گزارش‌های تکان‌دهنده منتشرشده درخصوص تشدید جنایات رژیم اشغالگر قدس در نوار غزه، موضوعی نیست که بتوان به‌سادگی از کنار آن گذشت.

درحالی که مردم غزه بعد از ۹ ماه از جنگ نسل‌کشی رژیم صهیونیستی علیه این منطقه، بار‌ها از جایی به جای دیگر آواره شده‌اند، «سیگرید کاگ» هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد در غزه، طی سخنانی مقابل شورای امنیت اعلام کرد: امروز ۱.۹میلیون نفر در نوار غزه آواره شده‌اند و ما عمیقا نگران گزارش‌های مربوط به دستورات جدید اسرائیل برای تخلیه خان‌یونس در جنوب نوار غزه هستیم. این نگرانی در حالی ابراز می‌شود که سازمان ملل متحد هیچ‌گونه گام عملیاتی و موثری درخصوص رفع این بحران برنداشته و دادگاه لاهه نیز با اطاله زمان، همچنان به لحاظ حقوقی برای رژیم اشغالگر قدس حاشیه امن ایجاد می‌کند.
 
آمار‌هایی که تکان‌دهنده است 
بیش از یک میلیون نفر در غزه دوباره آواره شده‌اند و همچنان در جست‌وجوی سرپناهی امن هستند. امروز غیرنظامیان فلسطینی در نوار غزه، در میان درد و رنج به معنای واقعی قرار دارند و زندگی آنها کاملا نابود شده است. کمک‌ها به اندازه کافی به نوار غزه جنگزده نمی‌رسد و باز کردن گذرگاه‌های جدید به‌ویژه به سمت جنوب غزه، برای جلوگیری از یک فاجعه انسانی ضروری است. گذرگاه رفح بین غزه و مصر باید بازگشایی شود و همچنین جامعه بین‌المللی باید برای تامین هزینه‌های امدادرسانی به غزه تلاش‌های بیشتری انجام دهد. تور ونسلند، هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل متحد برای روند صلح در خاورمیانه هم در نشست خبری خود در شورای امنیت سازمان ملل گفت: ادامه جنگ در نوار غزه، بی‌ثباتی منطقه را افزایش می‌دهد.
 
قحطی تمام‌عیار 
گرسنگی و ناامنی غذایی به بدترین شکل در نوار غزه ادامه دارد و احتمالا شاهد قحطی قریب‌الوقوع در شمال غزه، در صورت عدم رسیدن کمک‌ها باشیم. در حالی که تقریبا همه ساکنان غزه با ناامنی غذایی مواجه هستند، نزدیک به یک میلیون نفر در میان ناامنی غذایی فاجعه‌باری زندگی می‌کنند. برنامه جهانی غذا هم با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده که باتوجه به تشدید حملات نظامی اسرائیل در غزه، ارسال کمک‌ها به این منطقه تقریبا غیرممکن است. از طرف دیگر کارشناسان سازمان ملل با اشاره به بررسی وضعیت ناامنی غذایی در نوار غزه اعلام کردند: ساکنان این باریکه به‌شدت از ناامنی غذایی رنج می‌برند و با یک خطر واقعی روبه‌رو هستند. این در حالی است که امکان ورود کمک‌های بشردوستانه به‌شکل مؤثر به غزه وجود ندارد. در سایه ادامه بسته ماندن گذرگاه‌های زمینی و اشغال این گذرگاه‌ها توسط رژیم اشغالگر، تنها ایستگاه اکسیژن در شهر غزه از کار افتاده است. ایستگاه اکسیژن در شهر غزه تنها منبعی است که می‌تواند به بیماران مبتلا به بیماری‌های مزمن خدمات ارائه دهد و متوقف شدن آن، جان ده‌ها هزار بیمار و مجروح را تهدید می‌کند. باتوجه به بسته ماندن گذرگاه‌های نوار غزه در نتیجه تداوم حملات نظامی اسرائیل به رفح، قحطی به شمال غزه برگشته است. اطلاعات نشان می‌دهد که مردم غزه به‌ویژه در شمال حتی از دسترسی به نیاز‌های اولیه غذایی هم محروم هستند و کمک‌های محدود واردشده به این منطقه، نمی‌تواند جلوی قحطی را بگیرد.
 
