محققان مرکز تحقیقات کشاورزی بعد از چهار سال تحقیقات موفق به اجرای طرح تأثیر تنش خشکی بر ترکیب پایه و پیوندک انگور در شرایط جوی استان شدند.

محقق بخش تحقیقات زراعی و باغبانی مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گفت: طرح تحقیقاتی بررسی تأثیر تنش خشکی پایه (هفت رقم) و پیوندک (رقم بی دانه قرمز) بر بعضی خصوصیات ارقام حساس تا متحمل به خشکی انگور در شرایط آب و هوایی استان بعد از چهار سال کار تحقیقاتی با کوشش همکاران و محققان این مرکز به نتیجه رسید.
میرفتاح با اشاره به اینکه انگور یکی از محصولاتی است که سازگاری بالایی به روش پیوند دارد، افزود: یکی از راه‌های افزایش تحمل به تنش‌های خشکی استفاده از روش پیوند است که در این روش از پایه‌های متحمل به خشکی استفاده می‌شود و پیوندک مد نظر را روی آن پیوند می‌زنیم.
او ادامه داد: در مدت چهار سال که این طرح انجام شد به نتایج مطلوبی دست یافتیم که معرفی ارقام متحمل به خشکی است و این ارقام در بین سایر ارقام به عنوان رقم متحمل به خشکی در شرایط آب و هوایی استان مرکزی به باغداران معرفی می‌شود.
این محقق عنوان کرد: این طرح تحقیقاتی برای اولین بار در استان مرکزی از صفر تا صد در فضای باز و در شرایط باغی و با هدف استفاده و معرفی ترکیب پایه و پیوندک متحمل به تنش خشکی در شرایط استان انجام شده که باغداران و کشاورزانی که بخواهند باغ جدید احداث کنند، بتوانند از این پایه و پیوندک استفاده و بهره‌وری آب و عملکرد تولید را افزایش دهند.
میرفتاح افزود: با توجه به اینکه ۷۰ درصد باغات انگور استان از ارقام بی‌دانه و در مناطق هزاوه، خنداب و شازند هستند، اجرای پیوندک را بر روی ارقام بی‌دانه قرمز قرار دادیم چرا که به شرایط باغدار نزدیک‌تر است.
او اضافه کرد: انگور یکی از محصولات باغی استان است که به دلیل اهمیت این محصول سطح تحت زراعت آن در حال افزایش است و در کنار ارقامی که بازارپسندی مطلوبی دارند به عنوان پایه‌های مقاوم به آفات و بیماری‌ها، سرما، خشکی و شوری استفاده می‌شود.
رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان هم با توجه به اینکه یکی از معضلات و مشکلات که در طی سال‌های اخیر استان و کشور دست به گریبان آن هست، تغییرات اقلیمی و تنش‌های خشکی است، گفت: یکی از برنامه‌های این مرکز چگونگی مواجه با این مشکل و ارائه راهکار و ارقام مناسب است که بتوان این تغییرات را به نوعی متحمل شد و عملکرد را بالا برد.
گودرزی با اشاره به اینکه یکی از ظرفیت‌های استان وجود باغات انگور است، افزود: در استان مرکزی بیش از ۱۶ هزار هکتار باغ انگور وجود دارد که ۱۲ هزار هکتار آن بارور است؛ این در حالی است که اکثر این باغات در شرایط سن بالا و ارقام مناسبی نیستند.
او گفت: در سال‌های گذشته بحث سرشاخه کاری در باغات را داشتیم و اکنون یکی از روش‌هایی که شروع کردیم، معرفی پایه‌های مقاوم به تنش‌های خشکی در شرایط آب و هوای استان است.
رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان افزود: با توجه به نتایج این طرح تحقیقاتی، با معرفی پایه‌هایی که در صورت ایجاد تنش آبی، هم می‌توان بهره‌وری آب را افزایش داد و هم عملکرد محصول را بالا برد.

برچسب ها: انگور ، استان مرکزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۱ ۲۱ تير ۱۴۰۳
انگور ریش بابا