رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: حضور زوار در اربعین به معنای گام برداشتن در مسیر تمدن‌سازی است و به موکب‌داران توصیه دارم که در میزبانی از زوار کم نگذارید و خسته نشوید.

حجت الاسلام سید مهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در نشست هم اندیشی کمیته‌های مواکب اربعین سامرا و بلد با بیان اینکه اتفاقی که در سال جاری افتاده این است که اربعین امسال بعد از وعده صادق برگزار می‌شود، گفت: وعده صادقی که پهپاد‌های جبهه مقاومت از بالای سر گنبد زرین اباعبدالله (ع) گذشت و به سرزمین اشغالی اصابت کرد معنای بسیار جهت‌داری دارد یعنی جبهه مقاومت در حال پیشروی است و ایران اسلامی و رهبر معظم انقلاب اسلامی پرچمدار اصلی تقویت جبهه مقاومت هستند و نظام سلطه پی در پی عقب‌نشینی می‌کند و مثل زمان گذشته نیست.

وی اظهار کرد: در سوره صف که سوره آخرالزمانی است آمده است: «یا أَیُّهَا الَّذِین آمَنُوا کُونُوا أَنصارَ اللّه کَما قال عِیسَی ابن مَریَم» (ای اهل ایمان، شما هم یاران خدا باشید چنان که عیسی مریم به حواریین گفت: کیست مرا برای خدا یاری کند؟ آنها گفتند: ما یاران خداییم.) شما یاوران خدا باشید و در یک آیه قبل می‌فرماید: «وَأُخۡرَیٰ تُحِبُّونَهَاۖ نَصۡرࣱ مِّنَ ٱللَّهِ وَفَتۡحࣱ قَرِیبࣱۗ وَبَشِّرِ ٱلۡمُؤۡمِنِینَ» (و نعمت دیگری که آن را دوست می‌دارید و آن یاری‌ای از سوی خدا و پیروزی‌ای نزدیک است.)

حجت الاسلام خاموشی عنوان کرد: اگر حاج قاسم، جبهه مقاومت، شهدای مدافع حرم و شهدای غزه نبودند، رژیم صهیونیستی داشت میدان‌داری می‌کرد و خدا را شکر این اتفاق معکوس شد. اینکه در انقلاب اسلامی گفتیم خون بر شمشیر پیروز است، معنایش همین است. از آثار فرهنگ ایثار و شهادت عقب نشینی جبهه کفر است. بعد از وعده صادق ایران اسلامی در جهان معاصر رفعت تکنولوژی هم پیدا کرده است. البته در گذشته هم داشتیم، اما بعد از وعده صادق دیده شد. این نوع رفعت باعث می‌شود جبهه حق در مقابل جبهه باطل قد فراز کند.

وی ادامه داد: حضور زوار گرامی در اربعین به معنای گام برداشتن در مسیر تمدن سازی است و تمدن سازی اصلی همان فرهنگ اباعبدالله (ع) است و گام دوم انقلاب جز این امکان پذیر نیست. از همین صحنه اربعین می‌توانیم جریان تمدن سازی را مشاهده کنیم اینکه انسان‌ها داشته و نداشته خود را برای دینشان و دفاع از مظلومان و تقویت جبهه حق در برابر باطل صرف کنند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه تمدن، یعنی بشریت دردمند یکدیگر باشند، گفت: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: یک بال برای رسیدن به جنت، اعمال عبادی و توحیدی است و دیگری خدمت به دیگران است و شما این دو بال را در اربعین می‌بینید. افراد به یکدیگر کمک می‌کنند، غذا می‌دهند و تیمار می‌کنند و … و مزدشان را فقط از امام حسین (ع) می‌خواهند.

وی گفت: به موکب داران توصیه دارم که در میزبانی از زوار کم نگذارید و خسته نشوید. در پشت سر فرمایش رهبر معظم انقلاب و فرمان ایشان و آرزوی ایشان که‌ای کاش من هم بودم در این مسیر و مجاهدت‌های حاج قاسم، میراث گرانبهایی است که باید پاس بداریم.

حجت الاسلام خاموشی بیان کرد: زمانی که مرز خسروی باز نشده بود اصرار داشتیم این مرز باز شود، جریان مهران تراکم کمتری داشته باشد. امسال هم تقاضا دارم کسانی که می‌توانند از مرز خسروی و مرز‌های دیگر عبور کنند، زیرا موجب تسهیل در تردد می‌شود. سال گذشته، نزدیک به ۳۵۰ موکب از سوی سازمان اوقاف برپا شد. امسال سعی می‌کنیم همین موکب‌ها را تقویت کنیم و در صورت امکان توسعه دهیم. بهتر است خرید‌ها از عراق صورت پذیرد که به نوعی تعامل اقتصادی شکل گیرد.

در محور‌های مختلف مرزی و شهر‌های زیارتی عراق، موکب‌داران تقسیم بندی شده‌اند

در ادامه، حجت الاسلام غلامرضا عادل، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: با همکاری مجموعه سازمان اوقاف در محور‌های مختلف مرزی و شهر‌های زیارتی عراق، موکب‌داران تقسیم بندی شده‌اند و حضور پیدا می‌کنند و به صورت ویژه ریاست محترم سازمان اوقاف بر این موضوع تأکید دارد که افرادی در این محور حضور پیدا می‌کنند از نظر اجرایی و پشتیبانی به صورت ویژه فعالیت کنند.

وی اظهار کرد: ضرورت و اهمیت خدمت رسانی در این منطقه علاوه بر بحث زائران اربعین، اقدام مهمی است که در حوزه مقاومت صورت گرفته و حاصل تلاش‌های شهدای بزرگوار ما و همرزمانشان است که سال‌ها خون دل خوردند و جان خود را در این راه فدا کردند و خدمت رسانی به زائران اربعین، تکمیل حرکت آنها و پشتیبانی جبهه مقاومت و به نتیجه رسیدن اهدافی است که در جبهه مقاومت دنبال می‌شود.

حجت الاسلام عادل ادامه داد: خوشبختانه شاهد اتحاد یکپارچه ملت ایران و عراق در شهر‌هایی مثل سامرا و مناطقی هستیم که زمانی کمتر به چشم می‌خورد، اما امروز شاهد هستیم که به برکت حضور زائران سیدالشهدا (ع) این موضوع دارد تقویت می‌شود و این تلاش‌های شما ضرورت این کار را دو چندان کرده و نیاز است برنامه‌ریزی‌ها منسجم‌تر صورت پذیرد.

وی افزود: در مجموعه سازمان اوقاف چندین جلسه در این زمینه برگزار شده و در این جلسه که با حضور همه دست‌اندرکاران خدمتگزاری در محور سامرا برگزار شده قطعاً لازم است به موضوعاتی که تجارب سال‌های گذشته است مانند جانمایی مواکب و زمانبندی حضور افراد و … پرداخته شود.

منبع: سازمان اوقاف و امور خیریه 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار