رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای شهر گفت: ۸۰ درصد در موضوع ایمنی ساختمان‌ها به خودکفایی رسیده‌ایم، اما در حوزه تجهیزات آتش‌نشانی اینگونه نیست.

 مهدی بابایی رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای اسلامی شهر تهران، آینده نگاری و حکمرانی ایمنی درشهر‌ها را موضوع مهمی عنوان کرد و گفت: سیاست گذاری حوزه ایمنی موضوع مهمی است که فعالیت‌های حوزه ایمنی را جهت دار می‌کند.

وی با بیان اینکه بر اساس آمار، ابرشهر تهران رتبه اول را در تعداد ایستگاه آتش نشانی و آتش نشانان فعال و خودرو آتش نشانی نسبت به جمعیت و وسعت شهر دارد، تاکید کرد: وقتی ابرشهر‌های مهم دنیا از جمله نیویورک، لندن، توکیو و استانبول را مورد بررسی قرار می‌دهیم، تهران رتبه اول است، اما این موضوع افتخار آمیز نیست.

بابایی، تلاش برای کاهش حادثه در شهر را افتخار دانست و تاکید کرد: سیاست گذاری و حکمرانی نادرست موجب شده در تهران به جای اینکه به سمت کاهش حوادث حرکت کنیم، به سمت توسعه ایستگاه‌ها حرکت کرده ایم؛ در حالیکه کاهش حوادث باید برای سیاست گذاران افتخار باشد.

رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای اسلامی تهران با یادآوری حادثه پلاسکو که خسارت معنوی بسیاری برای تهران و کشور در پی داشت و شوک بزرگی به کشور وارد کرد، اظهار داشت: در پی این حادثه در دوره پنجم شورای شهر، نسبت به تخصیص بودجه بیشتر برای تقویت تجهیزات آتش نشانی اقدام کردند؛ اما این اقدام جلو حوادث را نگرفت بلکه بعد از حادثه پلاسکو، حوادث مشابهی از جمله حادثه آتش سوزی در کلینیک سینا اطهر رخ داد.

بابایی ادامه داد: در حوادث داخل ساختمان که بیشترین تلفات جانی و مالی را دارد؛ از ابتدای انقلاب، سالی یک درصد رشد داشتیم و هرساله باید بودجه جدیدی را تخصیص می‌دادیم، اما در تدوین برنامه چهارساله چهارم، سیاست گذاری درستی در حوزه ایمنی انجام شد و شهرداری تهران را به کاهش حوادث ملزم کردیم؛ در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ شهرداری تهران و سازمان آتش نشانی ملزم شدند با اقدامات پیشگیرانه، فرهنگی و آموزشی، رشد حوادث را متوقف کنند تا از سال ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۴ شاهد کاهش حوادث باشیم.

وی تاکید کرد: امروز مشخص است که سیاست گذاری با اولویت ویژه پیشگیری از حوادث موفق بوده و در حوزه تعداد ساختمان‌های ناایمنی بحرانی، این ساختمان‌ها از ۱۲۹ ساختمان به ۷۰ ساختمان رسیده است.

به گفته وی، الزام شهرداری به ایمن سازی سالانه حداقل یک هزار ساختمان پر خطر و میان خطر موضوعی است که در برنامه چهارم به آن تاکید شده و باید بر اساس این سیاست به تخصیص منابع و امکانات بپردازیم.

بابایی اظهار داشت: ارتقاء فرهنگ ایمنی و جلب مشارکت شهروندان نقطه کلیدی است و آتش نشانی در این حوزه اقدامات خوبی انجام داده، اما در تولید محتوا در فضای مجازی ضعف داریم و به صورت جدی سازمان آتش نشانی باید به این عرصه ورود کند و انتظار داریم شاهد آموزش‌های بیشتری در حوزه فرهنگ ایمنی باشیم.

عضو شورای اسلامی شهر تهران، نوآوری در حوزه ایمنی شهری را از دیگر نکاتی برشمرد که در سیاست گذاری‌ها باید به آن توجه شود و اظهار داشت: شبکه ملی نوآوری ایجاد شده و متولی کار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است؛ اما درصد بسیار کمی از پروژه‌های پارک‌های علمی و فناوری به پروژه‌های مدیریت شهری با رویکرد ایمنی اختصاص دارد، بنابراین مدیریت شهری باید در حوزه سیاست گذاری علمی و فناوری برنامه داشته باشد.

به گفته وی، ۸۰ درصد در موضوع ایمنی ساختمان‌ها به خودکفایی رسیده ایم، اما در حوزه تجهیزات آتش نشانی اینگونه نیست و ۹۰ درصد واردات داریم که نیازمند پشتیبانی است، متاسفانه در شهرداری‌ها ساختاری برای حمایت از ایده‌های جدید و ساختار سازمانی که شرکت‌های دانش بنیان را حمایت کند و تسهیلات در اختیار آنان قرار دهد وجود ندارد.

وی با بیان اینکه از نگاه بخش خصوصی سرمایه گذاری در این حوزه سرمایه گذاری خطرپذیر است، خاطر نشان کرد: شهرداری‌ها باید با ایجاد صندوق سرمایه گذاری، از ایده‌های جدید حمایت کنند.

بابایی افزود: تاسیس سازمان نوآوری و فناوری‌های نوین در سیر مراحل مجوز به نتیجه رسید و این سازمان متولی نوآوری در شهرداری تهران می‌شود و در آینده برنامه به این سمت پیش می‌رود که پارک علمی و فناوری حوزه ایمنی را تاسیس کنیم؛ که این امر نیازمند حمایت دولت و شهرداری است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار