حال ناخوش جمعیت در گلستان؛ نرخ باروری به ۱.۹ رسید

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان با اشاره به ملایم شدن شیب تند کاهش جمعیت با سیاست‌های حمایتی دولت سیزدهم گفت: رسیدن نرخ باروری در استان گلستان به ۱.۹ فرزند یک زنگ خطر جدی محسوب می‌شود.

موسی‌الرضا شبیهی گفت: سن باروری بانوان در سنین ۱۵ تا ۴۹ سال تعریف می‌شود که بر این اساس نرخ باروری در سال ۱۳۵۵ برای هر مادر ۶.۸ فرزند بوده که این شاخص در حال حاضر کاهش قابل‌توجهی داشته است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر جمعیت گلستان رو به کاهش است، افزود: اگر می‌خواهیم شاهد رشد جمعیت باشیم شاخص نرخ باروری استان باید به ۲.۵ برسد.

به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان؛ با سیاست‌های جمعیتی دولت سیزدهم، شیب تند کاهش جمعیت کمتر شده و در ۲ سال اخیر این شیب تند به حالت ثابت در آمده است.

شبیهی به پنجره جمعیتی اشاره کرد و توضیح داد: براساس پنجره جمعیتی جمعیت زیر ۱۵ سال ما باید به بالای ۳۰ درصد بر جمعیت برسد و جمعیت بالای ۶۵ سال نیز به کمتر از ۱۵ درصد برسد.

وی متذکر شد: اگر قرار بود وضعیت کاهشی جمعیت تا سال ۱۴۲۰ ادامه پیدا می‌کرد جمعیت ۶۵ سال به بالای ایران به بیش از ۲۰ درصد می‌رسید و با یک بحران جمعیتی روبه‌رو می‌شدیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان با اشاره به اینکه ۱۰ درصد جمعیت استان سالمند هستند، گفت: گلستان هفتمین استان کشور از لحاظ جوانی جمعیت است.

شبیهی یادآور شد: در آق‌قلا، مراوه‌تپه و گمیشان رشد جمعیتی بیش از ۲.۵ درصد است و این شهرستان‌ها وضعیت خوبی دارند، اما در مجموع وضعیت استان گلستان در حوزه جمعیت نیاز به رشد دارد.

 

منبع: ایرنا

برچسب ها: جمعیت ، سالمندی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.