پرندگان آوازخوان چرنوبیل اثرات تشعشعات هسته‌ای بر حیات وحش را نشان می‌دهند.

محققان پرندگان آوازخوان چرنوبیل را مورد مطالعه قرار دادند و تأثیر شگفت‌انگیزی را که تشعشع بر رژیم غذایی و میکروبیوم‌های روده آنها داشته است، کشف کردند.

محققان دانشگاهی در فنلاند، دو گونه از پرندگان آوازخوان را مورد بررسی قرار دادند که پیش از این در علم شناخته شده بودند و در چرنوبیل حضور داشتند.

ساملی پیرت (Sameli Piirt)، محقق دکترا درگیر در این تحقیق که به دنبال روشن کردن اثرات بلندمدت آن است، گفت: فرضیه ما این بود که تنوع زیستی در مناطق آلوده به خطر بیفتد و منجر به تغییراتی در پرورش پرندگان، رژیم غذایی و میکروبیوم روده شود. حوادث هسته‌ای بر حیات وحش تاثیر گذاشته است.

مطالعه روده و میکروبیوم پرندگان آوازخوان در چرنوبیل

محققان با قرار دادن جعبه‌های لانه در مناطق با آلودگی بالا و کم در منطقه چرنوبیل، رفتار پرندگان آوازخوان را زیر نظر گرفتند و نمونه‌های مدفوع را برای جمع‌آوری اطلاعات در مورد رژیم غذایی و روده آنها جمع‌آوری کردند.

پرندگان آوازخوان به طور طبیعی به سمت لانه در هر دو منطقه به طور مساوی جذب می‌شدند، بنابراین به نظر نمی‌رسید که سطوح تابش بر انتخاب آنها برای مکان لانه‌سازی تأثیر بگذارد. علاوه بر این، محققان در هیچ یک از گونه‌ها هیچ تغییر عمده‌ای در مورد بوم‌شناسی پرورشی یا سلامت لانه‌شان پیدا نکردند.

حتی طبق بیانیه مطبوعاتی، جوجه‌های حاضر در لانه به تنوع بالاتری از حشرات در رژیم غذایی خود در مناطق آلوده دسترسی داشتند.

در مورد سلامت روده آنها، به نظر نمی‌رسد که سطوح تشعشع بر ساختار باکتریایی روده آنها تأثیر بگذارد. در بیانیه مطبوعاتی آمده است، با این حال، به نظر می‌رسد که تابش‌ها، ترکیب نسبی میکروبیوم را تغییر می‌دهد.

پیرت می‌گوید: این نتایج جالبی برای درک اکولوژی پرندگان در مناطق آلوده رادیولوژیکی ایجاد می‌کند. آنها اطلاعات جدید و ارزشمندی در مورد تأثیرات تشعشعات بر پرندگان جوان به ما می‌دهند.

تابش در درازمدت بر حیات وحش تأثیر می‌گذارد

فاجعه چرنوبیل در سال ۱۹۸۶ همچنان به عنوان یک تراژدی جهانی در یاد‌ها باقی مانده است. این یکی از دو منطقه عاری از انسان در جهان است که مورد دیگر آن فوکوشیما است. به دلیل تهدید فراگیر تشعشع، آنها از دسترس خارج شده‌اند و تأثیر درازمدت تشعشع بر حیات وحش ناشناخته در آنها نامشخص باقی مانده است.

بنابراین، به عنوان یک منطقه آلوده از نظر رادیولوژیکی، محققان از این فرصت برای مطالعه استفاده کرده‌اند و همانطور که مشخص است، مناطق چرنوبیل بیشتر شبیه یک ذخیره گاه طبیعی برای حیات وحشی شده که در حال حاضر در این منطقه ساکن هستند.

حتی اگر چرنوبیل پر از حیات باشد، این تحقیق نشان می‌دهد که مناطق بسیار آلوده بر ساختار روده پرندگان تأثیر می‌گذارد، حتی اگر حیات به طور معجزه آسایی سازگار شود و زنده بماند؛ بنابراین علم می‌خواهد در مورد اینکه تشعشع چه می‌کند و چگونه زیست‌شناسی حیات وحش به طور طبیعی واکنش نشان می‌دهد، اطلاعات بیشتری کسب کند.

به عنوان مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در ایالات متحده، زمین به طور طبیعی تشعشع تولید می‌کند و ما را هر روز در معرض مواد رادیواکتیو قرار می‌دهد. با این حال، اثرات سوانح هسته‌ای مانند فاجعه‌ای که در چرنوبیل رخ داد، هنوز به اندازه کافی مورد مطالعه قرار نگرفته است.

پیرت در یک بیانیه مطبوعاتی به این نتیجه رسید: آلودگی رادیولوژیکی یک عامل تنش‌زای اضافی ایجاد می‌کند که ارگانیسم‌ها باید با آن مقابله کنند، که منجر به عواقب بی‌شماری می‌شود که هنوز به طور کامل درک نشده‌اند. اگر بشریت بخواهد آینده اتمی‌تری را دنبال کند، مطالعه اثرات آن بسیار مهم است.

منبع: ایسنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.