رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی پیش‌بینی کرد که امسال بیش از یک میلیون تن گندم در استان تولید شود و این میزان تولید را نوعی رکوردشکنی برای استان عنوان کرد.

خسرو شهبازی رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: امسال ۴۰۸ هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی زراعی آبی و دیم استان زیر کشت گندم رفته است که پیش‌بینی می‌شود بیش از یک میلیون تن گندم از آن تولید و برداشت شود.

وی افزود: سال زراعی گذشته با خرید تضمینی ۶۸۳ هزار تن رتبه استان به مقام پنجم کشوری ارتقا یافت و امسال نیز پیش‌بینی می‌شود این میزان خرید به ۷۵۰ هزار تن افزایش یابد.

شهبازی این میزان تولید را نوعی رکوردشکنی برای استان عنوان و اضافه کرد: شرایط آب‌وهوایی مناسب و بارندگی‌های خوب، استفاده از بذر و تاریخ کشت مناسب، مصرف بهینه کود‌های ازته، فسفاته و پتاسه، مدیریت مزرعه خوب توسط کشاورزان در کنار سایر اقدامات فنی کارشناسان از دلایل این افزایش تولید است.

وی تصریح کرد: امسال اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان با همکاری ۷۲ مرکز خرید دولتی، تعاونی و خصوصی با مباشری اداره تعاون روستایی، گندم کشاورزان را با نرخ تضمینی به قیمت ۱۷۵ هزار ریال و براساس چهار درصد افت مفید و یک درصد افت غیرمفید با حضور نمایندگان خرید سازمان به عنوان عامل تشخیص و ذیحساب خریداری می‌کند.

رئیس سازمان جهاد‌کشاورزی آذربایجان‌غربی اضافه کرد: هزار و ۲۵۰ کمباین بومی و ۴۰۰ کمباین مهاجر برداشت گندم تولیدی استان را بر عهده داشته و ۸۵ گروه ستادی در سراسر استان بر امر برداشت نظارت و علاوه برتنظیم کمباین ها، توصیه‌های فنی را به کمباین‌داران و کشاورزان ارائه می‌کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.