رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی گفت: همه باید خود را ملزم به اجرای قانون بدانند.

رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی در همایش امر به معروف و نهی از منکر استان که به همت ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان و با حضور نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ارومیه و مسئولین استانی برگزار می‌شد با تسلیت ایام سوگواری سید و سالار شهیدان گفت: اولین شهید امر به معروف و نهی از منکر امام حسین علیه السلام است و در ایام محرم این فریضه نقش پر رنگی دارد و لکن باید در طول سال تعمیق و توسعه پیدا کند و در تمام شئون اجتماع و زندگی مردم جاری و ساری باشد.

ناصر عتباتی افزود: نظریه‌های جرم شناسی فعلی که در مکتب های غربی مطرح می‌شوند و به نوعی برای پیشگیری از وقوع جرم هستند همگی برگرفته از فرهنگ غنی دینی و اسلامی هستند و مبانی نظریه‌های جرم شناسی ریشه در مکتب اسلام خصوصاً نص صریح کلام الله و سنت و سیره نبی مکرم اسلام و ائمه اطهار علیهم السلام هست.

وی گفت: باید قدر داشته هایمان را بدانیم و از آن غافل نشویم و در مناسبات اجتماعی و شئون زندگی آنها را کاربردی و عملیاتی سازیم چرا که تماماً انسان ساز هستند.

رئیس کل دادگستری استان اضافه کرد: فاصله‌ای که از فرهنگ غنی امر به معروف و نهی از منکر گرفته ایم را جبران کنیم و باید مثل هوایی که تنفس می‌کنیم در جامعه آن را نهادینه و برای شهروندان تبیین و عملی نمائیم.

عتباتی به نقل از مقام معظم رهبری گفت: بروز و ظهور فریضه امر به معروف و نهی از منکر تذکر لسانی است و آنهم با رعایت شرایط و خصوصیات این فریضه مهم که خدای نکرده، نتیجه معکوس حاصل نشود.

مقام ارشد قضایی استان با اشاره به کثرت آمار پرونده‌های قضایی در دادگستری گفت: ضعف مهارت‌های رفتاری و عدم کنترل خشم و نیز عدم تعهد افراد به قرارداد‌های فی مابین موجب پرونده سازی و مراجعه به دستگاه قضایی می‌شود در حالیکه اگر هر کس خود را مسئول رفتار‌های خود بداند و به جامعه دید وسیعی داشته باشد و فقط خود را نبیند یقیناً از بروز بسیاری از اختلافات و نزاع‌ها پیشگیری خواهد شد و آرامش و دوستی جای کینه و کدورت را می‌گیرد و در این امر همه افراد جامعه بعنوان یک آمر به معروف و ناهی از منکر تکلیف دارند چرا که همه در قبال جامعه مسئول هستیم.

عتباتی یکی دیگر از موارد تشکیل پرونده و بروز اختلافات را عدم رعایت قوانین و نظامات دولتی عنوان کرد و گفت: همه باید خود را ملتزم به رعایت قوانین بدانند و همه شهروندان باید مسئولیت پذیر باشند و موضوعات را شخصی ننگرند بلکه مصلحت کل جامعه را در نظر بگیرند تا جامعه‌ای عاری از نزاع و درگیری داشته باشیم.

عتباتی تاکید کرد، افراد جامعه باید الزامات جامعه و قانون را بپذیرند و از قبح زدایی از عدم اجرای قوانین بجد پرهیز نمایند چرا که به هیچ وجه اجازه داده نمی‌شود تا کسی قبح قانون شکنی را از بین ببرد.

عتباتی گفت: در کنار فرصت‌های فضای مجازی باید از تهدیدات آن غافل نشد و از متخصصین و کارشناسان خصوصاً دانش بنیان‌ها برای تبدیل تهدیدات به فرصت و رشد و ارتقای فرهنگ و دانش استفاده بهینه از فضای مجازی بهره کافی را ببریم. 

در پایان این مراسم از فعالان عرصه امر به معروف و نهی از منکر استان تقدیر و از مجیدی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان تقدیر به عمل آمد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.