مراسم سنتی علم بند روستای تاریخی بیل آباد شهرستان زرند با حضور جمع کثیری از مشتاقان ابا عبدالله الحسین (ع) برگزار شد.

 مراسم علم بندان روستای بیل آباد زرند از جمله آئین‌های محبوب استان کرمان است که همه ساله از روز سوم ماه محرم آغاز می شود.

این مراسم نسل به نسل از پدر به پسر بزرگتر خانواده انتقال می‌یابد و هرکدام از علم‌ها  دارای صاحبی موروثی است. 

علم گردانان علم‌ها را دور روستا می ‌چرخانند و برای صحت و سلامتی اهالی منزل و شادی اموات آنان ذکر فاتحه سر می‌دهند.

بسیاری از مردم همراه با حضور علم‌ها در جلوی منزلشان گوسفند قربانی می کنند. 

در حال حاضر مراسم علم‌ بندان در محله های سادات نشین ریحانشهر خانوک و روستای حتکن، با حضور تعدادی از سادات که به سادات علم‌دار معروف هستند، برگزار می‌شود. 

 

 علی آموزگار دهیار روستای بادیز از استقبال گسترده قشرهای مختلف مردم بویژه جوانان و نوجوانان خبر داد که از نقاط مختلف استان و حتی برخی مناطق کشور در این آئین با شکوه حضور می یابند. 

 وی افزود: اینها همه نشان دهنده‌ عشق و دلدادگی مردم به اهل بیت  است که همه ساله با شور و حالی وصف ناپذیر برگزار می‌شود. 

محمد حسین کلانتری گفت: مراسم علم بند بیل آباد سینه به سینه و نسل به نسل از نیاکان ما به ارث رسیده و همه ساله با شکوه تر از قبل برگزار می‌شود. 

حمید میرزایی یکی دیگر از عزاداران گفت: عشق به ابا عبدالله الحسین علیه السلام باعث حضور بی نظیر در مراسم سنتی علم بندان این منطقه شده است. 

امیر رضا کلانتری نوجوان زرندی هم گفت: این مراسم باعث می‌شود ما نوجوانان با فرهنگ عاشورا و قیام امام حسین علیه السلام بیشتر آشنا شویم. 

مراسم عزاداری و مدیحه سرایی علم گردانی در روستای بیل آباد، با عبور از معابر روستای بادیز برگزار شد واهالی با ذبح گوسفند و توزیع شربت و شکلات و... نذری از عزاداران پذیرایی کردند. 

به گفته محمد اسلامی رئیس میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان زرند مراسم معنوی علمبندان روستای بیل آباد که در آثار معنوی به ثبت ملی رسیده است از جمله آئین‌های بسیار محبوب در سطح استان کرمان است که همه ساله این آئین باشکوه از روز سوم محرم الحرام از مسجد روستای بیل آباد زرند شروع و طی آداب خاصی و پس از چرخیدن علم دورقبرستان بیل آباد به صورت پیاده به سمت روستای بادیز حرکت و در مسجد این روستا هم از سوی علاقمندان تکریم می‌شود.

وی گفت: دو عَلَمی که یکی با پوشش پارچه‌های سبز و دومی با پوشش پارچه‌های قرمز رنگ تزئین می‌شوند در این آئین نماد پرچم امام حسین و پرچم حضرت ابالفضل علیه السلام هستند و "علم سبز" رنگ زودتر آماده شده و سپس "علم سرخ" رنگ برپا می شود.

در طول مسیر علم سبز رنگ جلوتر حرکت می‌کند و علم سرخ رنگ پشت سر این علم قرار می‌گیرد و به هیچ عنوان پرچم سرخ رنگ نباید از پرچم سبز رنگ جلوتر حرکت کند و این نماد هواداری، ولایت پذیری، پشتیبانی، مراقبت و محافظت از، ولی و امام زمانش هست و ادب و معرفت حضرت عباس ع نسبت به برادرش امام حسین  را در تاریخ ماندگار می‌کند که در این زمانه می‌تواند بزرگترین درس برای تمام شیعیان راستین مکتب علوی باشد.

 

رئیس میراث زرند گفت: در روز تاسوعا این دو علم با آئین خاص دیگری به دیگر روستای این منطقه (ده یعقوب) حرکت داده می‌شوند و عصر تاسوعا علم سرخ رنگ به سمت روستای بیل آباد بازگردانده می‌شود تا از شهادت حضرت ابالفضل ع خبر دهد و علم سبز رنگ همچنان در روستای ده یعقوب باقی می‌ماند و نشان از تنهائی امام حسین ع، از عصر تاسوعا تا لحظه‌ی شهادت است. 

اسلامی بیان کرد:  در کل این آداب سنتی مذهبی بیل آباد، بادیز و ده یعقوبی‌ها دارای مضامین نابی است که منطبق بر آنچه در مقاتل نوشته اند می‌باشد و هیچ انحرافی در بحث این آئین به چشم نمی‌خورد.

 

اسلامی تصریح کرد/ ظهر روز عاشورا سادات و تعدادی از اهالی روستای بیل آباد در قالب دسته عزاداری به روستای ده یعقوب می‌روند و باتفاق هیئت عزاداری ده یعقوب، علم سبز رنگ را به مسجد بیل آباد باز می‌گرداند و پایان داستان غم انگیز عصر عاشورا را اعلام و بعد از آن تا چند روز از عزاداران پذیرایی می‌شود.

 

رئیس میراث زرند یاد آور شد: ثبت آئین علمبند دیگر از جمله علمبندان "سادات محله‌ ریحان" و علمبندان سادات مهدوی خانوک و حتکن در دستور کار قرار دارد امیدواریم بتوانیم آئین‌های ارزشمندمان را با ثبت ملی حفظ و به نسل‌های بعد منتقل کنیم، ضمن اینکه به جذب گردشگر و رونق صنعت گردشگری نیز کمک خواهد کرد. 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.