یک منبع بلندپایه مصری گفت رایزنی‌ها و تماس‌های مقامات این کشور با جنبش حماس برای دستیابی به توافق آتش‌بس در حال انجام است.

یک منبع بلندپایه مصری گفت که رایزنی‌ها و تماس‌های مقامات این کشور با جنبش حماس در چارچوب تلاش‌های قاهره برای دستیابی به توافق آتش‌بس در غزه و معامله مبادله اسیران بین این جنبش با رژیم صهیونیستی در حال انجام است.

 خبرگزاری فلسطنی «معا» بدون ذکر نام این منبع به نقل از وی اضافه کرد: نشست‌های فشرده مصر با همه طرف‌ها در هفته جاری برگزار شد تا تلاش‌ها برای دستیابی به توافق آتش‌بس در نوار غزه به سرانجام برسد. مصر میزبان هیات‌های اسرائیلی و آمریکایی خواهد بود تا در مورد نکات برجسته توافق آتش بس در نوار غزه گفتگو کنند.

پیش‌تر یک منبع ارشد در جنبش حماس گفت که این جنبش پیشنهاد آمریکا برای آغاز گفتگو‌ها در مورد آزادی اسیران صهیونیست از جمله نظامیان و مردان غیرنظامی طی ۱۶ روز پس از مرحله اول توافق را پذیرفته است.

این منبع که به دلیل محرمانه بودن مذاکرات خواست نامش فاش نشود، به رویترز گفته بود که جنبش حماس موافقت کرد که از این درخواست که رژیم اسرائیل قبل از امضای توافقنامه ابتدا متعهد به آتش بس دائمی شود صرف نظر کرده است و اجازه خواهد داد که این امر از طریق مذاکرات در مرحله اول که ۶ هفته به طول می‌انجامد، محقق شود.

یک مقام فلسطینی نزدیک به میانجی‌گران بین‌المللی گفت که در صورت موافقت رژیم اسرائیل این پیشنهاد ممکن است منجر به توافق حساب شده شود و به جنگ ۹ ماهه بین رژیم اسرائیل و حماس در غزه پایان دهد.

منبع حماس تصریح کرد که این پیشنهاد تضمین می‌کند که میانجی‌ها از توافق آتش بس موقت، ارسال کمک‌ها و خروج نیرو‌های رژیم صهیونیستی تا زمانی که مذاکرات غیرمستقیم برای اجرای مرحله دوم توافق ادامه دارد، اطمینان حاصل کنند.

روزنامه لبنانی «الاخبار» پیش‌تر جزئیات جدیدی درباره دور جدید مذاکرات در شهر دوحه پایتخت قطر برای برقراری آتش بس در نوار غزه را منتشر کرد و از باقی ماندن گِره «تضمین‌ها» در مفاد آن خبر داد.

روزنامه الاخبار در گزارش خود درباره آخرین تحولات مربوط به مذاکرات برای برقراری آتش بس در نوار غزه با استناد به مطالب رسانه‌های رژیم صهیونیستی و رسانه‌های آمریکایی، نوشت: دیوید بارنیا رئیس سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی موسوم به (موساد) که صبح جمعه به دوحه رفته بود، جمعه شب پس از برگزاری نشست‌هایی چند ساعته با مسئولان قطری از جمله «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» نخست وزیر قطر به تل آویو بازگشت. قطر و مصر در طول ۹ ماه اخیر نقش میانجی را برای دستیابی جنبش حماس و رژیم صهیونیستی به توافق آتش بس ایفا کرده‌اند.

به نوشته الاخبار، نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی روز جمعه بارنیا را برای پاسخ به ملاحظات جنبش حماس درباره طرح پیشنهادی آتش بس و تغییر دو بند از پیشنهاد قبلی آتش بس، به دوحه فرستاد. رئیس موساد به میانجی‌ها اطلاع داد که رژیم اسرائیل شرط جنبش حماس درباره دریافت تضمین مکتوب از سوی آمریکا، مصر و قطر مبنی بر ادامه مذاکرات پس از پایان مرحله اول توافق را نمی‌پذیرد.

برپایه این گزارش، شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد که مذاکرات در دوحه چند ساعت طول کشید و تل آویو پیش بینی می‌کند که این مذاکرات چند هفته ادامه یابد.

به نوشته الاخبار، تل آویو شرط جنبش حماس درباره حق انتخاب نام اسیران فلسطینی دربند رژیم اسرائیل برای مبادله اسیران با این رژیم را رد کرده و خواستار تضمین برای از سرگیری جنگ علیه نوار غزه در صورت عملی نشدن تعهدات جنبش حماس است. از سوی دیگر، ارتش اسرائیل این مذاکرات را فرصتی برای دستیابی به توافق می‌داند و معتقد است که نبرد با جنبش حماس، به چند سال زمان نیاز دارد.

به نوشته الاخبار، پایگاه صهیونیستی «واللا» در ارتباط با درخواست جنبش حماس برای دریافت تضمین‌های مکتوب در مفاد آتش بس پیشنهادی، نوشت: مقامات اسرائیلی می‌گویند اگر حماس به تضمین مکتوبی از سوی آمریکا، مصر و قطر دست یابد، قادر خواهد بود که مذاکرات برای مرحله دوم توافق را تا مدت نامعلومی و حتی پس از پایان آتش بس (احتمالی) ۴۲ روزه، تمدید کند. مقامات اسرائیل معتقدند با چنین شرطی از سوی حماس، کار اسرائیل برای از سرگیری جنگ در صورت عملی نشدن تعهدات حماس بسیار دشوار است و حتی اگر همه اسیران آزاد نشوند، کاری از دست اسرائیل بر نمی‌آید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار