مسئول ستاد مردمی اربعین همدان، گفت: ۱۵۰ موکب در مسیر‌های رفت و برگشت زائران اربعین حسینی در همدان فعال می‌شود.

سید رضا موسوی، با اشاره به برنامه‌های پیش‌بینی شده در اربعین حسینی، اظهار داشت: به طور غیررسمی تعدادی از موکب‌ها شروع به فعالیت کرده‌اند و زائرانی که پیش‌تر ورود کاروانی خود را به استان اطلاع داده‌اند می‌توانند از خدمات استفاده کنند، البته به طور رسمی از هفته آینده فعالیت موکب‌ها به صورت رسمی آغاز می‌شود.

وی خدمات مواکب را اینگونه مطرح کرد: همه موکب‌ها آمادگی ارائه سه وعده غذای گرم صبحانه، ناهار، شام و پذیرایی میان وعده را دارند و بیشتر موکب‌ها برای رفاه زائرین به حمام تجهیز شده اند.

مسئول ستاد مردمی اربعین در همدان بیان کرد: تعدادی از مواکب به بحث امدادی مجهز هستند تا اگر زائری نیاز به خدمات درمانی داشت به قید فوریت رسیدگی شود. بیشتر پزشکان مستقر، پزشک عمومی هستند و پزشکان متخصص در بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها فعالیت‌دارند. پزشکان به صورت خادم و داوطلبانه حضور دارند، ضمن اینکه تعمیرات ماشین نیز جزء فعالیت برخی از موکب هاست.

موسوی تصریح کرد: ۱۵۰ موکب در استان به صورت رفت و برگشت فعال می‌شود، تفکیک جنسیتی خواهر و برادر در موکب‌ها مدنظر نیست و کادر میزبان متشکل از آقایان و محارم آنان برای همکاری است. تعدادی از کادر میزبان خانم در پشت پرده موکب فعالیت دارند و در موکب‌های گسترده از کادر خانم برای کمک‌رسانی به زوار خواهر استفاده می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه تمامی موکب‌ها مردمی هستند و به صورت خودجوش با خیران ارتباط گرفته اند، گفت: هر شهروندی که درخواست کمک به مواکب را داشته باشد با مراجعه به هر موکب، می‌تواند به صورت نقدی یا غیرنقدی در این فیض عظیم سهیم باشد. موکب‌ها به دستگاه کارتخوان برای دریافت کمک‌های مردمی مجهز هستند.

مسئول ستاد مردمی اربعین همدان در مورد هزینه‌های مواکب اظهار داشت: سال گذشته حدود ۲۰۰ میلیارد تومن در ۱۵۰ موکب در بازه زمانی ۲۰ الی ۲۵ روزه هزینه شد و طبیعی است با افزایش تورم، افزایش هزینه را برای امسال شاهد هستیم. هرساله، موکب‌ها از جان و مال خود برای فعالیت موکب هزینه می‌کنند.

موسوی زمان فعالیت موکب‌ها را اینگونه تشریح کرد: از اول ماه صفر کم و بیش موکب‌های رفت فعالیت‌خود را شروع می‌کنند. از ۱۰ ماه صفر تا یک هفته بعد از اربعین حسینی تمامی موکب‌ها فعال و آماده پذیرایی از زوار هستند.

وی افزود: موکب‌های رفت تا یک الی دو روز پیش از اربعین فعالیت دارند. چراکه زوار می‌خواهند برای اربعین حسینی در کربلای معلی حضور داشته باشند. تعدادی از مواکب راه رفت، یک الی دو روز پیش از اربعین به راه برگشت منتقل می‌شوند و بایستی این فرصت برایشان فراهم باشد.

مسئول ستاد مردمی اربعین همدان آمار درخواست برای فعالیت موکب‌ها را به نسبت سال گذشته دارای افزایش خواند و بیان کرد: با افزایش تعداد مواکب موافقت نشده است. چراکه موکب‌های جدید نوپا هستند و باید ابتدا در کنار موکب‌های دیگر همکاری کنند تا تجربه کسب کنند. مکان موکب نیز نکته مهمی است. نباید موکب باعث ترافیک، تصادف و بروز مشکلات شود.

موسوی با اشاره به اینکه موکب باید در مکان مناسب باشد، افزود: هدف از تشکیل موکب رفع خستگی زوار است و نباید به هیچ وجه تحت خطر باشند. در سال بعد موکب‌های نوپا در مکان مناسب‌تر و بی خطر‌تر ساکن خواهند شد.

برچسب ها: اربعین ، موکب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار