یک روزنامه فرانسوی در گزارشی نوشت نخست وزیر رژیم صهیونیستی در جنگ غزه دست پاچه است و هیچ برنامه‌ای برای ادامه یا پایان این جنگ ندارد.

در شرایطی که جنگ غزه وارد دویست و هشتاد هفتمین روز خود شده است، شاهد فرو رفتن ارتش این رژیم در باتلاق این جنگ هستیم؛ جنگی که رژیم صهیونیستی هیچ دستاورد و نتیجه مثبتی را از آن به دست نیاورده و حاصل آن بروز و افزایش شدید اختلافات میان «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر این رژیم و فرماندهان ارتش «اسرائیل» بوده است.

 از همین روی روزنامه فرانسوی اوپینیون در گزارشی به بررسی سیاست‌های نتانیاهو در این ماه‌های جنگ پرداخته که در ذیل مشروح این گزارش از نظرتان می‌گذرد.

وضعیت بشردوستانه در غزه از ۷ اکتبر تا کنون رو به وخامت گذاشته است. این تشدید تا حد زیادی نتیجه استراتژی نظامی بنیامین نتانیاهو است که هیچ برنامه سیاسی برای دوران پس از جنگ ندارد. رویکرد نخست وزیر اسرائیل عمدتاً با هدف آزادی گروگان‌ها و مجبور کردن حماس به مذاکره است. برای بنیامین نتانیاهو، هیچ استراتژی سیاسی وجود ندارد، اول از همه فشار نظامی است. استراتژی مورد انتقاد برخی از چهره‌های برجسته در سیاست اسرائیل. علاوه بر این از سال ۱۹۸۷، حماس همواره موفق شده است خود را تجدید کند و رهبران جدیدی آموزش دهد. بنابراین، صحبت در مورد مذاکره با حماس راهبردی است که البته پا برجا نیست. 

جنگ تا کجا پیش خواهد رفت؟

در این گزارش می‌خوانیم: مصیبت خانواده‌های فلسطینی همچنان ادامه دارد، همچنان که آمار وحشتناک کشته‌های فلسطینی همچنان در حال افزایش است. دولت بنیامین نتانیاهو از هرگونه آتش بس و مذاکره امتناع می‌ورزد و این به نام یک هدف روشن است: او نمی‌خواهد دولتش سقوط کند. اما پس از آن، جنگ تا کجا پیش خواهد رفت و ارتش اسرائیل حملات خود را با حذف همه رهبران حماس توجیه می‌کند؟ بدون فشار معتبر و قوی بر نتانیاهو، او به اعمال فشار نظامی در حالی که به دنبال پیروزی برای تضمین بقای سیاسی خود است. ادامه خواهد داد.

در نهایت، با وجود درخواست‌های روزانه برای آتش‌بس و انتقاد‌های متعدد بین‌المللی، اسرائیل همچنان انعطاف ناپذیر است. بسیج شهروندی و بین‌المللی نیز در حال تمام شدن است و جای خود را به یک بی‌تفاوتی ناشی از خستگی و احساس شکست در برابر وحشت تصاویر جنگ داده است. در حال حاضر، مذاکرات به حالت تعلیق باقی مانده است و متقاعد کردن میانجی‌ها برای ادامه به دلیل تلفات انسانی بسیار دشوار است. بنیامین نتانیاهو در این فصل انتخاباتی بلواری درست کرده است که موجب می‌شود تمام تلاش‌ها برای دستیابی به آتش بس بی نتیجه بماند.

پس از آن که بنیامین نتانیاهو پس از بیش از ۹ ماه جنگ در خاک فلسطین، قصد خود برای افزایش فشار نظامی بر حماس را اعلام کرد، اسرائیل حملات مرگبار خود را به نوار غزه را در روز‌های گذشته تشدید کرد. مذاکرات غیرمستقیم برای آتش بس همچنان مسدود است. یکی از رهبران حماس روز یکشنبه گفت که نیرو‌های فلسطینی مشارکت خود را در مذاکرات پس از حملات شدید به حالت تعلیق در می‌آورد، اما آماده بازگشت است اگر اسرائیل میل جدی برای موفقیت نشان دهد. 

به گفته سازمان دفاع مدنی، یکشنبه گذشته ۵۷ نفر در پنج حمله، از جمله یک حمله به مدرسه‌ای که توسط سازمان ملل اداره می‌شود و اسکان آوارگان در اردوگاه نصیرات در مرکز آن قرار دارد، کشته شدند. ارتش گفت که تروریست‌هایی را که از یک مدرسه استفاده می‌کردند هدف قرار داده است. مقداد آواره خارج از بیمارستان شهدای الاقصی در شهر همجوار دیرالبلاح، در سوگ مرگ پسر ۱۸ ماهه خود در اعتصاب در نصیرات عزاداری کرد. بر اساس تصاویر خبرگزاری فرانسه، چندین مجروح از جمله کودکان به بیمارستان شهدای الاقصی منتقل شدند. در مقابل مؤسسه، اجساد در پتو پیچیده شده روی زمین افتاده بودند.

صد‌ها هزار فلسطینی از زمان آغاز جنگ چندین بار در قلمرو ۲.۴ میلیون نفری تحت محاصره اسرائیل آواره شده اند. بسیاری از آنها در مدارس، حیاط داروخانه‌ها یا بیمارستان‌ها پناه گرفته اند. ارتش روز چهارشنبه اعلام کرد که ۲۵ حمله در ۲۴ ساعت انجام داده است، یک سایت پرتاب موشک را بمباران کرده و هسته‌های تروریستی را از بین برده است. این جنگ در ۷ اکتبر با حمله بی‌سابقه‌ای که توسط حماس از غزه در جنوب اسرائیل انجام شد، آغاز شد که به کشته شدن ۱۱۹۵ نفر که اکثراً غیرنظامی بودند، بر اساس آمار خبرگزاری فرانسه که بر اساس داده‌های رسمی اسرائیل به دست آمد، آغاز شد. به گفته ارتش، از ۲۵۱ نفری که در آن زمان ربوده شدند، ۱۱۶ نفر هنوز در غزه نگهداری می‌شوند که ۴۲ نفر از آنها کشته شده اند. بر اساس داده‌های وزارت بهداشت غزه به رهبری حماس، اسرائیل در پاسخ به این حمله حمله‌ای را به خاک فلسطین آغاز کرد که تاکنون ۳۸۷۹۴ کشته برجای گذاشته است که اکثراً غیرنظامی از جمله ۸۱ نفر در ۲۴ ساعت هستند.

نتانیاهو که می‌خواهد جنگ را تا نابودی حماس که توسط ایالات متحده، اتحادیه اروپا و اسرائیل یک سازمان تروریستی به حساب می‌آید، و آزادی تمامی گروگان‌ها ادامه دهد، گفته که اکنون زمان افزایش بیشتر فشار بر حماس است. حماس تحت فشار است، زیرا ما فرماندهان و تروریست‌هایش را از بین می‌بریم (..). چندین سازمان غیردولتی، از جمله پزشکان بدون مرز و پزشکان دو جهان، این هفته افزایش حملاتی را که فاجعه انسانی را تشدید می‌کند و همچنین موانع ایجاد شده توسط ادامه عملیات نظامی اسرائیل را محکوم کردند. ریک پیپرکورن، نماینده سازمان جهانی بهداشت در اراضی فلسطینی، روز چهارشنبه گفت: تنها ۱۶ کامیون حامل کمک‌های سازمان جهانی بهداشت در ماه ژوئن از طریق گذرگاه اسرائیلی‌ها از کرم شالوم وارد نوار غزه شدند، در حالی که ده‌ها کامیون دیگر در انتظار ورود بودند. گذرگاه مرزی رفح با مصر که برای ورود کمک‌ها ضروری است، از زمانی که ارتش اسرائیل در اوایل ماه مه کنترل آن را از طرف فلسطینی‌ها به دست گرفت، بسته شده است. سازمان جهانی بهداشت طی یک کنفرانس مطبوعاتی افزود که از ۳۶ بیمارستان منطقه، تنها ۱۵ بیمارستان تا حدی کار می‌کنند و بیش از هزار حمله از اکتبر تا کنون مراکز درمانی در نوار غزه را هدف قرار داده اند.

بررسی‌ها در کابینه اسرائیل نشان می‌دهد، بنیامین نتانیاهو به دلیل عدم دستیابی به توافقی که اجازه آزادی گروگان‌ها را می‌دهد، با انتقاد شدید مواجه است. روز سه شنبه، خانواده‌های پنج سرباز زن که در غزه گروگان گرفته شده بودند، درخواست آزادی آنها را آغاز کردند.  در روز‌های گذشته نیز در سرزمین‌های اشغالی تظاهرات گسترده‌ای علیه بنیامین نتانیاهو برگزار شده و سیاست‌های جنگی وی چه در داخل کابینه و چه از سوی مردم اسرائیل مورد انتقاد شدید واقع شده است. البته روشی که نتانیاهو تا به امروز در پیش گرفته به نظر نمی‌رسد قرار است به سرانجامی برسد و یا حتی نقشه راهی را دنبال می‌کند.

مترجم:سمیه خلیلی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار