وظیفه گفت: بنابر مدل‌های اقلیمی تاکنون ۹۷ درصد بارش‌های سال آبی را دریافت کرده‌ایم و ۳ درصد مابقی را تا پایان سال آبی دریافت خواهیم کرد.

احد وظیفه در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: با بررسی نقشه های آنامولی وبی هنجاری بارش، شرایط بارندگی در سواحل شمالی، آذربایجان غربی، اردبیل، شمال خراسان رضوی، خراسان شمالی، مازندران و بخش هایی از گیلان مساعد و فراتر از نرمال بوده است.

به گفته او، در منطقه جنوب سیستان و بلوچستان و شرق هرمزگان بارش های موسمی ضعیف تر از حد معمول بوده و به طورکلی مجموع بارش از ابتدای سال آبی تاکنون نرمال بوده است.

وظیفه ادامه داد: بنابر آمار از ابتدای سال ۲۲۷ میلی متر بارش دریافت کرده ایم که متوسط بلندمدت هم همین رقم بوده، اما نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۲ درصد بهبود یافته است.

رئیس مرکز خشکسالی با بیان اینکه ۹۷ درصد بارش های سالانه را دریافت کرده ایم، افزود: براساس مدل های اقلیمی تا پایان سال آبی جاری ۳ درصد مابقی را دریافت خواهیم کرد و بارش ها با شرایط نرمال به پایان می رسد، اما این بدان معنا نیست که در تمامی استان ها بارش ها نرمال است.

بارش استان تهران ۲۳.۵ درصد کمتر از نرمال است

او با بیان اینکه استان تهران ۲۳.۵ درصد کمتر از نرمال بارش دریافت کرده است، گفت: استان های البرز، قزوین، تهران، سمنان، چهارمحال و بختیاری و خراسان رضوی زیر نرمال بارش دریافت کرده اند.

رئیس مرکز خشکسالی درباره آخرین وضعیت دما افزود: بنابر آمار متوسط دمای کشور از ابتدای تیرماه ۱.۵ درجه گرمتر از مدت مشابه سال قبل بود. گفتنی است سال گذشته بارش در سواحل شمالی گرمتر از نرمال بود که امسال به حد نرمال رسیده است و امواج گرمایی فلات مرکزی تا جنوب شرق را در برگرفته است.

او با بیان اینکه در پایان هفته بی هنجاری دما بخصوص در فلات مرکزی تا جنوب شرق به اوج خود می رسد، گفت: تا اواسط هفته آینده توده هوای گرم ماندگار است.

رئیس مرکز خشکسالی با تاکید بر مدیریت منابع آبی از سوی کشاورزان افزود: در خصوص مسئله آب بخصوص در استان های کم بارش که کمبود ذخیره آب داریم و جریان رودخانه ها کمتر از نرمال است به کشاورزان توصیه می شود که مدیریت منابع آب را در دستور کار قرار دهند تا شرایط تابستان را سپری کنیم.

به گفته او،گرچه در استان تهران شرایط سدها نسبت به مدت مشابه سال قبل بهبود یافته، اما نسبت به شرایط نرمال کمتر است که براین اساس مدیریت منابع آب کماکان باید در دستور کار کشاورزان قرار بگیرد.

رئیس مرکز خشکسالی با تاکید بر استفاده از ارقام مقاوم به خشکی متناسب با اقلیم هر منطقه و اجتناب از آبیاری در وسط روز به سبب تبخیر بالا افزود: در مناطقی که احداث گلخانه امکان پذیر است به کشاورزان توصیه می شود که کشت گلخانه ای را به جای فضای باز انجام دهند. همچنین در تمام نقاط کارشناسان ترویج حضور دارند که بکارگیری توصیه های فنی برای هر منطقه می تواند باعث کاهش خسارت شود. 

او ادامه داد: با توجه به کاهش منابع آب های زیرزمینی ناشی از برداشت بی رویه در دشت ها، مدیریت منابع باید در دستور کار کشاورزان قرار بگیرد در گذشته کمبود منابع آب های زیرسطحی داریم که مصرف کمتر آب های سطحی باعث تقویت آب های زیرزمینی شود.

وظیفه گفت: علی رغم اینکه سال آبی جاری با بارش های نرمال به پایان می گذرانیم مدیریت منابع آبی باید حفظ شود چراکه در ۵ استان بارش ها کمتر از نرمال است.

خبرنگار: آزاده محبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار