در گزارش باشگاه خبرنگاران جوان بخوانید؛

سرانجام محدودیت ۲ درصدی دامنه نوسان بازار سرمایه به ایستگاه پایانی رسید

بنابر اعلام مسئولان، از امروز ۹ تیرماه دامنه نوسان قیمت سهام در بورس تهران و فرابورس (به جز بازار پایه و توافقی) از مثبت و منفی ۲ درصد به مثبت و منفی ۶ درصد افزایش پیدا می‌کند.

اواخر اردیبهشت ماه بود که بنابر اعلام مسئولان سازمان بورس با توجه به شرایط، دامنه نوسان محدود و بر این اساس دامنه نوسان معاملات سهام و حق‌ها مثبت و منفی ۲ درصد و صندوق‌های سهامی مثبت و منفی ۴ درصد تعیین شد.

محدودیت دامنه نوسان که در همین راستا قادر معصومی خانقاه، مدیر نظارت بر بورس‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در خصوص تصمیم هیات مدیره سازمان بورس مبنی بر محدودیت دامنه نوسان از اواخر اردیبهشت تا ۹ تیر‌ماه باید اشاره کرد که به سبب حادثه‌ای که برای بالگرد رئیس‌جمهور و همراهان رخ داد سازمان بورس به استناد مفاد قانون اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران به منظور حمایت از حقوق سهامداران و صیانت از منابع آنها تصمیماتی را اتخاذ کرد که یکی از آنها کاهش دامنه نوسان به مثبت و منفی ۲ درصد بود.

این مقام مسئول در ادامه اظهار کرد: البته که یکسری ابهامات در برخی از صنایع از جمله پالایشگاه‌ها و خودرو وجود داشت که این ابهامات هم در این تصمیم‌گیری بی‌تاثیر نبود ولی اصلی‌ترین موضوع همان بحث شهادت رئیس‌جمهور و هیات همراه بود.

دامنه نوسان بازار سرمایه
تداوم محدودیت دامنه نوسان که موافقان و مخالفان بسیاری را داشت و در همین راستا محمد غفوری یکی از کارشناسان بازار سرمایه به خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: زمانی که شرایط بحرانی ایجاد می‌شود با توجه به کم عمق بودن بازار‌های مالی ما آنها هم تحت تاثیر قرار می‌گیرند و در این راستا تصمیماتی اتخاذ می‌شود، اما بعد از گذر از بحران ادامه دادن آن محدودیت‌ها و تصمیمات می‌تواند این ذهنیت را برای فعالان ایجاد کند که بحران همچنان ادامه دارد از سوی دیگر عدم حمایت بازار ساز‌ها و تداوم این محدودیت می‌تواند شرایط را بدتر هم کند.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه می‌گوید: در کل محدودیت دامنه نوسان در شرایط بحرانی سبب می‌شود قیمت‌ها به تعادل برسد، اما تداوم آن در شرایط عادی علاوه بر ایجاد تصور منفی در کنار عدم حمایت شرایط را بدتر می‌کند و دیگر کمک کننده نخواهد بود و حداقل اگر حمایت نقدینگی پشت محدودیت دامنه نوسان بود شرایط می‌توانست کمی متفاوت شود.

کمک به کاهش مشکل نقدشوندگی بازار سهام با بازگشت دامنه نوسان به روال عادی

حالا بنابر اعلام قبلی از سوی سازمان بورس از امروز یعنی ۹ تیرماه ۱۴۰۳ دامنه نوسان به ۶ درصد تغییر پیدا می‌کند؛ پایان محدودیت ۲ درصدی دامنه نوسان که پیش از این رباب وفایی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفته بود: با بازگشت به روال عادی در وهله اول مشکل نقدشوندگی بازار کاهش می‌یابد. برگشت از این تصمیم غلط اقدام درستی است چرا که نمی‌توان با دستکاری بازار به نتیجه مطلوب رسید.

در ادامه هم قادر معصومی خانقاه، مدیر نظارت بر بورس‌ها در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص جزئیات تغییر دامنه نوسان اظهار کرد: باتوجه به رصد شرایط و بنابر جلسات برگزار شده قرار شد از تاریخ امروز ۹ تیرماه ۱۴۰۳ دامنه نوسان قیمت سهام در بورس تهران و فرابورس (به جز بازار پایه و توافقی) از مثبت و منفی ۲ درصد به مثبت و منفی ۶ درصد افزایش پیدا کند و دامنه نوسان قیمت صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی و مختلط از نوع قابل معامله به همان دامنه نوسان قیمت قبل از کاهش دامنه نوسان که ۱۰ درصد بود بازگردد.

حالا باید منتظر ماند و دید با پایان محدودیت ۲ درصدی دامنه نوسان بازار سرمایه نسبت به این موضوع چه واکنشی نشان خواهد داد؟ پایان محدودیتی که بسیاری از کارشناسان با آن موافق هستند.

خبرنگار: کیمیا قلی‌پور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار