های جدی مواجه خواهند بود و شاید بتوانند قانون استخدام اعضای خانواده‌های رزمندگان دوران استقلال بنگلادش را هم نقض کنند، اما فقر در این کشور به حدی است که هیچ کدام از جریانات سیاسی نمی‌توانند آن را کنترل کنند.

وی گفت: این کشور پنج میلیارد دلار از چین طلب وام کرد و چین تنها صدمیلیون دلار به بنگلادش پرداخت کرد و بانک جهانی و صندوق بین المللی پول نیز در پرداخت وام به بنگلادش تردید دارند، لذا بحران جاری در این کشور به اشکال مختلف ادامه پیدا خواهد کرد مگر آن که وام مناسبی به جامعه آنها تزریق شود و دولت آینده به سمت مبارزه جدی با فساد و به حرکت واداشتن چرخ تولید اقدام کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۳
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۹ ۱۶ مرداد ۱۴۰۳
بخاطر اینکه قانونی وجود داشته که 30 درصد سهمیه مشاغل و دانشگاه به جانبازان و فرزندان جنگ اختصاص داشته مردم بنگلادش انقلاب کردن
اونوقت ما تو ایران 80 درصد دانشگاه ها و مشاغل به سهیمه ها تعلق میگیره :/
آخرین اخبار