پنج نفر از افراد مطلع گفتند که ایالات متحده یک اقدام دیپلماتیک را برای بازدارندگی رژیم صهیونیستی از حمله به پایتخت لبنان یا زیرساخت‌های غیرنظامی عمده این کشور در پاسخ به حمله مرگبار به بلندی‌های جولان، رهبری می‌کند.

به گفته پنج نفر از جمله مقامات لبنانی و دیپلمات‌های اروپایی و منطقه پس از حمله به جولان اشغالی که منجر به کشته شدن ۱۲ نفر شد، واشنگتن در حال تلاش برای جلوگیری از جنگی تمام عیار بین رژیم صهیونیستی و جنبش حزب‌الله لبنان است.

به نقل از خبرگزاری رویترز، تل‌آویو و آمریکا، حزب‌الله را بابت حمله اخیر به بلندی‌های جولان متهم کرده‌اند اما این گروه این اتهام را رد می‌کند.

منابعی که خواستند نامشان فاش نشود، گفتند که تمرکز دیپلماسی، محدود کردن پاسخ تل‌آویو در عدم هدف قرار دادن بیروت، حومه جنوبی شهر که مرکز حزب‌الله را تشکیل می‌دهد، یا زیرساخت‌های کلیدی مانند فرودگاه‌ها و پل‌ها است.

«الیاس بو صعب»، معاون رئیس پارلمان لبنان که گفته از زمان حمله روز شنبه جولان با «آموس هوکشتاین»، میانجی آمریکایی در تماس بوده است، به رویترز گفت که «اسرائیل می‌تواند با حفظ بیروت و اطراف آن از خطر تشدید تنش جلوگیری کند.»

وی افزود: «اگر آنها از هدف قرار دادن غیرنظامیان، بیروت و حومه اجتناب کنند، حمله آنها را به خوبی می‌شود محاسبه کرد.»

مقامات رژیم صهیونیستی پیشتر گفته‌اند که هدف آنها «ضربه زدن به حزب‌الله» است اما نمی‌خواهند منطقه را وارد جنگی همه جانبه کنند. با این حال دو دیپلمات منطقه و اروپایی مطلع به امور گفتند که تل‌آویو هیچ تعهدی برای اجتناب از حمله به بیروت، حومه آن یا زیرساخت‌های غیرنظامی نداشته است.

وزارت خارجه ایالات متحده اعلام کرد، در مورد جزئیات گفت‌وگوهای دیپلماتیک اظهار نظر نمی‌کند، اگرچه به دنبال یک «راه حل بادوام» برای پایان دادن به همه آتش‌های فرامرزی است.

یک سخنگوی این وزارتخانه نیز به رویترز گفت: «حمایت ما از امنیت اسرائیل در برابر تمامی تهدیدات تزلزل ناپذیر است.»

جان کربی، سخنگوی کاخ سفید به خبرنگاران گفت که «اسرائیل حق دارد به حمله جولان پاسخ دهد، اما هیچکس خواهان جنگ گسترده‌تر نیست.»

وی افزود: «در مورد مکالمات اخیر، هم باید بگویم که چنین اتفاقی افتاده اما جزئیات آن را اعلام نمی‌کنم.»

برچسب ها: اسرائیل ، لبنان ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار