در هفته کاری که گذشت شاخص کل بورس با کاهش ۱.۲۴ درصدی در ارتفاع ۲ میلیون و ۱۷۵ هزار واحدی ایستاد.

در هفته کاری که به اتمام رسید، شاخص کل بورس ۴.۲۹ درصد کاهش یافت و در ارتفاع ۲ میلیون و ۶۸ هزار واحدی ایستاد و شاخص کل هم‌وزن با کاهش ۵.۲۹ درصدی در پله ۶۵۷ هزار و ۷۴۸ واحدی قرار گرفت. شاخص کل فرابورس نیز با کاهش ۴.۴۱ درصدی در ارتفاع ۲۱ هزار و ۳۳۹ واحدی ایستاد.

در ادامه کوروش آسایش، کارشناس بازار سرمایه در خصوص روند بازار سرمایه به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در این هفته کاری صنعت منسوجات با افزایش ۱۳.۹۵ درصدی بیشترین رشد را بین صنایع بورسی داشت و صنعت مخابرات هم در جایگاه بعدی قرار گرفت. همچنین صنعت وسایل ارتباطی با افت ۱۰.۵۰ درصدی در بین صنایع بیشترین کاهش را تجربه کرد.

او اظهار کرد: مجموع ارزش معاملات خرد و حق تقدم‌ها در این هفته کاری ۱۰ هزار و ۱۵۷ میلیارد تومان بود. جزئیات ارزش معاملات خرد روزانه به این شکل بود که شنبه ۲ هزار و ۵۲ میلیارد تومان، دوشنبه ۲ هزار و ۴۱۱ میلیارد تومان، سه‌شنبه ۲ هزار و ۲۵۶ و چهارشنبه ۳ هزار و ۴۱۳ میلیارد تومان ارزش معاملات بر روی تابلو ثبت شد.

خروج ۲ هزار و ۳ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی‌ها از بازار سهام

او گفت: میانگین سرانه خرید افراد حقیقی در این هفته کاری ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و میانگین سرانه فروش آنها ۲۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بوده است. همچنین در این هفته در مجموع بازار شاهد خروج ۲ هزار و ۳ میلیارد تومان نقدینگی افراد حقیقی بود.

نیم نگاه بازار اهالی بازار سرمایه به حمایت‌ها

در ادامه رباب وفایی دیگر کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در حالی که پس از تعطیلی یکشنبه، روند منفی و رکود خسته کننده بازار را پشت سرمی‌گذاشتیم و روز سه شنبه شاهد بهبود معاملات و بازگشت تعادل بودیم، خبر ترور شهید هنیه مخابره شد و بازاری که عکس العمل منفی نشان داد، باز هم بورس بود. ۵۲ هزار واحد منفی شاخص و صف فروش سهام، باعث شد که برای سهامدار جز تماشای نابودی ته مانده سرمایه هم چاره‌ای نماند.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه می‌گوید: نیم نگاه اهالی بازار به تغییر در ساختار سازمان و حمایت‌های موثر برنامه ریزی شده است. عدد شاخص آن هم با وجود تمام حمایت‌های کاذب و دستکاری به زیر سقف ۱۳۹۹ رسید که به تنهایی گویای بسیاری حرف‌های ناگفته است. در سال پرحادثه و عجیب امسال صندوق‌های طلا حداقل مامن امنی برای بخشی از سرمایه سهامداران شده است. از طرف دیگر دلار نیما به آرامی در حال رشد است و فاکتور موثری بر درآمد و سودآوری شرکت‌های بورسی به حساب می‌آید.

وفایی می‌گوید: قطعی برق منجر به کمبود کالا در برخی موارد مثل سیمان و رشد رقابت برای خرید کالا‌ها خصوصا سیمان در بورس کالا شده است.

خبرنگار: کیمیا قلی‌پور 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار