رژیم صهیونیستی که در شکست دادن حماس در غزه ناکام مانده، حالا سعی دارد با صدور دستور‌های تخلیه متوالی، ساکنان این باریکه را مستأصل کند؛ دستور‌هایی که زنان و کودکان فلسطینی را وادار به پیمودن مسیر‌های طولانی با پای پیاده کرده است.

 رسانه قطری در مقاله‌ای ضمن شرح دستور‌های اخیر رژیم صهیونیستی برای تخلیه شهر‌های رفح و خان یونس، به بررسی تاثیر این آوارگی بر فلسطینیان و همچنین انگیزه صهیونیست‌ها از صدور چنین دستور‌هایی پرداخته است.

به گزارش شبکه خبری «الجزیره» در ۹ ماه گذشته در نتیجه حملات رژیم صهیونیستی، ساکنان غزه از نقطه‌ای به نقطه‌ای دیگر در این باریکه تحت محاصره رفته‌اند تا مکانی امن برای زندگی پیدا کنند.

رژیم اشغالگر در تازه‌ترین فرمان تخلیه خود، به ۲۵۰ هزار ساکن «خان‌یونس» که دومین شهر بزرگ غزه است دستور تخلیه داده تا حملات تازه‌ای را در جنوب این باریکه اجرا کند.

رژیم صهیونیستی ابتدا از فلسطینیان خواست هرچه سریع‌تر منطقه را تخلیه کرده و به «منطقه بشردوستانه» بروند، اما جزئیاتی درباره این منطقه اعلام نکرد. ۱۳ ساعت بعد، صهیونیست‌ها در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) اعلام کردند که فلسطینیان باید به منطقه بشردوستانه المواسی بروند، منطقه‌ای که گرچه صهیونیست‌ها آن را منطقه‌ای بشردوستانه و امن توصیف می‌کنند، اما به آن حمله کرده‌اند.

در ۲ حمله مجزای رژیم صهیونیستی به المواسی در ۲۱ ژوئن و ۲۸ مه، به ترتیب ۲۵ و ۲۱ فلسطینی به شهادت رسیدند و هلال احمر فلسطین ناچار به تخلیه دفاتر خود در مناطقی از المواسی شد که در شهر خان‌یونس قرار دارد. (المواسی منطقه‌ای است که میان خان یونس و رفح واقع شده است.)

بیمارستان اروپایی‌ها هم تخلیه می‌شود؟

ارتش رژیم صهیونیستی در شبکه اجتماعی ایکس مدعی شده که نیازی به تخلیه بیمارستان اروپایی در این منطقه نیست، اما هلال احمر فلسطین اعلام کرد بیماران در حال انتقال به دیگر بیمارستان‌ها هستند و انتظار می‌رود صهیونیست‌ها در تدارک یک حمله زمینی باشند.

یک پزشک غربی که به صورت داوطلبانه در این بیمارستان به فلسطینیان خدمات می‌دهد اعلام کرد کارکنان بیمارستان اروپایی در حال تخلیه هستند و تصاویری که به الجزیره رسیده نیز نشان می‌دهد ساختمان‌هایی که در گذشته به آوارگان فلسطینی پناه داده بودند، اکنون در حال تخلیه هستند.

پزشک غربی که «جرمی هیکی» نام دارد نسبت به آوارگی اجباری فلسطینیان هشدار داد و به الجزیره گفت: «بیرون کردن آنها به دلیل ماهیت جراحت بعضی بیماران و همچنین گران‌بودن راه‌های حمل‌ونقل، بسیار دشوار است. هماهنگ کردن آنها و خارج‌کردن بیماران با آمبولانس تقریباً غیرممکن است.»


حمله صهیونیست‌ها چه مدت پس از تخلیه آغاز می‌شود؟

اندیشکده «موسسه مطالعات جنگ» گزارش داد دستور تخلیه رژیم صهیونیستی بدین معناست که صهیونیست‌ها نهایتاً ظرف ۲۴ ساعت عملیات زمینی خود را آغاز خواهند کرد.

