گمانه‌زنی‌های فراوانی از زمان سوءقصد به جان دونالد ترامپ درباره عضویت توماس متیو کروکس در گروه ضد فاشیست آنتیفا مطرح شده است.

خبر تیراندازی به دونالد ترامپ در زمان سخنرانی در یک گردهمایی انتخاباتی طی روز‌های گذشته علاوه بر جلب نظر مخاطبان جهانی، بازار گرم گمانه‌زنی و شایعه را به‌راه انداخته است.

در حالی که به‌طور کامل ثابت نشده که توماس متیو کروکس، عامل تیراندازی که روز شنبه، ۱۳ جولای (۲۳ تیر) دونالد ترامپ را هدف قرار داد، یکی از اعضای آنتیفا بوده، اما این گروه پس از سوءقصد نافرجام به نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، به‌شدت مورد توجه قرار گرفته است.

آنتیفا چیست؟

آنتیفا مخفف عبارت ضد فاشیست است. این گروه در حال حاضر عمدتا یک گروه تماما آمریکایی است، اما عقاید آن را می‌توان در جنبش‌های مشابه علیه ایدئولوژی فاشیستی و نازی در اروپا در طول جنگ جهانی دوم جست‌وجو کرد. فاشیسم از ایده‌های کسانی مانند بنیتو موسولینی ایتالیایی و آدولف هیتلر آلمان نازی در قرن بیستم رشد کرد.

آنتیفا بیش از یک گروه منسجم، یک ائتلاف سست از شعبه‌های وابسته در آمریکا و تعدادی در سراسر جهان است. 

پرچم آنتیفا

هدف ظاهری این گروه، مقاومت در برابر گسترش ایدئولوژی فاشیستی، عمدتا در غرب اعلام شده است. اغلب، روش‌شناسی آن آنارشیستی است و ایده‌های آن چپ افراطی توصیف می‌شوند. اعضای آنتیفا از سوسیالیست‌ها و کمونیست‌ها تا چپ‌های افراطی، فعالان ضد دولت و ضد سرمایه‌داری را شامل می‌شود.

در برخی موارد، اعضای این گروه به خشونت متوسل می‌شوند تا به گفته خود، پیام‌هایشان را به گوش دیگران برسانند.

جنبش آنتیفا در آمریکا از سال ۲۰۱۶ که ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهور این کشور انتخاب شد، در معرض دید عموم قرار گرفت. 

روش‌های آنتیفا چیست؟

تعداد اعضای گروه آنتیفا در واقع بسیار کمتر از پوشش رسانه‌ای است که دریافت می‌کنند. بیشتر آن‌ها به تظاهرات بزرگ‌تر می‌پیوندند، اما از آنجایی که با لباس‌های مشکی، ماسک‌ها و کلاه‌هایشان قابل شناسایی هستند، برجسته می‌شوند.

ترامپ و بسیاری از سران راست‌گرای آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری‌اش، همه معترضان ضد نژادپرستی و راست‌گرایی را آنتیفا نامیدند؛ هدف آن‌ها بزرگ‌تر جلوه دادن آنتیفا از آنچه واقعا گفته می‌شد، بود تا بتوان آن‌ها را تهدیدی برای جامعه و سبک زندگی آمریکایی دانست.

اعضای آنتیفا اعتراض‌های خود را عمدتا از طریق گروه‌های چت آنلاین و رسانه‌های اجتماعی سازماندهی می‌کنند.

اعتراض‌های آنتیفا از مقاومت غیرخشونت‌آمیز تا ضرب‌وشتم آشکار را شامل می‌شود. آن‌ها از سال ۲۰۱۷ در پرتاب کوکتل مولوتف به سمت افسران پلیس و تخریب اموال نقش داشته‌اند.

ترامپ می‌خواست آنتیفا را ممنوع کند

ترامپ در دوران ریاست‌جمهوری خود اغلب آنتیفا را تهدید می‌کرد که فعالیت آن را ممنوع می‌کند. 

آنتیفا در چندین نقطه، به ویژه در شهر شارلوتزویل ایالت ویرجینیا در سال ۲۰۱۷، تظاهراتی را علیه سازمان‌های راست‌گرا و راست افراطی ترتیب داد.

ترامپ در چندین نوبت ابراز تمایل کرد که آنتیفا را به‌عنوان یک سازمان تروریستی داخلی طبقه‌بندی کند، اما در اولین دوره ریاست‌جمهوری خود حمایت چندانی از سوی تشکیلات قانونی پیدا نکرد؛ زیرا هیچ مفاد قانونی برای تعیین یک سازمان به‌عنوان تروریست داخلی در آمریکا وجود ندارد.

آیا توماس متیو کروکس از اعضای آنتیفا بود؟

توماس متیو کروکس، فرد ۲۰ ساله‌ای بود که به سمت دونالد ترامپ تیراندازی کرد و در ادامه از سوی نیرو‌های سرویس مخفی آمریکا کشته شد. 

در ابتدا گزارش شد که کروکس یکی از اعضای آنتیفا بوده است. 

کاربران رسانه‌های اجتماعی او را به‌عنوان بخشی از اعتراض‌های آنتیفا یا درگیری با ضد معترضان در راهپیمایی‌های مینیاپولیس در حمایت از سیاه‌پوستان در سال ۲۰۲۱، ناآرامی‌های پورتلند در سال ۲۰۲۲ و اعتراض‌های سیاتل در سال ۲۰۲۳ معرفی کردند. 

توماس متیو کروکس

براساس برخی گزارش‌ها، توماس متیو کروکس همچنین بخشی از اعتراض‌های آنتیفا در نیویورک و لس‌آنجلس به‌‎عنوان سازمان‌دهنده یا شرکت‌کننده بود.

اما هیچ یک از این موضوع‌ها عضویت او در آنتیفا را اثبات نمی‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.