مشاهده آفت مگس مدیترانه‌ای در باغ‌های گلستان و ضروری بودن سمپاشی

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان با اشاره به مشاهده آفت مگس مدیترانه‌ای در باغ‌های گلستان بر ضروری بودن انجام عملیات سمپاشی تاکید کرد.

کیانوش حق‌نما گفت: بیشترین آلودگی باغ‌ها در مناطق غربی استان مانند بندرگز، کردکوی و گرگان مشاهده شده است و در مجموع حدود ۲۲ هزار هکتار باغ مستعد آلودگی در استان وجود دارد.

او افزود: سال گذشته ۲ دستگاه سمپاش برای این شهرستان‌ها خریداری و برای انجام عملیات سمپاشی در اختیار باغداران قرار داده می‌شود.

وی افزود: امسال از طرف سازمان حفظ نباتات کشور اجرای طرح پایلوت الگویی مدیریت تلفیقی آفت مگس مدیترانه‌ای بر اساس تجریبات سال‌های گذشته در کردکوی، گرگان، آزادشهر و گنبدکاووس آغاز شد.

مدیر حفظ نباتات جهادکشاورزی گلستان گفت: با توجه به پیش‌بینی افزایش آلودگی باغ‌ها با این آفت، تلاش داریم علاوه بر طرح پایلوت در حال اجرا از ۲۳ کارشناس گیاه پزشکی بخش خصوصی برای پایش باغ‌های مشکوک در استان استفاده کنیم.

حق‌نما بیان کرد: توزیع بسته‌های حمایتی رایگان شامل نهاد‌های شیمیایی و غیرشیمیایی میان باغداران از این هفته آغاز می‌شود که نمونه آن توزیع تله ردیاب آفت مگس مدیترانه‌ای میان هزار و ۵۰۰ باغدار است.

وی از باغداران خواست در کنار جمع‌آوری میوه‌های پلاسیده بر روی درخت و زیر درختان، عملیات سمپاشی را برای درختانی که محصولات آن برداشت شده آغاز کنند تا از گسترش آلودگی میان محصولات میان رس جلوگیری شود.

وی تاکید کرد: باغداران در صورت مشاهده بیشتر از ۲ عدد مگس در یک شبانه روز بر روی تله‌های فرمونی چسبناک یا در تله‌های سطلی نصب شده بر روی درختان، عملیات طعمه‌پاشی و در صورت شکار هفت عدد در یک شبانه روز عملیات سم‌پاشی را انجام دهند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.