نظامیان صهیونیست در هفتم آوریل پس از وارد کردن خساراتی جبران‌ناپذیر به خان‌یونس و با طرح این ادعا که در این منطقه نیرو‌های حماس را شکست داده‌اند، آن را ترک کردند. بااین‌حال، مقاومت فلسطین اخیراً ۲۰ راکت را از این مبدا به سوی مواضع ارتش صهیونیستی شلیک و نظامیان صهیونیست را غافلگیر کرد.

سابقه دستور‌های تخلیه در خان‌یونس

از آغاز حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه تا امروز، رژیم اشغالگر چندین بار به مردم خان‌یونس دستور تخلیه داده است.

در پنجم دسامبر ۲۰۲۳ صهیونیست‌ها برای نخستین بار دستور تخلیه این شهر را صادر کردند و فلسطینیان ساکن در این شهر جنوبی فلسطین به شهر «رفح» رفتند. سپس در فوریه ۲۰۲۴ صهیونیست‌ها بار دیگر دستور تخلیه بیمارستان «ناصر» در خان‌یونس را صادر کردند و تک‌تیراندازان صهیونیست به تمام رهگذران و کسانی که در محوطه بیمارستان یا پیرامون آن آمدوشد داشتند، شلیک کردند.

در هشتم آوریل ۲۰۲۴ رژیم اشغالگر نظامیان خود را از خان‌یونس خارج کرد تا حمله زمینی به رفح را آغاز کند، در حالی که خان‌یونس را با خاک یکسان کرده بود.

در ۶ مه سال میلادی جاری، پس از آنکه نظامیان صهیونیست به ۱.۴ میلیون فلسطینی ساکن رفح دستور تخلیه دادند، آنها به خان‌یونس رفتند و اردوگاه‌های آوارگان در این شهر دوباره پرجمعیت شد.

صهیونیست‌ها در ۲۳ ژوئن تانک‌های خود را به «منطقه امن» المواسی فرستاد که میان رفح و خان‌یونس واقع شده است. این چند روز پس از آن اتفاق افتاد که رژیم اشغالگر در حمله خود به این منطقه ۲۵ فلسطینی را به شهادت رساند و هزاران فلسطینی را ناچار به فرار به خان‌یونس کرد.

دستور‌های متوالی برای تخلیه چه تاثیری بر فلسطینیان دارد؟
«هانی محمود» خبرنگار الجزیره در «دیرالبلح» می‌گوید به دلیل کمبود سوخت در غزه، فلسطینیان در هنگام صدور دستور تخلیه ناچار هستند چندین کیلومتر را با پای پیاده یا گاری‌هایی طی کنند که چهارپایان آن را می‌کشند.

به گزارش الجزیره، آوارگان فلسطینی مدام از نقطه‌ای به نقطه‌ای دیگر کوچانده می‌شوند و نه‌تن‌ها گاهی حتی فرصت گردآوری وسایل شخصی خود را ندارند، بلکه در بسیاری موارد نمی‌دانند به کجا پناه ببرند. در این آمدوشدها، مردان و زنان و کودکان و سالمندان فلسطینی ناچار هستند مسیر‌های طولانی را با پای پیاده طی کنند تا به نقطه‌ای برسند که از امنیت آن مطمئن نیستند.

هدف صهیونیست‌ها از این کوچ اجباری چیست؟

«لوسیانو زاکارا» استاد امور سیاست خلیج فارس در دانشگاه قطر می‌گوید این اقدام رژیم صهیونیستی نشان از ناتوانی این رژیم در «از بین بردن حماس» داشته و نمایان‌گر تلاش صهیونیست‌ها برای مستاصل‌کردن مردم غزه است.

این چهره دانشگاهی به الجزیره می‌گوید: «این نشان می‌دهد آنها توان پیروزی در این جنگ را ندارند، زیرا می‌خواستند قدرت نظامی و سیاسی حماس را از بین ببرند، اما این گروه هنوز (در غزه) فعال است.»

زاکارا می‌گوید صهیونیست‌ها سعی دارند با خسته‌کردن مردم غزه، در جنگ پیروز شوند و در نتیجه این سیاست، اذیت و آزار فلسطینیان را در دستور کار خود قرار داده‌اند، مردمی که یک ماه یا حتی ۱۵ روز هم نمی‌توانند در یک نقطه بمانند.

منبع:ایسنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.