موج جدید بحران انسانی 
منابع آگاه و ناظر بر اوضاع غزه می‌گویند بعد از اولین موج قحطی در شمال نوار غزه که موجب مرگ ده‌ها غیرنظامی به‌ویژه کودکان شد و ضربه شدیدی به همه مردم و در راس آن زنان باردار و کودکان وارد کرد، مجددا شاهد شیوع قحطی در این منطقه هستیم. هیچ جایگزینی برای گذرگاه‌های زمینی برای ورود کمک‌ها به غزه وجود ندارد. صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) نیز با صدور بیانیه‌ای به وضعیت غم‌انگیز کودکان غزه اشاره و اعلام کرد: در حاضر ۳۰۰۰ کودک از سوء‌تغذیه شدید در نوار غزه رنج می‌برند و به دلیل محرومیت از خدمات درمانی در سایه تداوم حملات متجاوزانه اسرائیل به شهر رفح در جنوب غزه، در معرض خطر مرگ قرار دارند. وضعیت در جنوب هم اصلا خوب نیست و ورود کمک‌های بشردوستانه به جنوب نوار غزه به شکل قابل‌توجهی کاهش یافته است. همین مسأله موجب می‌گردد تا کودکان بیشتری در معرض خطر سوء‌تغذیه و مرگ بر اثر آن قرار بگیرند. حملات وحشتناک اسرائیل و آوارگی غیرنظامیان، امکان دسترسی خانواده‌ها به خدمات غذایی و بهداشتی را نمی‌دهد. این در حالی است که براساس گزارش صندوق کودکان سازمان ملل، از هر ۱۰ کودک در غزه۹ کودک از سوء‌تغذیه شدید رنج می‌برند. علاوه‌بر آن جنایت‌هایی که ارتش رژیم صهیونیستی علیه کودکان در نوار غزه مرتکب شده، قابل وصف نیست و این کودکان از آسیب‌های جسمی و روانی شدید درنتیجه تجاوزات رژیم صهیونیستی رنج می‌برند. همچنین آژانس‌های سازمان ملل هشدار دادند که اگر اقدامات بشردوستانه و تلاش‌های بین‌المللی برای رسیدگی به وضعیت قحطی در غزه انجام نشود، تا اکتبر آینده شاهد یک فاجعه غذایی در این منطقه خواهیم بود که جان صد‌ها هزار نفر را تهدید می‌کند.

انتقاد شورای امنیت از اسرائیل
اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد از اقدام جنایت‌باررژیم صهیونیستی در به‌کارگیری سلاح گرسنگی بر ضد مردم غیرنظامی غزه به‌شدت انتقاد کردند و خواستار آتش‌بس در غزه شدند. واسیلی نبنزیا، سفیر و نماینده دائم روسیه در سازمان ملل نیز به عنوان رئیس دوره‌ای شورای امنیت گفت: واشنگتن به جای ساختن اسکله برای کمک‌رسانی ناچیز از راه دریا، می‌توانست از اسرائیل بخواهد محاصره غزه را کاهش و امکان ارسال کمک‌های واقعی را به غزه بدهد. اعضای شورای امنیت باید به اعمال فشار بر اسرائیل و نیز متحدش، آمریکا ادامه دهند تا فوری و بدون قید و شرط آتش‌بسی دائمی در غزه برقرار شود. فو کونگ، سفیر و نماینده دائم چین در سازمان ملل هم گفت: فاجعه انسانی در غزه ساخته دست بشر است. نمی‌توان گرسنگی را به سلاح تبدیل کرد، تشدید عمدی فاجعه انسانی در غزه غیرقابل قبول است. چین از اسرائیل می‌خواهد که به تعهدات خود براساس قوانین بین‌المللی بشردوستانه عمل کند. عمار بن جامع، سفیر و نماینده دائم الجزایر در سازمان ملل نیز گفت: گرسنگی به سلاح اسرائیل بر ضد مردم غزه تبدیل شده و مردم غزه را به کام مرگ می‌برد. در حالی که فقط یک گذرگاه کوچک برای کمک به آنها باقی مانده! بیش از ۱۲۰۰ کامیون حامل کمک پشت گذرگاه رفح گرفتار شده و اسرائیل اجازه ورودشان به غزه را نمی‌دهد.

منبع: روزنامه جام جم

برچسب ها: جنگ غزه ، حقوق بشر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.