گروهی از مهندسان دانشگاه شریف مواد پیشرفته‌ای را سنتز کردند که کاربرد آن در سیستم‌های آب شیرین‌کن موجب کاهش هزینه تامین آب شرب برای مناطق محروم می‌شود.

یکی از شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف به عنوان اولین و تنها مجموعه ارائه دهنده خدمات فرمولاسیون و انتقال دانش فنی به شرکت‌های عملیاتی در کشور است و با توجه به اینکه ایران کشوری است که دارای ذخایر انرژی قوی و منابع آبی ضعیفی است، متخصصین حوزه آب و انرژی این شرکت در تلاش هستند تا با مدیریت تجهیزات، فرآیند‌ها و افزودنی‌های شیمیایی شرایط را برای استفاده هرچه بهتر از منابع موجود، فراهم کنند. ارائه خدمات فرمولاسیون و انتقال دانش فنی به شرکت‌های عملیاتی در این زمینه از فعالیت‌های تحقیقاتی این شرکت به شمار می‌رود.

یکی از دستاورد‌های این شرکت دانش بنیان، بومی‌سازی دانش در حوزه مهندسی معکوس فرمولاسیون است که به آنها این امکان را می‌دهد تا هر محصولی را که در دنیا بر پایه تکنولوژی تولید شده است، مهندسی معکوس کرده و در داخل کشور پیاده‌سازی کنند.

در حوزه شناسایی و سنتز مواد آلی پیشرفته، متخصصان این شرکت با بهره‌گیری از دانش روز دنیا و تجهیزات پیشرفته آزمایشگاهی، به دنبال شناسایی و سنتز مواد آلی جدید و کاربردی هستند این مواد می‌توانند در صنایع مختلف از جمله آب و انرژی، آرایشی و بهداشتی و ... مورد استفاده قرار بگیرند.

یکی از دستاورد‌های این فناوران، تولید ماده اولیه نیتریلو تری استیک اسید (NTA) است. این ماده به عنوان پایدارساز، پراکنده‌ساز و ضد رسوب در صنایع مختلف به خصوص حوزه آب و انرژی کاربرد دارد. تولید این ماده در داخل کشور، وابستگی کشور به واردات را کاهش می‌دهد.

یکی از کاربرد‌های مهم مواد آلی پیشرفته‌ای که در این شرکت سنتز و ارائه شده، در حوزه افزایش طول عمر ممبران‌های دستگاه‌های آب شیرین‌کن است. این مواد به طور مستقیم یا مشتقات آن، در دستگاه‌های آب شیرین‌کن‌هایی که در مناطق با کمبود آب یا مشکل کیفیت آب استفاده می‌شوند، به کار گرفته می‌شوند. همچنین استفاده از این مواد به طور قابل‌توجهی طول عمر ممبران‌های دستگاه‌های آب شیرین‌کن را افزایش می‌دهد و از این طریق، هزینه‌های تعویض و نگهداری این دستگاه‌ها را به طور چشمگیری کاهش می‌دهد.

افزایش طول عمر ممبران‌ها، به طور مستقیم منجر به کاهش هزینه تولید آب می‌شود. این امر برای مناطق کم‌برخوردار که با مشکل تامین آب مواجه هستند، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

منبع: ایسنا

برچسب ها: آب شرب ، آب شیرین کن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.