حریق در بیش از ۴ هکتار از مناطق حفاظت‌شده چهارمحال و بختیاری

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: امسال بیش از ۴ هکتار از عرصه‌های مناطق حفاظت شده استان طعمه حریق شده است.

سعید یوسف‌پور با اشاره به اینکه علفزار‌ها به دلیل پر شدن پوشش گیاهی منطقه و گرم شدن هوا، عامل غیرانسانی منجر به بروز این حوادث می‌شود، افزود: امسال این میزان آتش‌سوزی افزایش پیدا کرده است.

وی اظهار داشت: سه مورد آتش‌سوزی در منطقه سبزکوه در ۲ شهرستان خانمیرزا و کیار و یک مورد آتش‌سوزی در منطقه حفاظت شده هلن در سالجاری رخ داده است.

یوسف‌پور با اشاره به آمادگی یگان‌های حفاظت محیط‌زیست استان برای مقابله با آتش‌سوزی در مناطق حفاظت شده استان افزود: با شروع فصل بهار شیفت‌های مقابله و پیشگیری از آتش‌سوزی در مناطق حفاظت شده برقرار شده است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: یگان حفاظت محیط زیست استان در سال‌گذشته به انواع تجهیزات از جمله دمنده، اره برقی فلاکس بک مجهز شدند و دوره‌های آموزشی نیز برای افزایش آمادگی پرسنل یگان حفاظت استان برگزار شده است.


بیشتر بخوانید


مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه از ۲ سال گذشته سیاست اداره کل به سمت حفاظت به گونه‌های گیاهی تغییر کرده است، گفت: هم‌اکنون گونه‌های گیاهی در معرض خطر انقراض در استان شناسایی شده است که حفاظت و حراست از این گونه‌ها در دستور کار قرار دارد.

وی اظهار داشت: هم‌اکنون برای گونه گیاهی "زنیبان پیرکوه" که تنها رویشگاه این گیاه در ۵۰۰ متر مربع در منطقه حفاظت شده تنگ صیاد است، با همکاری حفاظت محیط زیست استان مرکز تحقیقات کشاورزی و طرح مطالعاتی برای این گونه و نحوه تکثیر و زادآوری این گونه ارزشمند انجام شده است.

یوسف‌پور با اشاره به اینکه این گیاهان ارزش دارویی و حفاظتی دارد، گفت: حفظ و تکثیر این گونه‌های در معرض انقراض در دستور کار قراردارد.

به گفته وی، همچنین برای گیاه "ریحانک کلاری" در محدوده کوه کلار و عروس سنگ‌ها نیز برنامه حفاظتی در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: با توجه به اینکه گونه عروس سنگ‌ها در زیستگاه صخره‌ای رویش دارد و تعداد گونه‌های عروس سنگ در استان زیاداست، اطلس این گونه برای معرفی بیشتر این‌گونه گیاهی توسط مرکز تحقیقات کشاورزی استان با همکاری حفاظت محیط زیست تهیه شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار