عضو انجمن انبوه سازان مسکن کشور گفت: همزمان با تخصیص رایگان اراضی و افزایش سرعت ساخت می توانیم شاهد تداوم طرح نهضت ملی مسکن در دولت جدید باشیم.

 به گزارش خبرنگار‌ باشگاه خبرنگاران توسعه افقی شهرها و تخصیص زمین به متقاضیان یکی از مهم‌ترین برنامه‌های بوده است که باید دولت و وزارت راه و شهرسازی برای تکمیل واحدهای نهضت ملی مسکن و همچنين اجرای قانون جهش تولید مسکن آن را دنیال کند چراکه تجربه نشان داده است اجرای این طرح ها خود می تواند بازار مسکن را به سمت رونق و افزایش تولید هدایت کند.

براساس این گزارش دولت سیزدهم در راستای ساخت واحدهای مسکونی و توجه به آسیب های اجتماعی برج سازی، ساخت خانه های یک طبقه و ویلایی را در پیش گرفت. در واقع، طرح توسعه ی افقی شهرها می تواند روند ساخت و ساز واحدهای نهضت ملی مسکن را تسریع ببخشد.

در همین زمينه  اسدی عضو انجمن انبوه سازان مسکن با بیان اینکه   توجه دولت سیزدهم به مسکن سازی، باعث شد که بخشی از کمبود های مسکن در دوره های گذشته جبران شود گفت: دولت سیزدهم با وعده ی ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی توانست نظرها را به خود جلب کند بنابراین باید دولت چهاردهم هم  تلاش کند با ساخت  و توسعه افقی شهرها و تخصیص زمین  رایگان  در قالب طرح نهضت ملی مسکن، کاستی هایی که در این خصوص وجود داشته است را جبران کند.

وی  با بیان اینکه یکی از گام های مهمی که در طرح نهضت ملی مسکن در پیش گرفته شده، توسعه افقی شهرها و ساخت خانه های ویلایی است  گفت: طبیعتا این طرح در شهرهایی دنبال می شود که زمین کافی برای ساخت و ساز وجود دارد.

او بیان کرد: اجرای این طرح، فرصتی مهیا می کند که زمین هایی را وارد محدوده ی شهری کرد و از این طریق، می توان با واگذاری زمین به متقاضیان، زمینه را برای ساخت و ساز توسط خود مردم فراهم کرد. در نتیجه بسیاری از این افراد صاحب خانه می‌شوند.

عضو انجمن انبوه سازان مسکن  تاکید کرد: ساخت خانه‌های ویلایی و توسعه ی افقی شهرها از ابتکارات دولت سیزدهم و در قالب طرح نهضت ملی مسکن بود که با اجرای درست و اصولی می تواند کمک زیادی به خانه دار شدن مردم کند.

اسدی با بیان اینکه  ساخت خانه های ویلایی با فرهنگ ایرانی اسلامی نیز  تطابق بیشتری دارد گفت: اجرای این طرح در شهرهای کوچک و دارای زمین، باعث می شود که میل به مهاجرت به شهرهای بزرگ تر کمتر شود. همچنین خانه دار شدن به صورت ویلایی که پیش از این، در حد آرزو باقی مانده بود، رنگ و بوی واقعیت به خود بگیرد.

وی  گفت: یکی از مهم ترین دلایلی که منجر به تمایل مسئولین برای توسعه عمودی می شود، مقایسه کردن هزینه هاست. این در حالیست که هزینه های پیدا و پنهان ساخت و ساز عمودی خیلی بیشتر از توسعه ی افقی است.

اسدی با بیان اینکه: از آن جایی که در طرح نهضت ملی مسکن، اراضی توسط خود دولت تهیه می شود، هزینه ی زمین حذف شده و عمده ی هزینه ها به توسعه ی زیرساخت تعلق می گیردگفت: در توسعه افقی، هزینه ی زیرساخت هایی مثل آب، برق و گاز بیشتر است اما به طور کلی، هزینه ی ساخت کاهشی خواهد بود.

وی افزود: از طرف دیگر، با توجه به اینکه ۲۰ تا ۲۵ درصد آپارتمان ها را مشاعات تشکیل می دهد، هزینه ی مشاعات را هم باید حساب کرد. بر همین اساس، می توان گفت که قیمت تمام شده ی آپارتمان نه تنها ارزان تر نمی شود، بلکه گران تر از توسعه ی افقی نیز خواهد بود.

وی بیان کرد: کاهش مدت زمان ساخت و همچنین تخصیص زمین رایگان به متقاضیان خود باعث خواهد شد که قیمت تمام شده ساخت مسکن بین ۲۵تا ۳۰ درصد کاهش یابد.

خبرنگار: محبوبه کباری 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.