فداکار گفت: به دلیل غفلت از آموزش نیروی انسانی در استانی که نیمی از ظرفیت‌های معدنی کشور را دارد، رشته‌های دانشگاهی مرتبط، اثرگذار و ضروری با بحث معدن بدون دانشجو هستند.

محمدمهدی فداکار شنبه ۳۰ تیر ماه در بیست و دومین اجلاس سالانه هیئت عمومی سازمان نظام مهندسی معدن به میزبانی استان کرمان گفت: کرمان در برخی مواد معدنی از جمله مس و تیتانیوم، ممتاز و منحصر بفرد است و جا دارد که این ظرفیت معدنی شناخته شود و تصمیمات و اقدامات موثر در مورد آن گرفته شود.

وی  بیان داشت: فاز اول معدن تیتانیوم کهنوج آماده افتتاح است و ذخیره دومی نیز در شمال استان شناسایی شده است.

استاندار کرمان به کیفیت و کمیت مواد معدنی در اکثر شهرستان‌های کرمان از شمال تا جنوب استان اشاره داشت و بیان کرد: زنجیره فولاد از معدن تا تولید ورق در استان کرمان وجود دارد.

وی تصریح کرد: سخن گزافی نیست که می‌گویم چاه‌های نفت را ببندیم و با معدن کار کنیم، این ظرفیت در کرمان وجود دارد که می‌تواند کشور را بی‌نیاز کند و به هم‌افزایی نیاز دارد.

فداکار  گفت: سلسله ترتیب‌ها بعضا مانع توسعه شده است، مجامع شرکت‌ها در حال برگزاری است و عمدتا همه سود شرکت‌ها را تقسیم می‌کنند، این بدترین کار است و شرکت برای طرح‌های توسعه گرفتار می‌شود.

وی بیان کرد: تکمیل زنجیره ارزش و صنایع پایین دستی، باید مطالبه دائمی متصدیان حوزه معدن در بخش غیردولتی قرار گیرد. مس سرچشمه بعد از ۵۰ سال معدن‌داری، اکنون بخش مفتول را راه‌انداخته است در حالی که بخش خصوصی در مدت زمان ۱۰ سال بخش مفتول راه‌اندازی کرده است.

استاندار کرمان ادامه داد: صنایع جانبی معدن در حوزه‌های مختلف از لباس و کفش معدنکار تا نیاز‌های حمل و نقل و تجیهرات می‌تواند مدنظر قرار گیرد.

وی آموزش نیروی انسانی در حوزه معدن را یک ضرورت برشمرد و بیان کرد: استان کرمان در حوزه حفاری نیروی متخصص نداشت و آموزش نیرو آغاز شده و فورا جذب شرکت‌ها می‌شوند. 

فداکار بیان داشت: به دلیل غفلت از آموزش نیروی انسانی در استانی که نیمی از ظرفیت‌های معدنی کشور را دارد، رشته‌های دانشگاهی مرتبط، اثرگذار و ضروری با بحث معدن بدون دانشجو هستند.

استاندار کرمان به اقدام استان در اتصال شرکت‌های بزرگ و کوچک معدنی و صنعتی اشاره داشت و افزود: شرکت‌های بزرگ را مکلف کرده‌ایم که نیاز‌های خود را از تولیدات داخلی و صنایع استان تهیه کنند که به اشتغال خرد کمک می‌کند.

وی بیان داشت: حمایت از شرکت‌های خصوصی واقعی را وظیفه خود دانستیم. از طرف دیگر ممانعت از فشار نابجا بر شرکت‌های بزرگ را مدنظر داشتیم که غیراقتصادی و زیان‌ده نشوند.

فداکار حل مشکل تولید برق شرکت‌ها و ضرورت احداث نیروگاه‌ها از سوی آن ها را مورد تاکید قرار داد.

 ظرفیت‌های اصلی سرمایه‌گذاری و توسعه استان بر پایه مواد معدنی است

به گفته احمد حسن‌زاده، رئیس سازمان نظام مهندسی معدن استان کرمان، ۴ هزار نفر عضو این مجموعه هستند که در حوزه‌های استخراج، اکتشاف، فرآوری، متالوژی و نقشه‌برداری فعالیت می‌کنند.

وی بیان کرد: کرمان به واسطه ساختار زمین‌شناسی به عنوان استان منحصربفرد معدنی شناخته می‌شود و ۴۰ درصد منابع معدنی کشور و ۴۲ ماده معدنی را در خود جای داده است.

حسن‌زاده افزود: ۸ میلیارد تن برآورد ذخیره معدنی استان کرمان است که بیشتر شامل: مس، سنگ‌آهن، زغالسنگ، کرومیت و تیتانیوم می‌شود.

وی  تصریح کرد: از ۵۵۰ معدن فعال در استان کرمان، سالانه ۱۳۰ میلیون تن ماده معدنی استخراج می‌شود؛ بنابرابین ظرفیت‌های اصلی سرمایه‌گذاری و توسعه استان بر پایه مواد معدنی استوار است. 

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن استان کرمان زمینه اکتشافات جدید، استفاده از دانش روز در استخراج و اکتشاف، احداث واحد‌های فرآوری و تکمیل زنجیره مواد معدنی و ناوگان معدنی را در راس زمینه‌های سرمایه‌گذاری استان کرمان برشمرد.

مجمع عمومی سالانه نظام مهندسی معدن ایران امسال همزمان با برگزاری انتخابات شورای مرکزی این سازمان به میزبانی کرمان و در تالار فرهنگ و هنر برگزار شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار