وزارت خارجه فیلیپین به چین هشدار داد که مانیل در حفاظت از منافع خود در دریای چین جنوبی مماشات نخواهد کرد.

دریای چین جنوبی یکی از ۳ مناطقی در شرق آسیا است که احتمال رویارویی قدرت‌های بزرگ درباره آن وجود دارد. اکنون پکن مدعی مالکیت بر بخش اعظمی از این دریا است؛ ادعایی که با مخالفت کشور‌های همجوار این دریا مواجه شده است. فیلیپین یکی از این کشورها است.  

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت خارجه فیلیپین امروز (سه شنبه) با صدور بیانیه‌ای به چین اعلام کرد: مانیل در حفاظت از منافع ملی و تمامیت ارضی خود در دریای چین جنوبی بی پروا عمل خواهد کرد.  

این بیانیه می‌افزاید: هر دو کشور بر ضرورت ایجاد صداقت، اعتماد دو جانبه و ایجاد شرایطی به منظور گفت‌وگو‌های سازنده درباره موضوع دریای چین جنوبی تاکید دارند.

مانیل تاکید دارد: ما شاهد پیشرفت‌های قابل توجه در مدیریت مسئله دریا هستیم، اما اختلافات زیادی در این زمینه همچنان پابرجا است. هر دو طرف بر ادامه گفت‌وگو‌هایی به منظور رسیدن به یک توافق در این زمینه تاکید دارند.  

۵ کشور برونی، اندونزی، مالزی، فیلیپین و ویتنام مدعی مالکیت بر بخش‌هایی از دریای چین جنوبی هستند. با این حال، ادعای مالکیت پکن بخش اعظمی از این دریا را در برمی‌گیرد. تجارت دریایی در دریای چین جنوبی سالانه بالغ بر ۳ هزار میلیارد دلار است و منابع عظیمی از سوخت‌های فسیلی در زیر بستر این دریا مدفون شده است.  

آمریکا در راستای اعمال سیاست مهار علیه پکن به دنبال سوءاستفاده از اختلافات در دریای چین جنوبی به منظور نزدیکی به کشور‌های همسایه چین است. فیلیپین اکنون با استفاده آمریکا از پایگاه‌های نظامی این کشور موافقت کرده است.  

مترجم: ابوالفضل هاشمی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار