عوامل آتش سوزی‌های اخیر در سطح جنگل‌ها و مراتع کهگیلویه و بویراحمد روانه زندان شدند.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان با اشاره به اینکه انجام اقدام‌های سهوی و عمدی که منجر به آتش سوزی در عرصه‌های طبیعی شود جرم است گفت: چندین نفر از عوامل آتش سوزی‌های اخیر در سطح جنگل‌ها و مراتع استان روانه زندان شدند.
 
سرهنگ ابراهیم جانی نسب افزود: این افراد عامل آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع شهرستان کهگیلویه و چند نقطه دیگر در استان کهگیلویه و بویراحمد بوده اند.
 
وی بیان کرد: متخلفان دستگیر شده با آتش زدن پسماند مزارع یا اقدام‌های دیگر باعث روشن شدن شعله‌های آتش در عرصه‌های طبیعی یا مزارع استان شده بودند.
 
فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه متخلفان دستگیر شده به مراجع قضایی معرفی شده اند تصریح کرد: این افراد براساس میزان خسارت ایجاد شده در عرصه‌های طبیعی به حبس و جریمه‌های نقدی محکوم می‌شوند.
 
وی تاکید کرد: آتش سوزی در عرصه‌های طبیعی شهرستان کهگیلویه به ۳۰۰ هکتار از عرصه‌های طبیعی منطقه آب نارون خسارت سطحی وارد کرد.
 
جانی نسب با بیان اینکه براساس ماده ۴۵ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل‌ها و مراتع آتش زدن نباتات در مزارع و باغستان داخل یا مجاور جنگل بدون اجازه و نظارت مأموران جنگلبانی ممنوع است تاکید کرد: در صورتی که در نتیجه کوتاهی افراد حریق در جنگل ایجاد شود مرتکب به حبس تأدیبی از ۲ ماه تا یک سال محکوم خواهد شد.
 
وی ادامه داد همچنین براساس ماده ۴۷ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل‌ها و مراتع هر فردی در جنگل به صورت عمدی آتش سوزی ایجاد کند به حبس از سه تا ۱۰ سال محکوم خواهد شد.
 
جانی نسب تصریح کرد:در موقع آتش سوزی در جنگل‌ها همه نیرو‌های دولتی شامل لشکری، کشوری و شهرداری‌ها که در نزدیکی آن محل باشند در مقابل تقاضای مأموران جنگلبانی یا بخشداری موظفند با تمام ظرفیت به اطفای حرق کمک کنند.
 
فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: مأموران کشوری و شهرداری که در ایفای این وظیفه کوتاهی کنند بر حسب مورد طبق مقررات مواد ۵۸ و ۵۹ قانون استخدام کشوری مجازات می‌شوند و در مورد مأمورین لشکری تعقیب و مجازات آنان طبق مقررات و قوانین نظامی خواهد بود.
 
وی تاکید کرد: وقتی دامدار، شکارچی یا گردشگری که برای پخت غذا آتش روشن کرده آن را به طور کامل خاموش نکند براثر وزش باد و خشکی برگ‌ها و خرده چوب‌های کف جنگل، آتش گسترده روشن می‌شود.
 
وی افزود: حتی یک بطری شکسته شیشه‌ای و یا یک بطری آب معدنی با چندین قطره آب موجود در آن می‌تواند نور خورشید را متمرکز و سبب ایجاد آتش سوزی در عرصه‌های طبیعی شود.
 
جانی نسب بیان کرد: آتش زدن پسماند مزارع و سرایت آن به جنگل‌ها و مراتع از مهمترین دلایل آتش سوزی‌های امسال در عرصه‌های طبیعی استان بوده است.
 
وی از مردم خواست در صورت مشاهده هر گونه تخریب، تصرف و آتش سوزی در عرصه‌های کهگیلویه وبویراحمد مراتب را به شماره‌های تماس رایگان ۱۳۹ و ۱۵۰۴ گزارش کنند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.