امسال ۶۲۶ هزار هکتار از مزارع استان به کشت گندم و ۴۶ هزار هکتار نیز به کشت جو اختصاص دارد که کار برداشت آن توسط ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه کمباین بومی و مهاجر در حال انجام است.

استان کردستان یکی از قطب‌های تولید گندم در کشور به شمار می‌آید و در سال زارعی جاری ۶۲۶ هزار هکتار از مزارع استان به کشت گندم اختصاص یافته است.

 یکی از مولفه‌های کیفیت گندم به  برداشت این محصول استراتژیک برمی گردد که بهینه سازی آن به اداوت کاشت و داشت آن بستگی دارد.

این روز‌ها که کشاورزان کردستانی سخت مشغول برداشت گندم هستند، ازکیفیت ادوات کشاورزی گلایه دارند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان در این باره گفت: امسال ۶۲۶ هزار هکتار از مزارع استان به کشت گندم و ۴۶ هزار هکتار نیز به کشت جو اختصاص دارد که کار برداشت آن توسط ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه کمباین بومی و مهاجر انجام می‌شود.

احمدی با بیان اینکه از این تعداد ۹۰۰ دستگاه آن مهاجر است، افزود: همه ساله برای برداشت سریع‌تر محصولات کشاورزی تعدادی کمباین مهاجر از دیگر استان‌های کشور وارد استان می‌شود.

وی با اشاره به سطح بالای کشت گندم در استان، بیان کرد: ورود کمباین‌های مهاجر به استان، سرعت برداشت گندم در استان را افزایش داده که همین امر موجب افزایش میزان خرید تضمنی گندم نیز شده است.

احمدی گفت: یکی از مهم‌ترین نگرانی‌ها برای برداشت این محصول، نظارت بر افت فروش کمباین‌ها است و در همین زمینه امسال ۴۸ اکیپ بخش خصوصی متشکل از کارشناسان نظام مهندسی تعاونی تراکتور داران و مراکز جهاد کشاورزی ماموری نطارت بر کمباین‌ها را برعهدا دارند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان یادآور شد: یکی از نگرانی‌های کشاورزان هزینه حمل و نقل گندم از مزارع تا مراکز خرید است که با پیگیری‌های انجام شده سعی شده قیمت‌ها را به حداقل ممکن رسانده شود.

وی در خصوص اعطای تسهیلات نوسازی ادورات کشاوری در استان، نیز گفت: استان کردستان با دارا بودن ۳۰ هزارو ۶۲۸ دستگاه تراکتور و یک هزار و دستگاه ۶۶۶ کمباین و ۹۰ هزار ادوات ضریب مکانیزاسیون ۲.۸ درصد را به خود اختصاص داده که بیشترین میزان ضریب کشوی است و رتبه، اما مشکلاتی از لحاظ فرسودگی تعدادی از دستگاه‌های وجود دارد که نیاز به جایگزینی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.