استان همدان، با برنامه ریزی‌های صورت گرفته، به زودی نخستین پایگاه برگزاری دو‌های خیابانی در ایران می‌شود.

امروزه زندگی در جوامع شهری با مشکلات عدیده‌ای روبروست، بشر امروزی به جهت فراغت از این هیاهو و فایق شدن بر مشغله‌های فکری روزمره نیاز به نشاط و هوایی تازه دارد که تا حدودی آرامش خود را بازیابد و در این تکاپو برگزاری همایش‌ها و ورزش‌های گروهی می‌تواند نقش به سزا و موثری در انبساط روحی و روانی افراد جامعه داشته باشد و یکی از بهترین راه‌های تحقق این مهم برگزاری ورزش همگانی و دو‌های خیابانی می‌باشد.

به همین منظور دو‌های بزرگ ماراتن جهان همچون نیویورک، شیکاگو، توکیو و. در مدخل شهر‌ها طراحی گردیده و با استقبال ۳۰ تا ۵۰ هزار نفری ورزشکاران از قومیت‌ها و نژاد‌های مختلف از سراسر جهان برگزار می‌شود و دوندگان از خیابان‌ها و نقاط دیدنی شهر‌ها گذر می‌کنند و میلیون‌ها تماشاگر و بیننده این رویداد بزرگ ورزشی را به طور زنده نظاره می‌کنند که علاوه بر تنوع و نشاط روحی منجر به رونق گردشگری ورزشی می‌شود.

یکی از سیاست‌های اصولی و دغدغه‌های مجموعه هیئت دو و میدانی استان همدان اجرای طرح‌های فاخر و مانا در ورزش دو و میدانی می‌باشد که علاوه بر استعدادیابی و قهرمان پروری، بتوان این ورزش مادر را با شیوه‌های مختلف به صورت ارزان در کل جامعه تعمیم و تسری داد.

به همین منظور ایده و طرح برگزاری دو‌های خیابانی در جلسه هیئت رئیسه دو و میدانی استان که جمعی از کهن کسوتان با تجربه و تئوریسین‌های دو و میدانی می‌باشند ماه‌ها پیش مطرح شد که الحمدالله با اقبال این عزیزان کلیات آن به تصویب رسید و پس از هفته‌ها برگزاری جلسات مستمر آیین نامه دو‌های خیابانی با جزئیات آن تدوین گردید.

برگزاری این رویداد مهم ورزشی در استان همدان علاوه بر عجین شدن مردم با این ورزش مادر، موجب رونق گردشگری ورزشی می‌شود.

با توجه به اینکه برگزاری این همایش‌ها نیاز به مساعدت نهاد‌ها و دستگاه‌های دیگر دارد، این برنامه با محوریت هیئت دو و میدانی استان و با همکاری اداره کل ورزش و جوانان، شهرداری، سپاه انصارالحسین استان، اداره کل میراث فرهنگی و... برگزار خواهد شد که در این زمینه موافقت مسئولین ارشد استان و ادارات مذکور اخذ و جلسات هماهنگی اولیه انجام شده است.

از ویژگی‌های برجسته این طرح که در صورت برگزاری در کشور منحصر به فرد خواهد بود، این است که فقط یک مسابقه مقطعی نیست بلکه به صورت ممتد و مستمر در پایان هر ماه در بلوار‌ها، مبادی و خیابان‌های اصلی شهر همدان در گروه‌های مختلف سنی انجام خواهد شد و علاوه بر مرکز استان به ترتیب، در شهر‌های دیگر استان هم برگزار خواهد شد.

در آیین نامه این مسابقات که در جلسات به اجماع رسیده، مسیر‌های پر تردد که دارای جاذبه‌های جذاب و گردشگری باشد همچون پیاده راه‌های اکباتان، بوعلی و بلوار ارم لحاظ گردیده است.

هیئت دو ومیدانی استان همدان سوابق درخشان و دیرینه‌ای در برگزاری دو‌های خیابانی دارد. مهندس بیژن زهاب یکی از بنیانگذاران و فعالان موفق دو‌های خیابانی و امدادی در اواخر دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ می‌باشد.

مهندس زهاب از مدیران موفق استان و رئیس خلاق هیئت دو و میدانی در آن سال‌ها بود.

 ایشان با یک ابتکار بدیع و برنامه ریزی منسجم موفق شد برای اولین بار در سطح کشور دوندگان برجسته استان و کشور را گرد هم آورد تا در یک برنامه دو استقامت و به صورت امدادی مسیر طولانی همدان تا حرم امام خمینی ره را طی نمایند و دوندگان مطرحی همچون محمد وجدان زاده، ابراهیم اطاعتی، سیدحسن حسینی و. در این برنامه حضور می‌یافتند.

این برنامه ماندگار چهار سال به صورت متوالی در سال‌های ۶۹، ۷۰، ۷۱ و ۷۲ ادامه پیدا کرد.

در دهه گذشته هم مسعود بنوان رئیس خدوم و فعلی هیئت دو و میدانی استان توانسته با برگزاری برنامه‌ها و همایش‌های چشمگیر فرهنگی و دو‌های خیابانی در بزرگداشت شهداء و مناسبت‌های ملی و مذهبی خدمات ماندگاری ارائه نماید که علاوه بر شهر همدان در سطح شهر‌ها و روستا‌های استان نیز فراگیر شده و منجر به رویش و معرفی استعداد‌های ناب به دو و میدانی استان و کشور گردیده که یکی از بهترین برنامه‌ها در سطح فدراسیون دو و میدانی و هیئت‌های استان می‌باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.