مدیرکل امور فراورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو از ابلاغ ممنوعیت برداشت نمک از دریاچه مهارلو به واحد‌های تولیدی خبر داد و گفت: درصورت بروز تخلف با هماهنگی مراجع قضایی پیگیری خواهد شد.

عبدالعظیم بهفر با اشاره به جلوگیری از برداشت غیرمجاز نمک از دریاچه مهارلو، یادآور شد: این موضوع به واحد‌های تولیدی اعلام و هماهنگی‌های لازم توسط معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شیراز با دادستانی استان فارس به منظور کنترل برداشت غیرمجاز از دریاچه و تشکیل پرونده تخلفات واحد‌های تولیدی پیگیری شده است.

او با تاکید بر اینکه نمک خوراکی چه به صورت استخراج شده از معادن سنگ نمک و چه به صورت استخراج شده از آب دریا دارای ناخالصی‌های فراوانی است، افزود: ناخالصی‌ها از لحاظ ایجاد عوارض نامطلوب و مسمومیت در بدن انسان اهمیت دارند و یکی از عوامل موثر در مرگ و میر ناشی از مصرف مواد غذایی ناسالم، باقیمانده سموم و فلزات سنگین است.

مدیرکل امور فراورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو تصریح کرد: بر اساس نمونه‌برداری گسترده از نمک‌های رنگی و سنتی، مشخص شد این نمک‌ها آلوده به فلزات سنگین هستند که برای سلامتی به شدت مضر است.

او بیان کرد: با وجود توصیه‌های علمی و بهداشتی مبنی بر مصرف نمک‌یددار تصفیه شده هنوز عده‌ای بر این باورند که نمک دریا و نمک‌های رنگی برای بدن مفید است. نمک دریا در اصل به نمک حاصل از تبخیر آب دریا گفته می‌شود در صورتی که اینها نمک‌هایی هستند که تصفیه نشده و دارای انواع ناخالصی‌ها از جمله فلزات سنگین و خطر سرطان زایی آنها به اثبات رسیده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.