محمدرضا انگشت باف با بیان اینکه خط B متروی قم در مصوبه مرداد سال ۱۳۹۶ شورای ترافیک کشور تثبیت شد،گفت: مراتب کار اینگونه است که پس از مصوبه شورای ترافیک، گام بعدی کسب مجوز اعتبار بودجه برای این کار است؛ این مجوز مدتی است که به عنوان مجوز ماده ۲۳ مطرح میشود و در گذشته مجوز ماده ۳۲ و ماده ۱۵۶ نام داشت.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم افزود: آذر سال ۹۷ مجوز ماده ۲۳ برای خط B متروی قم گرفته شد تا بشود به صورت قانونی کار را پیش برد، بنا بر این شد که مدیران سازمان برنامه کشور پس از آنکه مجوز دادند یک بازدید از پروژههای قطار شهری قم انجام دهند.
انگشت باف با تاکید بر اینکه در گام اول پروژههای قطار شهری اگر حمایت دولت نباشد به دلیل هزینههای غیرقابل پیشبینی و افزایش هزینههای جاری کار بسیار دشوار میشود، اضافه کرد: هزینه ساخت هر کیلومتر مترو در کشور دو تا سه هزار میلیارد میشود و ایستگاهی که در گذشته با ۴۰ یا ۵۰ میلیارد ساخته میشد هم اکنون باید ۶۰۰ یا ۷۰۰ میلیارد هزینه ببرد.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم با اشاره به اینکه همان سال بازدیدهایی از پروژه منوریل، خط یک مترو و هم محل شروع اجرای خط دو در شهرک پردیسان انجام شد، خاطرنشان کرد: در نهایت و پس از جمعبندی این دوستان نامهای از سوی سازمان برنامه زده شد که اگر خود شهرداری قم تمایل دارد از محل منابع داخلی خط B را اجرا و کار را آغاز کند، چراکه با توجه به دو پروژه نیمه تمام خط یک مترو و منوریل سازمان برنامه بودجه شروع خط دوم را نمیتواند تأمین کند.
انگشت باف اضافه کرد: شهرداری در سال ۹۷ چنین بودجهای نداشت چرا که هزینه اجرای تونل حدود ۶۰۰ یا ۷۰۰ میلیارد تومان میشد که شهرداری آن زمان کل بودجهای که داشت برای خط یک بود و طبق قانون نمیتوانست هزینههای خط یک را در خط دو هزینه کند.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم تاکید کرد: در همین زمان بحث مطالعات تفصیلی و تهیه اسناد خط دو مترو با هزینه ۶ میلیارد تومان با مشاور بسته شد تا کارهای اسناد و مستند وجود داشته باشد و هرزمان کار آغاز شد مشکلی پیش نیاید.
او ادامه داد: باید گفت که مهمترین دلیل شروع نشدن خط دو متروی قم موضوع سازمان برنامه کشور بود که اعتبارات دولتی نداد و طرح را بر عهده شهرداری گذاشت.
بالغ بر ۱۲ کیلومتر از تونل خط A متروی قم حفاری شده است و قطعه انتهایی آن به طول هزار و ۸۰۰ متر از میدان بقیه الله تا مسجد مقدس جمکران باقیمانده است. پس از انجام حفاری این قطعه، کل تونل فاز دو به اتمام میرسد و محدوده شمال غرب شهر قم به جنوب شرق شهر و مسجد مقدس جمکران با تونلی به ارتفاع ۹ متر در عمق ۲۴ متری به یکدیگر متصل میشوند.
محدوده قلعه کامکار به میدان مطهری از قبل با تونل وصل شده و با اجرای این پروژه میدان مطهری و حرم مطهر به مسجد مقدس جمکران متصل و سپس وارد ساخت ایستگاههای فاز ۲ و خطوط مسیر میشود. این تونل که در حال احداث است به روش اتریشی و سنتی حفاری و لاینینگ میشود و در مدت ۲ سال تکمیل خواهد شد.
با اجرای این پروژه تونل خط A متروی قم به طول ۱۴ کیلومتر به اتمام میرسد و پس از آن به مرحله احداث ایستگاهها و خطوط روسازی حرکت میکند.
تونل مترو از محدوده تاریخی قلی درویش که بافت تاریخی است، فاصله دارد. مترو از محدوده قلعه کامکار، میدان کشاورز، چهار راه معصومیه، میدان سعیدی و میدان مطهری و محدوده بازار حرکت میکند و با هیچ تپه باستانی در مسیر مواجه نشده است.
هزینه احداث هر کیلومتر مترو حدودا ۴۵ میلیون یورو یعنی ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است و هزینه حفاری هر متر تونل سنتی نیز ۳۵۰ میلیارد تومان میشود.