معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه هر گزش پشه آئدس منجر به بروز بیماری نمی‌شود گفت: مردم نباید از گزش پشه آیدس دچار هراس شوند بلکه با اقداماتی مانند بهسازی و پاکسازی محیط نسبت به کنترل وفور این پشه همکاری نمایند.

دکتر سید محمود رضوانی- معاون بهداشتی دانشگاه در جمع اصحاب رسانه با اشاره به استقرار پشه آئدس از مردادماه سال گذشته در استان گیلان ، اظهار کرد؛  مردم نباید با گزش پشه آئدس دچار هراس شوند بلکه باید بتوانیم با اقداماتی مانع از وفور تعداد پشه آئدس در استان شویم.

وی ادامه داد؛  گزش پشه به تنهایی منجر به بروز بیماری تب دنگی نمی شود بلکه برای انتقال این بیماری باید علاوه بر گزش پشه، فرد آلوده به بیماری و گزش پشه از فرد بیمار به فرد سالم صورت بگیرد بنابراین صرفا هر گزش پشه منجر به بروز بیماری تب دنگی نمی شود.

معاون بهداشتی دانشگاه با تشریح علائم شدید بیماری تب دنگی، تصری کرد ؛  در صورت گزش پشه آئدس  آلوده به بیماری تب دنگی، بروز تب شدید، اسهال و استفراغ و درد عضلانی شدید نشانه های بروز بیماری تب دنگی است که در صورت دیدن این علائم شدید ، بیمار به مراکز درمانی مراجعه نموده و تحت درمان قرار می گیرد.

 

دکتر رضوانی اظهار کرد ؛  بنابراین هر گزشی از پشه آئدس خطرناک نیست و مردم نباید از گزش پشه آئدس دچار هراس شوند زیرا در نهایت 2 تا 3 درصد افرادی که دچار گزش پشه آلوده می شوند علائم شدید بیماری تب دنگی را در خود بروز می دهند.

 

معاون بهداشتی دانشگاه همچنین، برخی اقداماتی که برای کنترل وفور پشه آئدس توسط هر فرد امکان پذیر است را بیان کرد و گفت؛ پاکیزه سازی شهر و بهسازی محیط زندگی مانند، کوچه ها و محلات و محل کار می تواند زیستگاه های پشه را کاهش دهد بنابراین وفور پشه کنترل می شود و امکان گزش پشه را به صورت چشمگیری کاهش می دهد.

وی ادامه داد؛ در کنار این اقدامات، استفاده از لباس های رنگ روشن و گشاد در فضای بیرون از منزل می تواند مانع از گزش پشه شود.

دکتر رضوانی در پایان  با تاکید بر اینکه مسئولیت کنترل پشه آئدس  در سطح استان تنها بر عهده ی دانشگاه علوم پزشکی نیست، عنوان  کرد: با توجه به اینکه بسیاری از اقدامات می تواند مانع از وفور پشه آئدس در سطح شهرها و روستاهای استان شود، بنابراین مسئولیت بخش عمده ای از این اقدامات بر عهده ی سازمان ها و نهادهای دیگر است و تنها بر عهده دانشگاه علوم پزشکی استان نمی باشد.

 

برچسب ها: پشه ، بیماری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.