زائران اربعین حسینی برخی استان‌ها و کشور‌های مختلف برای حضور در پیاده‌روی اربعین از شهر مقدس قم عبور می‌کنند و حالا مسئولان و مردم در تدارک میزبانی هستند.

سید مرتضی سقاییان نژاد شهردار قم در یکصد و سی و دومین جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر مقدس قم که در ساختمان شهید زین‌الدین برگزار شد، با اشاره به لزوم افزایش سرمایه شهرداری قم در بانک شهر گفت: برای حفظ قدرت تصمیم‌گیری نسبت به سایر شهر‌ها نیاز است این افزایش سرمایه اتفاق بیفتد.

سقائیان نژاد سپس به برگزاری مراسم اربعین در کشور‌های عراق، ایران و شهر قم اشاره و بیان کرد: تمام برنامه‌ریزی‌ها برای برگزاری مراسم اربعین توسط ستاد مرکزی انجام‌شده و هر شهر موظف به انجام بخشی از کار‌ها شده است.

 شهردار قم تصریح کرد: هیچ شهرداری نمی‌تواند به‌صورت انفرادی کاری را انجام شود و وظایف ذیل ۱۱ کمیته تخصصی در ستاد مرکزی و زیر نظر وزارت کشور برنامه‌ریزی‌شده و مهم‌ترین وظیفه شهر قم پذیرایی از زائران ایرانی و خارجی در قم است.

 سقاییان نژاد در پایان تأکید کرد: هر فعالیتی باید با تصویب و هماهنگی ستاد مرکزی اربعین انجام شود و نمی‌توانیم به‌صورت منفرد کاری را انجام دهیم و شهر قم در حال آماده شدن برای پذیرایی از زائران اربعین است.

شهردار قم یادآور شد: شهر قم یکی از مقصد‌های سفر زائران اربعین بوده و نیاز داریم بیشترین توجه خود را برای ساماندهی و اسکان مسافران در شهر قم گذاشته و شهر را مدیریت کنیم.

برنامه‌ریزی شهرداری قم برای اربعین حسینی

 مهدی اصفهانیان مقدم نیز در یکصد و سی و دومین جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر مقدس قم، که در ساختمان شهید زین الدین برگزار شد، از آمادگی شهر قم برای برگزاری مراسم پیاده‌روی اربعین خبر داد و اظهار داشت: وظایف شهر قم توسط ستاد مرکزی اربعین زیر نظر وزارت کشور مشخص‌شده است.

 او جمع‌آوری پسماند را یکی از چالش‌های مسیر پیاده‌روی از نجف تا کربلا اعلام کرد و افزود: کمیته خدمات شهری وزارت کشور خرید ۲ هزار سطل زباله را در دستور کار قرار داده و شهرداری قم نیز در خرید ۵۰۰ سطل زباله مشارکت می‌کند.

 معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری قم تصریح کرد: این سطل‌های زباله در مسیر و در مواکب مسیر نجف تا کربلا توزیع می‌شود تا علاوه بر فرهنگ‌سازی به پاک‌سازی مسیر کمک کند.

 معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری قم یادآور شد: ستاد اربعین کشور با ۱۱ کمیته تخصصی تشکیل‌شده و قرارگاه اسکان مسافران زائران اربعین فعال‌شده است و اولویت ما خدمات‌رسانی به زائران مسیر اربعین در قم است.

 اصفهانیان مقدم در پایان یادآور شد: کمیته کشوری هم تشکیل و وظایف هر شهر مشخص‌شده است و کار‌ها به‌صورت جامع گزارش داده می‌شود و اجازه کار انفرادی به شهر‌ها داده نشده است.

محسن محرری نیز با ابراز تسلیت به مناسبت ایام سوگواری امام حسین (ع) بیان کرد: در راستای برگزاری ایام سوگواری و حمایت مدیریت شهری از مساجد و تکایا و آماده‌سازی شهر تشکر و قدردانی می‌کنیم.

محرری خدمات شهرداری در میدان آستانه و امام خمینی (ره) را قابل‌تقدیر دانست و افزود: از شهرداری منطقه ۷ و معاون خدمات شهری تشکر ویژه داریم که سایه‌بان و مه‌باش در مسیر نصب کردند و امیدواریم به‌زودی مسیر میدان امام تا آستانه مقدس که نیاز به سایبان دارد به‌صورت دائم برپا شود، لازم است سایبان فعلی نیز تا اربعین حفظ شود.

رئیس شورای شهر قم به نزدیکی ایام اربعین نیز اشاره کرد و گفت: مسیر بلوار پیامبر اعظم (ع) نیاز به زیرساخت‌های دائمی دارد و باید به‌صورت اساسی اجرا شود، نکته مهم این است که همیشه این دغدغه وجود دارد که مردم با کارگاه‌های عمرانی تداخل نداشته باشند و ایمنی مسیر پیاده‌روی برای زائران فراهم شود.

محرری به تشکیل محل دائمی ناحیه ویژه خدمات فرهنگی به زائران در بلوار پیامبر اعظم (ص) تأکید و بیان کرد: در ابتدای ورودی شهر در میدان ۷۲ تن نیز به یک ناحیه ویژه و ایستگاه دائمی نیاز داریم تا در مناسبت‌ها به زائران خدمات لازم را ارائه شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار